ضرورت ورود حوزه فناوری به مسائل زیست محیطی

ضرورت ورود حوزه فناوری به مسائل زیست محیطی


به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان قم، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: شرکت های فناور باید به مباحث و مسائل زیست محیطی ورود جدی کنند.
دکتر سید رضا موسوی مشکینی طی نشست مشترک خود با رئیس پارک علم و فناوری استان قم با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر گفت: سازمان محیط زیست دو رویکرد کلی حفظ محیط زیست طبیعی و انسانی را رسالت اصلی خود قرار داده است.
وی با بر شمردن ویژگی های طبیعی استان قم گفت: خیلی ها با توجه به آب و هوای خشک قم فکر نمی کنند که این استان ۷ تالاب موثر داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به دست اندازی ها و چالش های فراوان حوزه محیط زیست گفت: در طی عمر ۵۰ ساله این مجموعه ۱۲۲ شهید و تعداد زیادی جانباز برای حفظ منافع محیط زیست کشور جان خود را فدا کرده اند.
موسوی با اعلام اینکه فصل مشترک محیط زیست با پارک علم و فناوری در زمینه محیط زیست انسانی گفت: استان قم به عنوان شهری با بالاترین تراکم شهرنشینی، چالش جدی در زمینه همجواری اماکن مسکونی با واحدهای صنعتی آلاینده دارد.
وی با ابراز خرسندی از تعیین و ابلاغ قانون های زیست محیطی اخیر در کشور گفت: واقعیت این است که نمی توان با نگاه عامه پسند و تصمیم های هیجانی به حفاظت و تداوم حیات زیست محیطی کشور کمک کرد.

راه اندازی شبکه شناسایی ظرفیت های صاحبان فناوری زیست محیطی

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به قانون تبصره یکم ماده ۳۸ در خصوص اخذ عوارض از واحدهای صنعتی آلاینده در راستای تامین منافع نیازهای زیست محیطی گفت: یکی از مهمترین خواسته های ما ورود تکنولوژی و دستاوردهای فناورانه به مسائل زیست محیطی با ایجاد شبکه اطلاع رسانی توانمندی های شرکت فناور در رفع مسائل مرتبط است.
موسوی با تاکید براینکه موضوعات مختلفی است که نیاز به کمک و ورود شرکت های فناوردارد گفت: به نظر می رسد که پارک علم و فناوری استان می تواند نقش کلیدی را در مرکز تحقیقات زیست محیطی استان ایفا کند.
وی بر لزوم تشکیل کمیته مشترک همکاری میان اداره کل محیط زیست و پارک تاکید کرد و گفت: با تشکیل این کمیته مشترک می توان از ظرفیت های قانونی برای تامین منافع دو سویه فناوران و نیازهای زیست محیطی استفاده مضاعفی کرد.
در بخش دیگری از این نشست، رئیس پارک علم و فناوری استان قم گفت: ۶۰ درصد بودجه تخصیصی پارک در قالب تسهیلات در اختیار واحدهای فناور عضو قرار می گیرد.
تشریح اهداف و برنامه های کمیته مشترک همکاری
سید حسین اخوان علوی با بیان اینکه استان قم در حال حاضر به رتبه نهم کشوری برخورداری از شرکت های دانش بنیان دست یافته است گفت: در حال حاضر ۸۰ شرکت توانسته اند مجوز دانش بنیان کسب کنند که نسبت به ۵ سال گذشته ۸ پله صعود داشته ایم.
وی از اشتعال زایی بیش از ۱۸۰۰ نفر از شرکت های عضو پارک خبرداد و گفت: تنها در سال گذشته بیش از ۳۵۰ نفر به کادر پرسنلی واحدهای فناور عضو پارک اضافه شده اند که این آمار در اوضاع افزایش رکود و بیکاری قابل توجه است.
اخوان علوی با استقبال از تشکیل کمیته مشترک همکاری میان پارک و محیط زیست گفت: حاصل این کمیته تخصصی باید انعقاد تفاهم نامه همکاری، برخورداری از مزایای تبصره یکم ماده ۳۸، راه اندازی یک مرکز رشد تخصصی محیط زیست، رفع مسائل زیست محیطی با استفاده از دستاوردهای فناورانه و رفع مشکلات و چالش های  شرکت های فناور در حوزه محیط زیست و… باشد.
رئیس پارک علم و فناوری استان قم بر ضرورت برگزاری یک رویداد فناورانه برای جذب ایده های نوآورانه در حوزه محیط زیست تاکید کرد و گفت: با برگزاری این رویداد می توان واحدهای فناور استارتاپی را به سمت مرکز رشد تخصصی محیط زیست سوق داد و از آنها حمایت کرد.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری قم

منبع خبر

پارک علم و فناوری قم

پارک علم و فناوری قم

پارک علم و فناوری قم یک پارک علم و فناوری در شهر قم می باشد

    نظرات