یکی از ایده‌های بزرگ ما تولید وینتیلاتور است که تولید آن برای ما مشکل شده است که نیاز به سرمایه گذار دارد.

یکی از ایده‌های بزرگ ما تولید وینتیلاتور است که تولید آن برای ما مشکل شده است که نیاز به سرمایه گذار دارد.

شرکت فن آوران الکترومکانیک کاسپین شرکتی است با تجربه‌ای ۲۰ ساله در طراحی، توسعه و تولید انواع تجهیزات الکترومکانیک که به ساخت بیش از ۳۵ گونه مختلف دستگاه‌ها و تجهیزات الکترومکانیکی پرداخته و اغلب آنها بنا به درخواست مشتری برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده‌اند از جمله تجهیزات پرفروش این شرکت پمپ‌ها و سل‌های فشار بالا می‌باشد که در آزمایشگاه‌های شرکت نفت و دانشگاه‌ها معتبر در حال خدمت رسانی هستند.

علاوه برآن این شرکت طراح دستگاه تنفس مصنوعی می‌باشد این دستگاه به ریه کمک می‌کند و تنفس بیمار رادر اختیار می‌گیرد. با توجه به کمبود این دستگاه در کشور شرکت فنآران الکترومکانیک کاسپین شروع به طراحی و ساخت نمونه آزمایشی آن نموده است. این شرکت توانست یک دستگاه وینتیلاتور تک نفره با فناوری بومی و با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی بسازد و به عنوان یک دستگاه ارزان قیمت در اختیار قرار دهد.

با این مقدمه و در ادامه به گفتگو با آقای شعبانعلی دلجوی توحیدی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان و فناور خواهیم پرداخت:


شما بفرمایید محور فعالیت‌های شرکت فن آوران الکترومکانیک کاسپین چیست و چه محصولاتی را تولید می کنید؟


شرکت ما یک شرکت الکترومکانیک است که بنابه سفارش مشتری وسایلی الکترونیکی و مکانیکی و یا ترکیبی از این دونوع می‌سازد و اگر احیانا این دستگاها در ایران نباشد ویا نمونه آن وجود نداشته باشد شرکت ماقادر به طراحی و ساخت آن است.

در این مدتی که سفارشات به علت شیوع بیماری کروونا تعطیل بود دستگاهی وینتیلاتور طراحی کردیم. این دستگاه به صورت اتوماتیک کار تنفس بیمار را انجام می‌دهد. این طراحی علاوه بر سادگی، هزینه بسیار کمی در مقابل نمونه خارجی خود، را دارد.



مزیت های رقابتی محصولاتتان را بگویید:

دستگاه‌هایی که شرکت ما اقدام به ساخت آن می‌کند یا نمونه آن در ایران نیست یا دستگاه‌های هستند که برای اولین بارمشتری یا محققی بنا بر حوزه فعالیت خود درخواست ساخت آن را دارد. علاوه براین دستگاه‌های با نمونه خارجی ممکن است در بازار وجود داشته باشند که امکاناتی را که مورد نظر مشتری است را ندارند که شرکت ما قادر است این امکانات را به دستگاه مورد نظر اضافه یا کم کند. نرم افزار و سخت افزار محصولات شرکت ما کاملا بومی است که خود باعث می شود قیمت تمام شده ما کمتر و مزیتی رقابتی خوبی در بازار به خود اختصاص بدهد. و محصول ما ارزانتر از نمونه‌های خارجی باشد.


با چه میزان سرمایه‌گذاری شروع به کارکردید آیا شما جز آن دسته از افراد هستید که ادعا کنید با دست خالی و از صفر شروع کردید و اکنون دارای یک بنگاه اقتصادی می‌باشد؟


من فعالیتم را در خانه با ابتکار خودم به صورت تولیداتی ارزان شروع کردم و دارای پشتوانه مالی بانکی یا کمک مالی از سمت اقوام نبودم و با تلاش و پشتکار خودم و کمکی خدا به من کرد به خواسته هایم رسیدم.


چه سخنی به جوانانی دارید که با داشتن تحصیلات و نبوغ و ابتکار از وارد شدن در عرصه تولید و کارآفرینی کم کارند و یا شاید به دلایل مالی از ورود به این عرصه می‌ترسند ؟

در جامعه ما داشتن فعالیت به سبک تولید و اینکه کسی بخواهد اختراعی داشته باشد و آن را به بازار برساند کمی سخت‌تر است. در اینجا نیاز به تلاش و پشتکار و صبر و حوصله بیشتری دارد. شاید در جامعه شغل‌های دیگری وجود داشته باشد که مسیرهای کوتاه‌تری برای ثروتمندتر شدن دارند و شاید جوانان ما به همین علت کمتر به دنبال کسب ثروت از طریق اختراع و ابداع و کار و تولید می‌روند.

ولی کسی که علاقه به کاری داشته باشد و عاشق فعالیتش باشد حتما تمام این مسیر را با موفقیت طی خواهد کرد و نتیجه خواهد گرفت و هم امرار معاشی که در نظر دارد تامین خواهد شد.

من معتقدم که مردم باید هدفشان این باشد که خودشان درآمد را ایجاد کنند نه اینکه سرمایه‌ای از جایی بگیرند و بعد به واسطه آن جهت افزایش این سرمایه اقدام کنند.

شرکت شما سرمایه گذار دارد و یا نیاز به سرمایه گذار دارید؟

شرکت ما سرمایه گذار ندارد و در حال حاضر کارهای توسعه‌ای داریم مانند ساخت وینتیلاتورکه اگر به تعداد محدود تولید شود نه بازاریابی آن مقرون به صرفه است و نه راه انداختن خط تولیدش مقرون بصرفه است. و قطعا منتهی به شکست خواهد شد. و نیاز دارد که در یک بازده زمانی چهار الی شش ماهه مورد بهره برداری قرار گیرد و هم توجیح اقتصادی داشته باشد طوری که بشود ۵۰۰۰ تا از این محصول تولید و روانه بازار کنیم که هم نیاز بازار را تامین کنیم و هم از طرفی شرکت بتواند قطعات بهتر و مناسبتری برای تولید تهیه کند و برای این گام شرکت نیاز به سرمایه دارد.

برای راه انداختن همچین خط تولیدی به سرمایه قابل توجه‌ای نیاز است که البته در یک بازده زمانی کوتاه دو سه برابر این سرمایه بازخواهد گشت.

شرکت و محصولات شما چه جذابتی برای جذب سرمایه گذار دارد؟

ما محصولاتی داریم مانند وینتیلاتور و پمپ سرنگی  که اگر به تولید انبوه برسند بسیار سودآور خواهند بود.

تولید چنین محصولی از نظر قیمتی و هم کیفیتی بسیار مناسب است و اگر مسیر مناسبی برای بازاریابی در حوزه خاورمیانه برای آن طی شود سود آن طی یکسال به صورت چند برابرباز خواهد گشت.

چه تعداد نیروی کار در شرکت شما در حال اشتغال هستند؟

تعداد نیروی اشتغال ما همواره به علت نوع کاری و نوسانات بازارمتغییر بوده در ابتدا از دو نفر نیروی کار شروع کردیم و بعد به ده نفر افزایش یافت. نیروی کار در شرکت ما بنا بر نوع فعالیت و درخواست مشتری در طول زمان کم و زیاد می‌شود و اکنون پنج نفر در شرکت مشغول به کار هستند.


آیا امکان اشتغالزایی بیشتر و جذب نیروی کار بیشتر برای شرکت شما وجود دارد؟

با جذب سرمایه گذار و رساندن محصولات به تولید انبوده نیاز به نیروی کار بیشتری خواهیم داشت و با تولید با تیراژ بالا، شرکت ظرفیت جذب نیرو به ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر را خواهد داشت.

میزان فروش محصولات فناور شما چطور بوده و چه قرارداد مهم کاری داشته اید؟

شرکت دانش بنیان فن آوران الکترومکانیک کاسپین که در زمستان ۹۵ شروع به کار کرد. از ابتدا درآمد و فروش شرکت تصاعدی بوده، در سال ۹۶ فروش محصولات به دلیل ورود ما به بازار کمترین و در سال ۹۸ به بالاترین رقم خود رسید. مهمترین قرارداد ما با یک شرکت ساخت سرنگ دوقلو است که مبلغی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان بوده.

چه دیدگاه و آینده نگری در زمینه صادرات محصولات شرکت خود دارید؟

شرکت ما از نظر نوع فعالیت، ظرفیت آن را دارد که محصولات خود را به مرحله صادرات برساند اما به خاطر وجود تحریم‌ها تبادلات مالی و انتقال ارز ممکن نیست. و از لحاظ بازاریابی ممکن است با مشکل برخورد کنیم، نمی‌توانیم صادرات خوب و موفقی داشته باشیم.


اسقرار در پارک علم و فناوری و یا مرکز رشد چه مزیت‌هایی برای شرکت شما داشته و چه حمایت‌هایی شما صورت گرفته؟

استقرار در پارک در حوزه مالیاتی کمک حال شرکت‌های دانش بنیان بوده و کمک کرده که دیگر ما وارد بحث مالیاتی نشویم  و در این زمینه حمایت داشته و هم اینکه گاهی با همفکری با ما به کمک ما می‌آیند و از طرق ارجاع نامه‌های مربوط به ما به ادارات دیگر کمک حال می‌شوند. ولی انتظارات ما از پارک بیشتر از این حرف‌هاست و به نظر من در استان‌های دیگر این حمایت‌ها  پررنگ‌تر است. و این حمایت‌ها روند رو به رشد نداشته و استان‌های دیگر در این زمینه بهتر عمل کرده‌اند.

مشکلات شما در زمینه بازار و بازاریابی چیست ؟

بازاریابی در زمینه فعالیت ما تخصصی است و این مشکل از عهده ما خارج است. مثلا در کشور چین اگر محصولی بخواهید، می‌توانید تولید کننده آن را که ممکن است یک واحد صنعتی کوچک در یک روستا باشد به راحتی پیدا کنید و این سهولت در پیدا کردن محصول و تولید کننده آن در قیمت یک محصول خیلی تاثیر دارد. در این کشور یک پایگاه مشخصی وجود دارد که تمام محصولات کارخانه‌های کوچک و بزرگ را حمایت کرده و به آنها مشاوره و خدمات می‌دهد و در بحث صادارات و بسته بندی و ... کمک می‌کند. اما ما در ایران این مشکل را داریم که چنین پایگاه‌هایی وجود ندارد تا محصولات ما را شناسایی و به واحدهای مربوطه ارائه نماید و این در بازاریابی ما یک معضل است.

چه انتظاری از دیگر دستگاه‌های اجرایی استان دارید؟

این بروکراسی که وجود دارد که باید به عنوان یک تولیدکننده باید فرم پر کنیم و در خواست بنویسیم و بعد یک ممیزی بیاید، خیلی زمان‌بر است و برای من که سرم در خودم است و دنبال این چیزها نیستم هزینه‌های زیادی دارد و وقت‌گیر است به همین خاطر انتظار دارم دستگاه‌های اجرایی استان برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این مسیر را ساده‌تر و کوتاه‌تر کنند. مگر در استان چند شرکت دانش‌بنیان داریم. اگر این شرکت‌ها گاهی، ظرف دو ماه یک‌بار یا سه ما یک‌بار جلسه مشترکی با نماینده استاندار و یا شهرداری‌ها و یا نماینده دانشگاه‌ها برگزار کنند می‌تواند مشکلات اداری را بررسی و مرتفع نمایند و همچنین می‌شود پروژه‌های استانی که در دست هست بررسی شود که مدیران شرکت‌های دانش بنیان بتوانند نظرات و پیشنهادات‌ و راهکارهای خود را ارائه دهند و شاید راهکارهای بومی توسط شرکت‌ها ارائه شود و انجام گیرد و دستگاه‌های اجرایی استان پروژه‌های خود را به ما پیشنهاد دهند.


حرف آخر و توصیه شما به جوانان دارای نبوغ و فاقد فعالیت چیست؟

توصیه من به جوانان این است که از کار نترسند. جوانان امروزی علاقه‌ای به کار و فعالیت تولیدی یا کار فکری خیلی پیچید ندارند و دوست دارند یک کار راحت و پر درآمد داشته باشند، ولی باید بدانند که می بایستی تلاش خود را چند برابر کنند تا به اهداف بزرگ برسند. درآمد چیزی است که با تلاش بدست می‌آید و باید پشتکار و حوصله داشته باشند تا به آنچه می‌خواهند برسند.

و اما حرف آخر :

یکی از ایده‌های بزرگ ما تولید وینتیلاتور است که تولید آن برای ما مشکل شده است که نیاز به سرمایه گذار دارد. ولی امیدمان را از دست ندادیم و امیدواریم هرچه زودتر این کار انجام شود. علاوه بر آن خدا کمک کرد و ما پروژه جدیدی را برای تهیه دستگاه مرتبط با واکسن، برای فصل پاییز در دست داریم که ان‌شاءلله آن را شروع خواهیم کرد و با قیمت مناسب گامی برای خدمت به جامعه برداریم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گیلان

منبع خبر

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان یک پارک علم و فناوری در شهر رشت می باشد

    نظرات