در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور مطرح شد...

در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور مطرح شد...

توجه به روابط عمومی؛ زمینه‌ساز نمود بیشتر عملکرد موسسه/ ضرورت حرکت از روابط عمومی رویدادنگر به سمت روابط عمومی رویدادساز/ ضرورت توجه به نقش محوری روابط عمومی‌ها/ لزوم تدوین منشور روابط عمومی در آموزش عالی


نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و منابع انسانی، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم و جمعی از مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور، امروز (شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست مجازی، برخی از مدیران روابط عمومی مراکز آموزش عالی کشور به ارائه پیشنهادهای خود پرداختند.
امیرحسین بهروز مدیر کل روابط عمومی دانشگاه پیام نور با اشاره به رشد و تکاپویی که در مجموعه ستادی وزارت علوم در حوزه روابط عمومی اتفاق افتاده گفت: دولت تدبیر و امید دولت نجیبی است که با وجود همه تحریم ها و کمبودها اما دستاوردهای خوبی داشته است و در این کارزار رسانه‌ای که همگان درگیر آن هستیم نقش روابط عمومی در نشان دادن عملکرد دولت نمود پیدا می کند.
وی به چالش‌های موجود در حوزه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: نبود نگاه تخصصی به جایگاه روابط عمومی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و کمبود اعتبار در این حوزه از چالش‌های مهمی به شمار می‎رود که امیدواریم وزارت علوم با اعتماد به این حوزه باعث ارتقای آن شده و بخشی از مشکلات از سر راه روابط عمومی‌ها برداشته شود.

ضرورت توجه به نقش محوری روابط عمومی‌ها
حسین یحیی‎زاده مدیرکل روابط عمومی مازندران گفت: برای اجرای اهداف و رسالت‌های روابط عمومی باید حامی آن باشیم و این حوزه را از لحاظ امکانات و تجهیزات و وسایل مجهز کنیم و مدیران روابط عمومی نیز باید ارتباط‌شان را با رسانه ها تقویت کرده و در جهت اعتماد سازی قدم های محکمی بردارند.
یحیی زاده به راهکارهایی در این زمینه‌ها اشاره کرد و افزود: دو سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه دو نهادی هستند که نقش مهمی در تقویت روابط عمومی ها بازی می کنند و بازنگری چارت سازمانی روابط عمومی ها، واگذاری بخش هایی از کارهای این حوزه به بخش خصوصی و ضرورت افزایش دانش و مهارت کارکنان این حوزه از دیگر راهکارها به شمار می رود.
وی برگزاری ۲۵ نشست در منطقه ۲ و برگزاری ۲۴ دوره مهارت افزایی برای کارکنان، برگزاری ۳ نشست تخصصی در منطقه ۲، برگزاری ۷ جشنواره تجلیل از روابط عمومی ها و ۳ جشنواره فیلم کوتاه را بخشی از فعالیت های مدیران روابط عمومی منطقه ۲ برشمرد.

روابط عمومی شغل سازمانی نیست بلکه شوق سازمانی است
پیمان حاجی رضایی مدیرکل روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: کار در روابط عمومی جزو ششمین کار پر استرس در جهان محسوب می‌شود زیرا در دل هر مدیر روابط عمومی یک خبرنگار، یک عکاس، یک فیلمبردار، یک مجری و یک شاعر نهفته است و در حقیقت کار حوزه روابط عمومی یک کار مولتی مدیا در همه رشته‌ها است.
وی به مشکلات این حوزه اشاره کرد و افزود: عدم امنیت شغلی در این حوزه، حذف افراد با تجربه و ورود افراد کم تخصص، عدم رسیدگی به امر تبدیل وضعیت مدیران روابط عمومی و نیاز به یک چارت مدون در حوزه روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری و اختصاص بودجه مناسب به این حوزه از جمله مشکلات روابط عمومی‌ها محسوب می‌شود.

ضرورت حرکت از روابط عمومی رویدادنگر به سمت روابط عمومی رویدادساز
دکتر حسین سلمانی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه گفت: دانشگاه فنی حرفه ای با ۱۷۰ هزار دانشجو، ۱۰۰۰ دبیر و مدرس رسمی، ۲۲۰۰ کارگاه و آزمایشگاه، ۲۰۰۰۰ هزار مدرس مدعو در ۱۱۱ شهر و ۱۷۶ واحد آموزشی در حال فعالیت است و در حقیقت مهارت‌های فناورانه مورد نیازجامعه را در قالب سرفصل‌های درسی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه می دهد که بیش از ۶۰ درصد این سرفصل‌ها به دروس کارگاهی و آزمایشگاهی اختصاص پیدا می‌کند.
وی افزود: این سرفصل های درسی در سال ۹۸ با حمایت وزیر و معاون اموزشی وزارت علوم بازنگری شد و در کنار این مهارت های خاص مفاهیمی با عنوان مصونیت اجتماعی و فرهنگ ایثار و جهاد هم در اختیار دانشجویان قرار گرفت.
دکتر حسین سلمانی به فعالیت این دانشگاه در اسفند سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در هفته اول اسفند ماه ۹۸ با اعلام شیوع بیماری کرونا و رشد تصاعدی مبتلایان دانشگاه فنی و حرفه ای در ۱۰۰ کارگاه صنعتی و ۴۸ واحد اموزشی و ۲۷ استان در یک اقدام جهادی با حضور همکاران، اعضای هیات علمی و دانشجویان در دو مهارت تهیه مواد ضد عفونی و دوخت لباس وارد عرصه فعالیت شد و ما بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ملزومات پزشکی شامل ۶۰ هزار پاپوش و دستکش و کلاه پرستاری، ۲۰ هزار لباس محافظ، ۳۰۰۰ هزار لیتر مواد ضد عفونی و ۲ میلیون ماسک فیلتر دار را در گام اول تهیه کردیم.
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: در گام دوم بحث حرکت از سمت روابط عمومی رویدادنگر یا اطلاع رسان به سمت روابط عمومی رویداد ساز را داشتیم و این کار را در دو حوزه اصلاح چارت سازمانی دانشگاه و دوم در مرحله فعالیت های رویدادساز انجام دادیم که به شکل کمپین‌های اطلاع رسان انجام شد.

لزوم تدوین منشور روابط عمومی در آموزش عالی
دکتر سید احمدرضا خضری، مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران در این نشست مجازی اظهار داشت: روابط عمومی هر سازمانی زبان گویا، چشم بینا و گوش شنوای سازمان است. هیچ سازمانی به اندازه دانشگاه‌ها مخاطب محور نیست و مخاطبانش تا این اندازه از قشر فرهیخته جامعه نیستند. اقدامات روابط عمومی دانشگاه تهران در سیل سال گذشته و بحران کرونا در ماه های گذشته حائز اهمیت می‌تواند باشد. پیشنهاد من تدوین منشور روابط عمومی در آموزش عالی است.
ساوه، مدیر روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین نیز در این نشست با اشاره به لزوم ارتقاء جایگاه روابط عمومی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: لزوم این ارتقاء جایگاه شغلی در استان‌ها بایستی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. نیاز است اعتبار جایگاه روابط عمومی در نشست‌های شوراهای دانشگاه ها بیش از پیش اهمیت پیدا کند.
وی افزود: حضور روابط عمومی‌ها در جلسات دانشگاه‌، پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری می تواند دستاوردهای مفیدی هم برای روابط عمومی ها، هم برای مدیران و هم برای مردمداشته باشد.»
داراب زاده، مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری تربیت مدرس نیز در این نشست با اشاره به اینکه روابط عمومی پیشانی سازمان است خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید مطلع باشند که روابط عمومی پارک‌‌های علم و فناوری بایستی تبلیغ شرکت‌های مستقر در آنها را انجام دهند و این به معنای هزینه داشتن خبرها نیست.
وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها تنها بخشی از سازمان هستند که بدون مرخصی و تشویق فعالیت می‌کنند.
فتاحی، مدیر روابط عمومی دانشگاه ایلام نیز گفت: روسای دانشگاه‌های کشور باید به اهمیت روابط عمومی واقف باشند.
سپهری، مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان نیز اظهار داشت: یکی از نیازهای روابط عمومی می‌تواند تبدیل شدن اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به مرکز روابط عمومی باشد چرا که روابط عمومی وزارت علوم این توانایی ظرفیت را دارد.
ابراهیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه قم نیز با اشاره به لزوم ورود روابط عمومی‌ها به موضوعات راهبردی و اساسی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها بایستی برخورد فعال نسبت به مسائل دانشگاه داشته باشد. موضوع دیگر لزوم حمایت جدی از پیام‌رسان‌های داخلی است.
بابازاده مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز نیز در این نشست از زحمات روابط عمومی‌های دانشگاه‌های سراسر کشور در خصوص اطلاع رسانی در زمینه کرونا تشکر کرد. عیسی پور، مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری فارس نیز در خصوص توسعه پارک‌های علم و فناوری و نقش پارک ها و شرکت های مستقر در آنها در مبارزه با کرونا سخن گفت.

دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد، با بیان اینکه در دوران پرچالش کنونی، مردم و مسئولان باید بیش از گذشته در جریان اقدامات ارزشمند استادان، دانشجویان، صاحبنظران و پژوهشگران دانشگاهی و نهاد آموزش عالی در حل مشکلات و ارائه راه حل های برون رفت از بحران های کشور قرار گیرند، تاکید کرد: راهبرد اصلی اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، استفاده از همه ظرفیت ها برای بازتاب درست، دقیق و بهنگام دستاوردهای آموزش عالی است.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در ابتدای سخنان خود با تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه: روز ارتباطات و روابط عمومی به همکاران و مدیران روابط عمومی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های سراسر کشور اظهار داشت: «ما در ابتدای مسیر هستیم. ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود. امروز بایستی بیش از پیش دستاوردهای آموزش عالی کشور به خصوص فعالیت‌های چند ماه اخیر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مقابله با بیماری کرونا را برجسته کرده و به شکل مطلوبی از طریق ابزارهای مختلف ارتباطی و اطلاع رسانی منتشر کنیم.
عبداللهی نژاد در ادامه سخنان خود به مرور اقدامات و فعالیت‌های اداره کل روابط عمومی وزارت علوم در دو سال اخیر پرداخت و گفت: «فعال کردن ارتباطات رسانه‌ای با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی و فضای مجازی برای انعکاس مطلوب دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاه‌ها و موسسات و نیز فعال نمودن ظرفیت‌های مغفول مانده در اداره کل واستفاده از ابزارها و امکانات موجود برای پوشش وسیع، سریع و بهنگام و دقیق دستاوردها از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته هستند. اخبار منتشر شده آموزش عالی در قالب‌های خبرنامه آموزش عالی، شبکه‌های اجتماعی، برد الکترونیکی و استقرار نمایشگر بوده و در کنار این موارد به تغییر فرم و محتوای وب سایت نیز توجه ویژه ای شده است.
به گفته عبداللهی نژاد، با تغییر شکل (فرم) وبسایت وزارت علوم در یک سال و نیم گذشته مبتنی بر مختصات و ویژگی‌های علمی و حرفه‌ای روزنامه نگاری سایبر و اضافه شدن امکان انتشار محتواهای چندرسانه ای میزان مخاطبان وبسایت بیش از گذشته افزایش یافت و اکنون به نقطه خوبی از میزان بازدید صفحه اصلی و صفحات دیگر وبسایت وزارت رسیده‌ایم. این مساله به همراه سرعت و دقت در مخابره اخبار ستاد وزارت و گزارش‌های دستاوردهای حوزه آموزش عالی و انتشار حرفه‌ای آنها باعث شده است که وبسایت msrt.ir به عنوان مرجع مهم خبری حوزه علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور مدنظر رسانه‌ها و مخاطبان قرار گیرد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم افزود: یکی از اقدامات خوبی که در دو سال اخیر انجام شده تولید و انتشار محتواهای چندرسانه ای در ستاد وزارت و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در قالب اینفوگرافی و موشن گرافی بوده که الحمدالله با استقبال مخاطبان بویژه در فضای مجازی مواجه شده است.
وی در ادامه به بیان دیگر آمارهای اخبار منتشر شده آموزش عالی پرداخت و خاطرنشان کرد: تعداد کل اخبار تولیدی منتشر شده در وب سایت وزارت علوم در سال‌های ۹۷ و ۹۸، بیش از ۷ هزار عنوان خبر و گزارش بوده که نزدیک به ۶۰ درصد آنها به بازتاب دستاوردهای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری اختصاص یافته است. در این خصوص سیاست اطلاع رسانی وزارت علوم گذر از اخبار کلیشه‌ای و رسمی و حرکت به سمت انتشار و بازنمایی گزارش‌های مربوط به دستاوردهای تاثیرگذار وزارت عتف، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور است.
به گفته عبداللهی ن‌ژاد، "انتشار خبرنامه آموزش عالی" به صورت الکترونیک و با محوریت تولید محتوای حرفه‌ای از دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاه‌ها و موسسات یکی از اقدامات خوب یک سال گذشته در اداره کل روابط عمومی وزارت علوم بوده که بیش از پیش بر بازتاب دقیق و درست دستاوردهای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی متمرکز است و تاکنون ۹ شماره از آن منتشر شده است.
مشاور وزیر علوم با اشاره به اقدامات روابط عمومی دانشگاه‌های سراسر کشور در دوران بحران کرونا گفت: در سه ماه اخیر با همکاری روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور و تولید محتواهای مناسب از دستاوردهای گرانسنگ بدست آمده در تشخیص، پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ هم مسئولان و هم افکار عمومی بیش از پیش به جایگاه و مرجعیت نهاد علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور در حل مشکلات و معضلات اساسی مردم پی برده‌اند و در این مسیر قطعاً همکاری رسانه‌های کشور از جمله صدا و سیما موثر بوده است.
عبداللهی نژاد با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مراکز روابط عمومی دانشگاه‌های سراسر کشور برای ارتقای مهارت حرفه‌ای همکاران روابط عمومی اظهار داشت: «کارگاه‌های آموزشی مصوب شده در خصوص موضوعاتی همچون تهیه و تنظیم خبر، سوژه یابی در رسانه‌ها، کارگاه آموزشی نگارش لید، آشنایی با پلتفرم‌های رسانه‌های جدید و شیوه‌های توزیع محتوا در آن، آشنایی با نرم افزارهای ویراش عکس و فیلم، عکاسی با تلفن همراه؛ اصول و تکنیک، اصول، سبک‌ها و شیوه‌های تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مجازی بوده است."
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در خصوص فعالیت‌های مناطق دهگانه کشور نیز به برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مناطق ۱۰و۶،۵،۳،۲، برگزاری ۵۳ مورد نشست استانی و ۴۹ مورد برگزاری کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد.
وی به فعالیت‌های انجام شده در روابط عمومی وزارت علوم برای برگزاری جشنواره ملی روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با شعار دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز" اشاره کرد و گفت: با وجود اقدامات انجام شده قرار بود این جشنواره سراسری روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفندماه برگزار شود اما به خاطر شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا به تعویق افتاد. انشاالله اگر روند به همین گونه پیش رود سعی داریم این جشنواره را در اواخر خردادماه با حضور وزیر علوم و تعدادی از مسئولان ارشد کشور به میزبانی وزارت علوم برگزار کنیم.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در پایان و به عنوان جمع بندی اظهار داشت: «خوشبختانه با توجه به چالش‌های فراوانی که کشور و دولت در سه سال اخیر پشت سرگذاشته است دستاوردها بیشتر از کمبودها بوده است. در این میان آموزش عالی کشور نیز دوران پر چالشی را سپری می‌کند اما با توجه به میزان چالش‌ها می‌توان گفت دستاوردهای موفقیت آمیزی در این عرصه نصیب ایران عزیز شده است. وی اضافه کرد: فعالیت حرفه‌ای روابط عمومی در خانواده بزرگ آموزش عالی و اطلاع رسانی مطلوب‌تر، دقیق‌تر و باکیفیت تر قطعاً جایگاه روابط عمومی‌ها را در نظر مسئولان دولتی و مردم تغییر خواهد داد.

دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که امروز (شنبه) هم‌زمان با «روز روابط عمومی و ارتباطات» در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، بر لزوم توجه به نقش و جایگاه حوزه روابط عمومی در دانشگاه‌ها تاکید کرد.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

منبع خبر

پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان یک پارک علم و فناوری در شهر سمنان می باشد

    نظرات