دوره آموزشی آشنایی با اصول منتورینگ به منظور توانمند سازی کارکنان مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کشور توسط پارک علم و فناوری مازندران برگزار شد

دوره آموزشی آشنایی با اصول منتورینگ به منظور توانمند سازی کارکنان مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کشور توسط پارک علم و فناوری مازندران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران، دوره آموزشی آشنایی با اصول منتورینگ به منظور توانمند سازی کارکنان مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کشور توسط پارک علم و فناوری مازندران و با همکاری اتاق بازرگانی استان مازندران   با ارائه دکتر میربهزادفیض‌بخش در روز های ۱۳ و ۱۴ مرداد ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

به گفته فیض بخش منتور کسی است که سابقه اجرا کردن ، شکست خوردن و به نتیجه رساندن یک کسب و کار را داشته باشد و بتواند با قصه زندگی یک استارتاپ، زندگی کند.
وی عقیده دارد که یکی از مشکلات منتورینگ در کشور این است که « استارتاپ» را به عنوان سازمانی مستقل می‌بینند، در حالی که استارتاپ هنوزفاقد اجزای تشکیل دهنده یک سازمان است.

در کنار آن منتورها به ایده تشکیل یک استارتاپ توجه می‌کنند حال آن که خود «اعضای تیم» دارای اهمیت هستند؛ درواقع منتورها باید ویژگی‌هایی، مانند: چابک بودن، توجه به هدف و میزان اولویت آن در زندگی اعضای تیم، قدرت تعامل میان اعضا و تحمل ریسک‌پذیری و تفکر جمعی در وجود اعضا را بسنجند.

فیض بخش، گفت: یک منتور به عنوان راهنمای تیم استارتاپی باید دارای اطلاعاتی در حوزه روان‌شناسی، بازاریابی و مالی باشد تا بتواند با شناخت اعضا و ویژگی‌های آن‌ها، رهبری مناسب برای تیم پیشنهاد دهد.

وی ادامه داد: در هر استارتاپ   valueیا ارزش، شامل :ماهیت ایده و محصول، اعضای تیم، بخش بازاریابی و امور مالی مورد توجه قرار می گیرد.

فیض بخش افزود: منتور در ابتدای شناخت اعضای تیم باید ۵ سئوال استراتژیک از آنان بپرسد که شامل؛what،how،where،when،why به معنای «چه، چگونه، کجا،چه زمانی،چرا» می‌شود.

این کارشناس در توضیح این ۵سئوال، گفت: هر کدام از سئوالات در  ۵ارزش گفته شده باید پرسیده شود به طوری که پاسخ هر کدام از سئوالات با سئوال دیگری به صورت زنجیروار در ارتباط است.

این منتور با بیان اینکه در استراتژی نظامی شناسایی بازار هدف استارتاپ‍ ها به ۵ نکته باید توجه کرد، گفت: کل بازار فروش، بازاری که می‌تواند در دسترس باشد،خدمات بازار بالقوه، سهم بازار ما و نقطه شروع را باید در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه همه استارتاپ‌ها برای گذر از مراحل مختلف رشد از «دره مرگ» می‌گذرند، گفت: دره مرگ جایی است که یک استارتاپ در تاریکی قدم برمی‌دارد و از نتیجه مسیر خود آگاه نیست؛ در این مسیر منتورها می توانند با مشاوره دادن به لیدر تیم، میزان آسیب یا از هم پاشیدگی تیم را کاهش دهند.

این کارشناس با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی منتور آگاهی دادن به تیم درباره شکست ایده است، افزود: در صورتی که تیم از میزان شکست خود آگاهی یابد مسلما نحوه برخورد و تعامل آنان با یکدیگر در دریافت بازخورد مثبت تاثیرگذار است.

لازم به ذکر است، این کارگاه در دو روز و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی  ابلاغی ستاد پیشگیری و مبارزه با  ستادکرونا برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری مازندران

منبع خبر

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران یک پارک علم و فناوری در شهر ساری می باشد

    نظرات