معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: ارزش شرکت‏‌های دانش بنیان بورسی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: ارزش شرکت‏‌های دانش بنیان بورسی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است



معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: اکنون ارزش شرکت‏های دانش بنیان که وارد بورس شده اند به استثنا شرکت‎های بزرگ و اصلی که وارد بورس نشدند ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است.

سورنا ستاری روز سه‌شنبه در نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان بوشهر افزود: شرکت‎های دانش بنیان در قضیه کرونا نشان دادند می توانیم روی پای خود بایستیم برخلاف کشورها که نتوانستند در این حوزه خود موفق ظاهر شوند شرکت‏‎ها کمک شایانی به مردم کردند.

وی بیان کرد: کشوری که خط تولید ماسک نداشت ظرف ۲۰ روز توانست سازنده دستگاه ماسک شود تا جایی که اکنون هشت شرکت دستگاه ماسک سازی تولید می‏ کنند که این ظرفیت مهم در سایه وجود اکوسیستم فعال برخوردار شرکت‎های جوان و جوانانی پای کار ایجاد شده است.

ستاری ادامه داد: مفهوم پارک‎های علم و فناوری یک مفهوم و نرم افزار است  که اکنون سیستم عامل جدید باید برای آن بکارگیری شود چراکه سیستم عامل قبلی اقتصاد نفتی بوده که همه چیز را باید با پول درست کرد و تا پول نباشد اتفاقی رخ نمی‎دهد ولی در سیستم عامل جدید اصول آن فرق می‎کند و باید مفاهیم را عوض کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری  یادآورشد: در جریان کرونا چیز مهمی که اتفاق افتاد هر کشوری روی پای خود ایستاده بود موفق شد ولی کشورهایی که وابسته به این و آن بود به مشکل برخوردند.

ستاری ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان همین است وقتی براساس ظرفیت‎های داخلی کار و نوآوری توسعه داده شود می‌توان شرکت‌هایی با قابلیت صادرات اجناس و تجهیزاتی با تکنولوژی داشت که سه ماه قبل حتی خبری از چنین کالاهایی نبود.

وی اظهارداشت: برای داشتن چنین شرکت‏های پای کار و جوانان نوآوری نیاز به یک اکوسیستم و اتمسفری دارد که پایه این سیستم دانشگاه‌ها هستند که با آموزش‌های لازم زمینه پیشرفت در چنین فضایی را فراهم می‎کند.

ستاری ادامه داد: دانشگاهی که در جریان کرونا به سمت حل مسئله کمک کرد موفق است ولی دانشگاهی که در این روند نقشی نداشته باید خود را تقویت کنند.

وی تاکید کرد: آموزش در دانشگاه به طور صرف برای این است که پایه حرکت و اقتصاد شوند و برای همین است که جوانان بهترین سال‎های عمر خود را صرف دانشگاه می‎کنند تا بتوانند اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنند.

ستاری عنوان کرد: یک اقتصاد نفتی بروکراسی خیلی سنگینی دارد یک اقتصاد دولت‎ها و حکومت‎های چاق دارد و تا دل‌‎مان بخواهد قوانین متناقضی هستند که همدیگر را نقض می‎کنند اینها را باید کنار زد و موانع فراروی دانشجویان باید برطرف شود و لازمه تحقق این مهم است که باید همه بخواهند.

وی افزود: توسعه امری درون زا است و اگر استانی منتظر است که از بیرون کسی بیاید مشکلات آن را حل کند این امری غیرقابل حل است و اتفاقات بیرونی برای حل مسئله تنها  کمک کننده هستند و مشکلات استان را خود شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه ها باید حل کنند.

وی گفت: بروکراسی داخل استان ها باید کم شود چراکه تمام نظام تصمیم گیری این بروکراسی را دارد که این خود مبارزه‎ای بین اقتصاد نفتی و دانش بنیان است.

ستاری تصریح کرد: نوآوری با هیچ قانونی سازگاری ندارد این چنین مقوله‎‎هایی می آییند و جلو می روند و تازه  بعد قانون  آنها نوشته می‌شود جلوی کسی نباید گرفت برای کارآفرینی ارزش برای آن قائل باشیم.

وی افزود: روند صدور شتابان مجوزها در جریان کرونا باید نهادینه شود چراکه این رویکرد باعث توسعه و پیشرفت در بسیاری از حوزه‎ها خواهد شد.

ستاری اظهار کرد: اینکه فردی کارآفرینی چراغ چندصد خانه‎‌ای را روشن نگه می دارد آدم های مقدسی است که باید برای حل مشکلات آنها پیشگامی صورت گیرد.

وی افزود: اکوسیستم جدید را باید بتوانیم رشد دهیم وظیفه ما است از این حرکت هر طور می توانیم سرعت دهیم.

ستاری گفت:در حوزه دریا در کشور خیلی کم کار شده در صورتی که اقتصاد دریا حوزه بسیار مهمی است  برای نمونه در بوشهر در حوزه دریا بی نظیر است و استانی مانند بوشهر فرمول توسعه خاص خود را  دارد که باید تمرکز لازم بر آن صورت گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اکنون کار روی بحث امنیت غذایی کشور به طور جد مورد توجه قرار گرفته و یکی دو سال است که به این حوزه از جمله تکنولوژی بحث‎های مربوط به آنزیم‏‎ها، واکسن، دارو، دام، طیور و آبزیان  وارد شدیم.

وی عنوان کرد: چرا کشور باید اینقدر ذرت و کنجاله وارد کند چه کسی گفته که فرمول ما باید با فرمول آمریکا و کانادا در حوزه تامین غذا یکی باشد.

ستاری ادامه داد: ایران اکوسیستم، آب و هوای خاص، زمین و منابع خاصی دارد که باید خودمان آن را توسعه دهیم وقتی این همه ظرفیت رشد در کشور وجود دارد قرار نیست آنها به ما کمک دهند.

وی گفت: در این راستا برای نمونه متخصصان کشاورزی تربیت شده باید فرمول‌های خاص خود استان را ارائه دهند.

ستاری تاکید کرد: مسئله امنیت غذایی و جایگزینی ذرت، سویا و کنجاله که به سیستم کشاورزی و آب و هوای ایران نمی‌خورد مسئله ملی است که شرکت های دانش بنیان باید برای آنها چاره‎اندیشی کنند چراکه کشور سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار واردات غذا انجام می‎دهد باید برای آن فکری شود که این موضوع مهم کار  و ماموریت شرکت‏‎های دانش بنیان است .

وی افزود: نمی شود این همه واردات داروهای دام و طیور، واکسن‏های انسانی و دام طیور داشته باشیم که در این راستا قراردادهای ساخت واکسن‎های انسانی و دام طیور امضا شده است.

ستاری بیان کرد: برنامه و طرح های کلانی در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری وجود دارد که هدف کاهش واردات و جایگزینی با ایده و نوآوری های جدید است.

وی در ارتباط با پارک علم و فناوری استان بوشهر گفت: این پارک  باید تا آخر سال کامل شود و کمبود شهرستان‎‌ها نیز باید احصا  شود تا زیرساخت و امکانات مورد نیاز شهرستان‏های استان بوشهر در زمینه فعالیت شرکت‎های دانش بنیان فراهم شود.

ستاری افزود: چیزی که باعث توسعه اقتصاد دانش بنیان فیزیک نیست بلکه نرم افزار و فکر است که پیشرویی ایجاد می کند و در مرحله نخست باید باور باشد که در یک اتاق ۲ در سه دو تا سه نفر می توان درآمد میلیاردی داشته باشند.

وی یادآورشد: ایران اکنون بزرگ‎ترین استارتاپ‌های منطقه در حوزه آی تی و در حوزه بیوتک نیز بهترین‎ شرکت‎های منطقه را دارد.

ستاری افزود: ایران اکنون ۲۴ داروی بیوتکنولوژی تولید می‎کند که ترکیه به عنوان رقیب دیرینه ما حتی یک نمونه از آن را نیز تولید نمی‎کند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

منبع خبر

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

    نظرات