هدف ما این است که همه صندوق گیلان را به عنوان یک صندوق هوشمند و پویا در عرصه سرمایه گذاری بشناسند.

هدف ما این است که همه صندوق گیلان را به عنوان یک صندوق هوشمند و پویا در عرصه سرمایه گذاری بشناسند.

مصاحبه مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی گیلان آقای دکتر دانیال صابر سمیعی

صندوق گیلان با سیاست‌های سرمایه‌گذاری ملی خود به دنبال جلب منابع بیشتر برای استان است
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی دولتی و تنظیم‌گر اصلی در حوزه زیست بوم فناوری کشور یک بازده مالی دارد، برای حمایت
هایی که از شرکتهای دانش‌بنیان و شرکت‌های استارتاپی و شرکت‌های فناور انجام می‌دهند که این بازده مالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور است خود صندوق نوآوری و شکوفایی کشور هم برای ارائه این خدمات از جمله تسهیلات، سرمایه‌گذاری، تامین مالی‌، حمایت‌های مالی از استارت‌آپ‌ها شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناور یک سری صندوق‌های پژوهش و فناوری دارد که این صندوق‌ها بخشی از سهام آنها تقریبا پنجاه در صد بر عهده بخش خصوصی است و مابقی آن در اختیار بخش دولتی است. و این هم به این خاطر است این صندوق‌ها درگیر مسایل بروکراسی دولتی نشوند و در واقع غیر دولتی باقی بمانند. وظیفه صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی این است که بدنه دولت را چابکتر کند و امکان دسترسی به خدمات مالی و تسهیلات را راحت‌تر نماید و همچنین فرایندهای بهتری را در نظر بگیرد و از آن طرف سرمایه‌گذار هوشمندتر عمل کند. سابقه صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور خیلی طولانی است و در استان‌های دیگر سابقه مثبت و موفقی در این زمینه وجود دارد و عمدتا فعالیت آنها در سطح ملی است و محدود به استان‌ها نمی‌شود و صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان یکی از آخرین صندوق‌های پژوهش و فناوری تاسیس شده کشور است.

در ادامه با گفتگو با آقای دکتر دانیال صابر سمیعی مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی گیلان با اهداف و خدمات ارائه شده صندوق گیلان بیشتر آشنا می‌شویم ...



صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان را معرفی کنید و بفرمایید با چه هدفی تشکیل شده است؟


صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان خرداد ماه سال ۹۸ کار ثبت خود را انجام داد و آذر ماه ۹۸ همزمان با هفته پژوهش در استان گیلان فعالیت خود را آغاز و شروع به ارائه خدمات کرد. صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان در همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا یکی از پنج صندوق استانی کشور بود که جهت حمایت از کسب و کارهایی که محصول بهداشتی برای شرایط کرونا تولید می‌کردند تسهیلات اعطا نمود. صندوق گیلان در تیر ماه سال ۹۹با سفری که دکتر ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به گیلان داشت به طور رسمی افتتاح شد در حال حاضر تمامی خدماتی که صندوقهای پژوهش و فناوری غیر دولتی کشور در حال ارایه هستند را ارائه می‌نماید.

خدمات ارائه شده توسط صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان چیست ؟ و آیا صندوق گیلان خدمات ویژه ای دارد؟


خدماتی که صندوق‌های پژوهش و فناوری ارائه می‌کنند به طور کلی شامل ارایه تسهیلات، صدور ضمانت نامه، لیزینگ محصولات، ارزیابی و توانمندسازی و سرمایه‌گذاری است. این خدمات به طور کامل توسط صندوق گیلان ارائه می‌شود و مجوزهای لازم آنها گرفته شده و در همین زمان توانستیم علاوه بر عهده دار بودن عاملیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و همچنین پارک علم و فناوری گیلان، اقدام به صدور ضمانت نامه نماییم و همچنین توانستیم تسهیلات پرداخت نماییم.

و همچنین به عنوان عضوی از برنامه طرح ملی سرمایه گذاری ۱۰۰استارتاپ ها است و عامل انحصاری ۱۰۰استارتاپ در استان گیلان است. همچنین صندوق گیلان به عنوان صندوق تخصصی ملی در حوزه علوم و فناوری های شناختی از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور معرفی شده و هم‌اکنون عامل ملی و صندوق متخصص در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی کشور است که این صندوق با اجرای طرح سرمایه گذاری ملی بر روی فناوری‌های شناختی، شناخته می‌شود که مجری و متولی این طرح ملی است


صندوق گیلان در حال حاضر یکی از ویژگی‌های که در خدمات آن وجود دارد این است که کلیه خدمات صندوق از طریق اینترنت و به صورت آنلاین و از راه دور قابل دسترس است یعنی صندوق گیلان تنها صندوق کشور است که صفر تا صد خدمات به صورت کاملا اینترنتی و آنلاین حتی بدون نیاز به یکبار مراجعه حضوری خدمات خود را ارائه میدهد. این از طرفی می‌تواند ویژگی ملی بودن ما را بهتر برساند و هم می‌توانیم بگوییم علی‌رغم اینکه صندوق استانی هستیم اما از بسیاری از صندوق‌های تهران و صندوق
های دیگر استان‌ها در کشور در دسترس تر هستیم و هر فردی می‌تواند صفر تا صد گرفتن تسهیلات و یا دیگر خدمات ما را کامل به صورت اینترنتی و آنلاین تجربه کند.


صندوق گیلان همچنین در حال حاضر یک مجموعه سامانه‌های ویژه‌ای را طراحی کرده مثل سامانه ویدئو کنفرانس ویژه، که سرور آن داخل ایران است و می تواند این خدمات را به صورت رایگان به پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های عضو انجمن سرمایه گذاری جسورانه کشور و شرکت‌های متقاضی ارائه کند. که در همین راستا شرکت‌های فناوری که در استان گیلان فعالیت می‌کنند با اعلام درخواست به صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان می توانند از خدمات سامانه ویدئوکنفرانس ویژه صندوق برخوردار شوند.

از امکانات ویژه این سامانه ویدئو کنفرانس این است که هم هزینه آن کم است چون از اینترنت داخلی اسفاده می‌کند و هم احتمال قطعی سامانه کم است و هم امکانات زیادی در اختیار شرکت‌ها به صورت رایگان قرار می‌دهد.

سهامداران صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان چه کسانی هستند؟


۴۶ در صد سهام صندوق گیلان در اختیار بخش دولتی است و ۵۴ در صد این سهام در اختیار بخش خصوصی است بلوک دولتی صندوق گیلان را پارک علم و فناوری گیلان به عنوان رئیس هیئت مدیره، دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان نائب رئیس هیئت مدیره، و دانشگاه گیلان تشکیل می‌دهند.

بلوک بخش خصوصی این صندوق سه شرکت دانش بنیان بخش خصوصی تشکیل می‌دهند. که جمعا سه میلیارد تومان سرمایه ثبتی صندوق را تامین کرده‌اند.

در حوزه فناوری صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی چه خدماتی را ارائه می نمایند؟ و شرایط استفاده از این خدمات چیست ؟


بسیاری از خدماتی که صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان ارائه می‌دهد از محل عاملیت یا کارگزاری برنامه‌های دولتی است مثلا یک طرحی برای حمایت از شرکت‌های متضرر از کرونا است این ویژه شرکت‌های فناور است و شرکت‌های دانش بنیان را شامل نمی شود یا طرح دیگری ویژه شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد، لذا این طرح‌های  متنوع بستگی به بازده زمانی و شرایط موجود دارد و ما به خود شرکت‌ها و استارت‌اپ‌ها توصیه می‌کنیم به صورت مداوم با سایت صندوق گیلان در ارتباط باشند و در جریان این طرح‌ها و حمایت
ها قرار بگیرند. اما در حال حاضر چند طرح تسهیلاتی و حمایتی در جریان است یکی طرح حمایت از شرکت‌های آسیب دیده از کرونا که ویژه شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری است دیگری طرح تامین منابع برای تجاری سازی است برای شرکت‌هایی که محصول دارند و در حال تجاری‌سازی هستند که صندوق در حال ثبت نام این شرکت‌ها و آمادگی ارائه خدمات به آنهاست.



ایا اشخاص حقیقی و یا حقوقی که در شرکت دانش بنیان و یا شرکت فناور نیستند می توانند از خدمات صندوق استفاده کنند؟


خدماتی که صندوق گیلان در حال حاضر ارائه می‌کند در حوزه تسهیلات، لیزینگ و صدور ضمانتنامه، توانمند سازی و کارگزاری و حمایت
های مالی و سرمایه گذاری است، ارائه این خدمات با توجه به تاکیدی که سیاستهای دولتی دارد، اولویت اول ارائه این خدمات با شرکت‌های دانش بنیان است اگرچه بخشی از این خدمات به شرکت‌های فناور یا شرکت‌های خلاق یا شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقرهستند به صورت ویژه اختصاص پیدا می‌کند. صندوق گیلان خدماتش به همین شرکت‌ها محدود نمی‌شود و آمادگی آن را دارد بر روی طرح‌های مختلف که توسط شرکت هایی که حتی خارج از این ساختار پارک و مراکز رشد هستند سرمایه گذاری کند یا به آنها تسهیلات ارائه دهد.

با خبر شدیم که صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ حضور دارند بفرمایید حضور صندوق در نمایشگاه مجازی اینوتکس ۲۰۲۰ چگونه است ؟ و با چه هدفی در این نمایشگاه حضور دارد؟


صندوق پژوهش و فناوری گیلان با توجه به سیاستی که در حوزه جلب سرمایه گذار ، شناسایی ایده ها و ارتباط با فناوران در کشور داشته در نهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری با عنوان اینوتکس۲۰۲۰ شرکت کرد این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۵ مرداد ۹۹ در به صورت مجازی برگزار شد که صندوق گیلان یکی از پانزده صندوق سرمایه گذاری جسورانه حاضر در نمایشگاه بود و یکی از فعالترین صندوق ها به صورت مجازی در نمایشگاه همین غرفه مجازی صندوق گیلان بود؛ برگزاری مجازی این نمایشگاه به دو دلیل صورت گرفت یکی همین بحث شیوع کرونا باعث شد و یکی اینکه خیلی از امکانات صندوق گیلان را تبدیل به یک سازمان مجازی کرده و حضور آن به صورت مجازی در این نمایشگاه می تواند خیلی از قابلیت
های آن را در مقایسه با سایر رقبا نشان بدهد. در این حضور سی طرح برای سرمایه گذاری به صندوق مراجعه شده و پنج جلسه ویدئو کنفرانس با تیم‌های مراجعه کننده جهت سرمایه گذاری و سرمایه پذیری برگزار شده است.

هدف از ما جهت شرکت در این نمایشگاه پیدا کردن تیم های آماده سرمایه گذاری، جمع آوری ایده‌ها و شناسایی فناوران، سرمایه پذیران و استارت‌اپ‌ها بوده با توجه به اینکه این نمایشگاه مهمترین نمایشگاه حوزه نوآوری و فناوری و استارت‌اپ‌های کشور است صندوق گیلان هم سعی کرد که در این نمایشگاه‌ها هدف شناسایی تیم ها را دنبال کند که در این زمینه هم دستاوردهای خوبی داشت.

دومین هدف ما برندینگ در زیست بوم فناوری کشور و شبکه سازی بود که ما دنبال این بودیم که صندوق گیلان به عنوان یک برند در حوزه تامین مالی برای فناوران و شرکت‌های استارت‌اپی شناسایی کنند که در این نمایشگاه موفقیت های خوبی داشتیم و در نهایت هدف ما ارتباط با متخصصین و نخبگان این حوزه بود که در جلساتی که برگزار شد دستاوردهای قابل قبولی داشتیم.



چه کسانی به عنوان سرمایه گذار می‌توانند در صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان حضور داشته باشند؟


به عنوان سهامدار محدودیت‌هایی وجود دارد و مثل همه شرکت‌های سهامی خاص بخش خصوصی، باید درخواست ارسال شود و این درخواست توسط کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور بررسی شود تا یک فردی به عنوان سهامدار وارد صندوق شود، اما برای سرمایه گذاری محدودیتی ندارد همه افراد از همه اقشار می‌توانند به عنوان سرمایه گذار با صندوق پژوهش و فناوری همکاری کنند که صندوق پژوهش و فناوری گیلان با توجه به اینکه ماموریت خود را سرمایه گذاری تعریف کرده در این زمینه راه‌های مختلفی در نظر گرفته است.

دو ویژگی وجود دارد که افراد به عنوان سرمایه گذار عمدتا به جایی مثل صندوق پژوهش و فناوری مراجعه می‌کنند ویژگی اول این است که افراد یا منابعی که در اختیار دارند محدود است و این خود آنها را محدود به سرمایه گذاری روی یک ایده می‌کند که این باعث بالارفتن ریسک سرمایه گذاری می‌شود در حالیکه صندوق این امکان را به وجود می‌آورد که صندوق سبد سرمایه گذاری از مجموعه‌ای از طرح‌ها تشکیل می‌دهد که این امر باعث افزایش امنیت سرمایه گذاری می‌شود و خود صندوق در آن شریک می‌شود و این رقم وقتی افزایش پیدا کرد می‌شود سرمایه گذاری مطمئن تری داشت و در مقابل عده‌ای هم هستند که منابع در حد سرمایه گذاری کلان دارند اما تخصص و اطلاعات لازم و تیم ارزیابی و راهبری لازم را ندارند که آنها هم منابع خود را در صندوق می‌اورند و قرار داد می‌بندد و می‌توانند با صندوق همکاری کنند به طور کلی صندوق چه سرمایه‌های ریز چه سرمایه‌های کلان و چه افراد متخصص و چه افراد غیر متخصص را برای مشارکت در امر سرمایه‌گذاری را می‌پذیرد و در این زمینه استقبال می‌کند و مطمئنا طرف‌هایی که با مشارکت صندوق، سرمایه گذاری می‌کنند در الویت تامین مالی توسط خود صندوق قرار می‌گیرند و این می‌تواند یک مشوق دیگر برای سرمایه گذاری باشد.


آینده صندوق نوپای پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان را چگونه می‌بینید و صندوق گیلان چه اهداف بلند مدتی دارد؟


با توجه به تجربه ای مثبت و موفقی که صندوق‌های دیگر که در کشور وجود دارد مشاهده شده و همکاری آنها نتیجه بسیار مثبتی داشته و با توجه به اینکه روز به روز صندوق‌ها رشد داشتند و توانسته‌اند هم بهره‌وری بیشتر داشته باشند و هم مشتریان را بیشتر راضی کنند و هم منابع خود را افزایش دهند، طبیعتا بر اساس همین تحلیل، روند صندوق گیلان هم همین مسیر را طی خواهد کرد و آینده بهتری پیش رو خواهد داشت اما به طور ویژه صندوق گیلان روی دو حوزه تمرکز دارد اول اینکه صندوق گیلان در همان ابتدا صندوقی که قرار است صرفا خدمات تسهیلاتی یا کارگزاری یا عاملیت مالی به عهده داشته باشد و اینکه قرار است فقط وام دهد و شرکت‌ها را بیشتر بدهکار کند، ندیدم و اینگونه در نظر نداشتیم بلکه صندوق پژوهش و فناوری گیلان خود را در ابتدا یک صندوق پویا در امر سرمایه گذاری تعریف کرده و چشم انداز ما این است که در آینده وقتیکه حرف از زیست بوم فناوری کشور و سرمایه گذاری می‌شود برند صندوق گیلان مطرح شود و همه صندوق گیلان را به عنوان یک صندوق هوشمند و پویا در عرصه سرمایه گذاری بشناسند.

برنامه دومی که برای آینده صندوق گیلان در نظر داریم این است که از طریق اجرا و تولیّت یک سری برنامه‌های سرمایه گذاری ملی با ایده‌ها و زیر ساخت‌هایی که خود صندوق گیلان در حال ایجاد آن است بتواند منابع بیشتری برای استان گیلان جلب کند و بتواند از طریق شبکه‌ای از ارزیابان، متخصصین و تامین‌کنندگان سرمایه، تبدیل به یک صندوق کارا، پویا و اثر بخش در حوزه سرمایه گذاری باشد.


در خود استان گیلان نیز صندوق گیلان به زودی با همکاری اداره کل سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات استان یک رویداد برگزار می‌کند و با همکاری مجموعه ۱۰۰ استارت‌اپ‌ها در حوزه سرمایه گذاری به زودی در استان گیلان رویدادی برگزار خواهد شد که صندوق گیلان متولی این رویداد سرمایه گذاری خواهد بود که پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال حداقل سه رویداد مهم برای جذب سرمایه نیز برگزار کنیم. پیش بینی ما این است که علاوه بر برنامه ملی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی تا اواسط سال ۱۴۰۰ دو برنامه ملی دیگر توسط صندوق فناوری و پژوهش غیر دولتی گیلان با محوریت سرمایه گذاری بر روی اقتصاد روستایی انجام شود برنامه دیگر در زمینه صنعت توریست در حال بررسی است که در اولین فرصت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

جهت دسترسی به وبسایت صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان برروی نشانی زیر کلیک کنید

http://gilanfund.ir /

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گیلان

منبع خبر

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان یک پارک علم و فناوری در شهر رشت می باشد

    نظرات