رئیس پارک علم و فناوری مازندران، گسترش و حمایت از اقتصاد دانش بنیان، راه رهایی از اقتصاد نفتی

رئیس پارک علم و فناوری مازندران، گسترش و حمایت از اقتصاد دانش بنیان، راه رهایی از اقتصاد نفتی

رئیس پارک علم و فناوری مازندران گفت: راه رهایی از اقتصاد نفتی، گسترش و حمایت از اقتصاد دانش بنیان است، اقتصاد دانش‌بنیان راهکاری برای افزایش رشد اقتصادی، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران، یکی از محورهای اساسی توسعه تولیدات در صنایع کشورهای پیشرفته دنیا که اقتصاد مقاومی در برابر فشارهای مالی و تحریم دیگر کشورها دارند، دانش محور بودن فعالیت های صنعتی، تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های اقتصادی است، بنابراین بسیاری از کشورها در زمان وقوع بحران‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی یا حتی سیاسی با استفاده از ظرفیت علمی مالی شرکت‌های دانش بنیان به راحتی قادر به مدیریت بحران و عواقب اقتصادی ناشی از آن خواهند بود.

همچنین تجربه کشورهای موفق در این حوزه نشان می‌دهد شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان گروه‌های دارای فعالیت اقتصادی بر اساس معیارهای علمی و تکنولوژی روز دنیا می‌توانند نقش بخش خصوصی فعال در هر نظام اقتصادی را به شدت برجسته و گسترده کنند و از این رو ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصادهای مقاوم دانش‌بنیان به شدت پایین است.

دکتر علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران در این باره طی گفت‌وگویی اظهار کرد:  یکی از محورهای اساسی توسعه تولیدات در صنایع کشورهای پیشرفته دنیا که اقتصاد مقاومی در برابر فشارهای مالی و تحریم دیگر کشورها دارند، دانش محور بودن فعالیت‌های صنعتی، تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است.

وی افزود: بسیاری از کشورها در زمان وقوع بحران‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی یا حتی سیاسی با استفاده از ظرفیت علمی مالی شرکت‌های دانش بنیان به راحتی قادر به مدیریت بحران و عواقب اقتصادی ناشی از آن خواهند بود.

معتمدزادگان تصریح کرد: تجربه کشورهای موفق در این حوزه نشان می‌دهد شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان گروه‌های دارای فعالیت اقتصادی بر اساس معیارهای علمی و تکنولوژی روز دنیا می‌توانند نقش بخش خصوصی فعال در هر نظام اقتصادی را به شدت برجسته و گسترده کنند و از این رو ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصادهای مقاوم دانش‌بنیان به شدت پایین است.

این مسوول بیان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان راهکاری برای افزایش رشد اقتصادی، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد است، اقتصاد دانش‌بنیان، به اقتصادی اطلاق می‌شود که بر پایه " تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات" شکل گرفته و سطح بالایی از سرمایه‌گذاری در آن به "ابداع" و "نوآوری" اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش فناوری‌های کسب شده با شدت بالایی مصرف می‌شوند و نیروی کار از تحصیلات عالیه برخوردار است، در علم اقتصاد، دانش و فناوری به عنوان یک متغیر برون‌زا در رشد اقتصادی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه مولفه اصلی یک سیستم اقتصادی به شمار می‌رود.

معتمدزادگان عنوان کرد: امروزه اقتصاد دانش‌بنیان تلاش دارد تا با به‌کارگیری دانش و استفاده بهینه از منابع، افزایش تولید و تولیدات به صرفه در راستای قدرت ملی کشورها ایجاد کند.

رئیس پارک علم ک فناوری مازندران، اضافه کرد: در مورد کشوری مثل ایران که همواره از وابستگی به درآمدهای نفتی به‌ویژه در شرایط تحریم، آسیب پذیر بوده و می‌تواند خط بطلان بر این وابستگی بکشد، در واقع راه رهایی از اقتصاد نفتی، گسترش و حمایت از اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری است.

وی اذعان داشت: در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات با ارزش افزوده بیشتر تولید می‌کنند و اقتصاد دانش‌بنیان در هر کشوری هزینه‌های تولید را کاهش داده و کالاهای رقابت پذیرتری ارائه می‌کند.

معتمدزاگان تاکید کرد: اقتصاد دانش‌بنیان باعث تبدیل دانش به کالا و ثروت، انعطاف‌پذیری مکان فعالیت اقتصادی، پایدارسازی ارزش، بازاریابی مطلوب شده و در نهایت از آن حتی به عنوان اقتصاد بدون وزن یاد می‌شود.

وی ابراز کرد: از دلایل اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان برای ما این است که کشورعزیز ما سال‌هاست با تحریم‌های اقتصادی امکان استفاده از روش‌های سرمایه انبوه و یا تولیدی، صنعتی را ندارد، البته ما اعتقاد داریم در عین ظالمانه بودن این تحریم‌ها، این محدودیت‌ها باعث پیشرفت ما نیز شده‌اند.

معتمدزادگان افزود: از جمله این پیشرفت‌ها متمایل شدن بازار داخلی و اقتصادی ما به دانش و فنّاوری است و این دانش است که نقش اساسی را در ارتقاء تولید ملی کشور ایفا می‌کند.
وی گفت: در حقیقت در دنیای امروز، دانش سبب افزایش مزیت رقابتی و ایجاد ارزش افزوده می‌شود که برای ما می‌تواند تحقق بخش شعار حمایت ازکالای ایرانی و جهش تولید باشد، سرمایه‌های اقتصادی کشور ما نه تنها محدود به منابع زیر زمینی مانند نفت نمی‌باشد.

این مسوول یادآور شد: نیروی انسانی سرمایه اصلی کشور ما و جوامع دیگر به حساب می‌آید؛ درواقع ستون اصلی اقتصاد دانش‌بنیان بر نیروی انسانی استوار شده است.

وی تصریح کرد: از مختصات اصلی اقتصاد دانش‌بنیان رشد فرهنگ کارآفرینی است که نه تنها باعث رشد تولید محصولات با ارزش افزوده دانش‌بنیان و ایجاد مشاغل می‌شود بلکه می‌تواند عامل به وجود آمدن زیست‌بوم‌ها و شبکه‌های همکاری متعددی در استان باشد و ضعف زنجیره‌های ارتباط عوامل تولید را حل کند.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری مازندران

منبع خبر

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران یک پارک علم و فناوری در شهر ساری می باشد

    نظرات