اکوویک پنجاهم: از آغاز به کار الکامپ بیست و چهارم تا تشکیل کارگروه 24 ساعته تولید و اشتغال

این هفته نیز طبق روال هفته‌های گذشته به بررسی مهم‌ترین اخبار داخلی که رسانه‌های داخلی فعال در حوزه کسب  کار به آن اقدام به انتشار آن‌ها کرده‌اند خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ماه همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته، در ایران شاهد برگزاری نمایشگاه الکامپ بیست‌وچهارم بودیم. اخبار این نمایشگاه که از تاریخ 6 تا 9 مرداد در تهران برگزار شد، تیتر بسیاری از خبرهای رسانه‌های داخلی فعال ر حوزه کسب‌وکار به خصوص تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داد. علاوه بر خبرهای مربوط به نمایشگاه الکامپ بیست‌وچهار، رسانه‌های داخلی به پوشش خبرهای مختلفی از جمله خبری در خصوص بهره‌وری کمتر از 8 درصد در اقتصاد ایران پرداختند. خبر قابل توجه دیگر که در رسانه‌های داخلی منتشر شد، خبر مربوط به تشکیل کارگروه 24 ساعته تولید و اشتغال با حضور 8 سازمان اقتصادی بوده است.

نمایشگاه الکامپ بیست‌وچهارم آغاز به کار کرد. بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) ساعت ۱۰ صبح روز 6 مرداد ماه با حضور محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) شروع به کار کرد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور عهده دار مسئولیت الکامپ بیست‌وچهارم و مجری برگزاری نیز راهکار تجارت مدیریت کوشا است. در بیست‌وچهارمین الکامپ تعداد ۲۴ شرکت خارجی، ۷۸۰ شرکت داخلی و ۴۲۴ استارتاپ حضور دارند. تعداد کشورهای خارجی شرکت‌کننده در این دوره از نمایشگاه به ۱۲ کشور رسیده است؛ این شرکت‌کننده‌ها از کشورهای چین، کره جنوبی، لهستان، مجارستان، سنگاپور، آلمان، ایرلند، اسپانیا، دانمارک، مکزیک، آمریکا و لتونی به بیست‌وچهارمین الکامپ آمده‌اند. کالاهایی که در این دوره از نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک عرضه شدند، شامل نرم‌افزار، ارتباطات و تجهیزات الکترونیکی، کسب‌وکار و نرم‌افزار‌های مالی، نشر دیجیتال، بازی رایانه‌ای، وب‌سایت و وبلاگ، آنتی ویروس، فروشگاه الکترونیکی، سیستم امنیتی، سخت افزار، تجهیزات اداری دیجیتال، مانیتور و پروژکتور، چاپگر، تجهیزات سمعی و بصری، دستگاه‌های جانبی، تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر می‌شوند.

مجلس در بحران ارز کسب‌وکارها را رها نکرده است. پروانه مافی (نماینده مردم تهران در مجلس و نایب رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس) در الکامپ ۲۰۱۸ از تلاش این فراکسیون برای کاهش و حذف اخذ مجوز در راستای تسهیل مسیر فعالیت کسب‌وکارها خبر داد. مافی در نشستی خبری به پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت و در مورد چالش‌های کسب‌وکارهای الکترونیکی و اینترنتی گفت: در مجلس بررسی‌هایی را در این زمینه انجام دادیم که در نهایت به ۱۶ چالش رسیدیم که آنها را به دو دسته چالش‌های بیرونی و درونی تقسیم کردیم. مهمترین چالش بیرونی مربوط به اخذ مجوزها است. بر اساس تحقیقات ما، متوجه شدیم که برخی کسب‌وکارها نیاز به ۱۴۰ مجوز برای راه اندازی دارند. پیگیری‌هایی را در این زمینه انجام دادیم و نشست‌هایی را نیز برگزار کردیم و نتیجه آن این است که شاهد بهبود روند بروکراسی برای این کسب‌وکارها هستیم و در تلاش هستیم این مجوزها را تا ۱۰ عدد کاهش دهیم. البته تا پایان سال جاری نیز شاهد بهبود بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

بهره‌وری اقتصادی در ایران کمتر از 8 درصد است. بهرام شکوری (رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران) در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اشاره به این موضوع که تعاریف مختلفی از بهره‌وری وجود دارد، گفت: کمتر از ۸ درصد در اقتصاد ایران بهره‌وری وجود دارد. شکوری اظهار داشت: خصوصی سازی یکی از راهکارهای دنیا برای افزایش بهره‌وری است، موضوعی که در ایران شاهد آن نبودیم و ارقام نشان می‌دهند که تمام واگذاری‌های انجام شده به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان نمی‌رسد. وی اضافه کرد: ارتباط میان دانشگاه و صنعت یکی دیگر از راهکارهای افزایش بهره‌وری در اقتصاد است، اما متاسفانه این راهکار نیز در کشور ما اجرا نشده و نهایتا حمایت از تحقیق و توسعه برای فعالان اقتصادی نیز راهکار دیگر است. رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: اگرچه در حوزه نیروی انسانی یکی کشورهای برتر هستیم، اما در تکنولوژی، چندان استفاده‌ای از این حوزه نکردیم.

وزارت کشور خواستار محدودیت فعالیت اسنپ و تپسی شد. به گفته عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات، وزارت کشور با تقدیم لایحه‌ای به هیات دولت، خواستار محدودیت در فعالیت سرویس‌های حمل و نقل آنلاین از جمله اسنپ و تپسی شده است. این لایحه روز دوشنبه، ۸ مرداد ماه در کمیسیون امور زیربنایی دولت بررسی می‌شود. به گفته امیر ناظمی (عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات)، محمد جواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) برای مخالفت با این لایحه در این جلسه شرکت می‌کند. این تازه‌ترین اقدام برای جلوگیری از فعالیت شرکت‌های استارتاپی، همزمان با نمایشگاه الکامپ بیست‌وچهارم و در زمانی رخ می‌دهد که کاهش ارزش ریال و مشکلات اقتصادی در این بخش نیز زمینه‌ساز چالش‌های بسیار زیادی شده است.

کارگروه 24 ساعته تولید و اشتغال با حضور 8 سازمان اقتصادی، تشکیل شد. عبدالرضا رحمانی فضلی (وزیر کشور) از تشکیل کارگروه ۲۴ ساعته با حضور ۸ سازمان اقتصادی خبر داد. رحمانی فضلی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان آذربایجان غربی که در استانداری این استان برگزار شد، ضمن اعلام خبر تشکیل کارگروه مذکور، گفت: با تشکیل این کارگروه تمامی مشکلات ظرف ۴۸ ساعت قابل حل خواهد بود. وی با اشاره به این موضوع که نباید ایران را با کشورهای اروپایی و آمریکایی که طی ۲۰۰ سال چپاول و غارت ثروت خود را به دست آورده‌اند، مقایسه کرد، ادامه داد: ایران با پشت‌سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار اکنون کشوری است که با گذشت ۴۰ سال از استقلال خود  هنوز دشمنان خارجی و داخلی به دنبال ضربه زدن به آن هستند و به انحای مختلف کشور را تهدید می‌کنند، اما ملت ایران همچنان استوار ایستادگی می‌کند. وزیر کشور ضمن بیان این موضوع که ایران تجارت، تولیدکنندگان و دانشمندان قدرتمندی دارد، اظهار داشت: هیچ کشوری تجربیات ما را ندارد و باوجود شکست‌های خود همچنان در حال حرکت هستیم و به کشور و نظام خود و انتخابات آن افتخار می‌کنیم. وی اضافه کرد: در شرایط اقتصادی کنونی، دولت به طور شبانه روز درصدد حل مشکلات است. اکنون زمان مناسبی برای متهم کردن یکدیگر نیست، بلکه باید هر فرد و هر مسئولی در کشور قدرتمندانه وارد عمل شود تا با کمک یکدیگر بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

    نظرات