رئیس پارک علم و فناوری فارس در گفتگوی اختصاصی با ایرنا: به توسعه زیرساختها اهتمام داریم.

رئیس پارک علم و فناوری فارس در گفتگوی اختصاصی با ایرنا: به توسعه زیرساختها اهتمام داریم.

شیراز-ایرنا- رییس پارک علم و فناوری فارس اعلام کرد : در سال جهش تولید گامهای بزرگی برای توسعه زیر ساخت ها از جمله تسهیل فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور فراهم شده است و همچنان در این زمینه اهتمام داریم .

امین رضا ذوالقدر روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در پارک علم و فناوری فارس از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۹۸ نزدیک ۱۰۲۸ شرکت یا واحد فناور مستقر شدند، برخی از این شرکت‌ها فن آموخته و در سایر بخش ها مثل شهرک بزرگ صنعتی شیراز مستقر هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند، برخی از آنان نیز همچنان در پارک علم و فناوری فارس حضور دارند.
وی گفت‌: تا پایان سال ۱۳۹۸، ۱۶۰ شرکت در استان فارس دانش بنیان شدند که از این تعداد ۶۳ شرکت آن در پارک علم و فناوری فارس مستقر هستند که در شرکت های مستقر در این پارک نزدیک به ۲۵۰۰ نفر  فعالیت می کنند.
شرکت های دانش بنیان استان فارس در سال ۱۳۹۸ حدود  ۱۲۱ میلیارد تومان درآمد و ۶.۸ میلیون دلار صادرات در سال داشتند.
هرچند تلاش زیادی در طول سال های  گذشته  برای توسعه زیرساخت ها جهت فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور در استان فارس صورت گرفته است اما ظرفیت های موجود در این استان بیش از زیرساخت های ایجاد شده است که به همین دلیل مسئولان پارک علم و فناوری استان فارس عزم خود را جزم کرده اند تا بتوانند در سال جهش تولید گامی را در جهت توسعه در این حوزه بردارند.

توسعه زیرساخت شرکت های دانش بنیان و فناور فارس اولویت سال جهش تولید
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس در خصوص اقدامات صورت گرفته  توسط این پارک در سال جهش تولید گفت: زمانی که میخواهیم در حوزه فناوری و تجاری سازی محصولات جهش داشته باشیم نیازمند زیرساخت هستیم تا شرکت ها بتوانند از این زیرساخت ها استفاده کنند.
ذوالقدر اضافه کرد :در این راستا پارک علم و فناوری استان فارس، فعالیت هایی را در دستور کار قرار داده که یکی از این فعالیت ها افتتاح پردیس نوآوری و فناوری شیراز بود که اردیبهشت ماه سال جاری با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد.
وی ادامه داد: این پردیس ظرفیت استقرار حدود ۷۰ شرکت را دارد و به پارک علم و فناوری برای استقرار شرکت هایی که پذیرش شده بودند و از نظر فن آوری امتیازات قابل قبول را کسب کرده بودند و در لیست انتظار برای استقرار در پارک قرار داشتند، کمک کرد.

تلاش برای بهره برداری از برج فناوری در سال ۱۳۹۹ یا ابتدای ۱۴۰۰
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس همچنین تکمیل پروژه برج فناوری این پارک را از دیگر اولویت‌ها در سال جهش تولید دانست که در ۶ ماه گذشته پیگیری های زیادی برای آن صورت گرفته است و گفت: این پروژه که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است با مشکل تخصیص بودجه مواجه بود که بخشی از هزینه های مورد نیاز در سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تامین شد.
ذوالقدر افزود: به دلیل عدم تخصیص بودجه امکان پیشرفت و بهره برداری از برج فناوری وجود نداشته است که با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در حال حاضر قراردادهای با پیمانکاران داریم که قراردادها تا دی ماه به پایان می‌رسد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی برج فناوری پارک علم و فناوری فارس ۸۰ درصد است، اظهارکرد: برج فناوری شامل ۷۰ واحد مستقل است که شرکت های دانش بنیان و فناور در آن مستقر می‌شوند، همچنین این برج شامل سالن ورزشی، رستوران و امکانات رفاهی برای شرکت ها است.
وی ادامه داد: اگر بودجه مناسب برای این پروژه دریافت شود در سال جاری یا ابتدای سال آینده از برج فناوری پارک علم و فناوری فارس بهره برداری خواهد شد که راه اندازی این پروژه می تواند در توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان استان فارس اثر مثبتی به جا بگذارد.

اجاره ۳۳ ساله اراضی به شرکت های دانش بنیان
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس همچنین واگذاری اراضی به صورت اجاره بلند مدت به شرکت‌های دانش‌بنیان را از موضوعات پیگیری شده در سال جاری عنوان کرد و گفت: بر اساس آیین نامه ها و مجوزهای دریافت شده بنا داریم بخشی از اراضی پارک علم و فناوری استان را به صورت اجاره ۳۳ ساله در اختیار شرکت هایی که دارای معیارهای لازم هستند قرار دهیم.
ذوالقدر افزود: این معیارها شامل معیارهای فناوری و تجاری سازی و مالی است و به شرکتی اجاره داده می شود که این پتانسیل را داشته باشند تا بتوانند ظرف ۲ سال فضا را بسازند و به مدت ۳۳ سال از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: زیرساخت های اولیه مورد نیاز برای احداث کانال های تاسیساتی بین اراضی انجام شده است تا بر اساس این طرح بتوانیم فضاهایی را در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم، شرکت های خوب خودشان می توانند خیلی سریع ساخت و ساز را انجام دهند که این باعث توسعه زیست بوم دانش بنیان می شود.
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس گفت: برای اجرای این طرح، تنها نقطه باقیمانده انجام توافقنامه با شهرداری شیراز برای بحث صدور مجوز است چون بر اساس قانون پارکهای علم و فناوری جزو مناطق ویژه اقتصادی محسوب می شوند اما برای اینکه یک کار اصولی انجام شود با شهردار شیراز مکاتبه کردیم تا برای بحث صدور مجوزهای مربوطه تعاملی با پارک علم و فناوری فارس داشته باشد.
ذوالقدر افزود: اگر توافق با شهرداری شیراز صورت بگیرد از ۲ ماه آینده کار واگذاری شروع می شود.

پیگیری اجرای طرح ناحیه نوآوری شیراز
وی یکی دیگر از برنامه های پارک علم و فناوری استان فارس در سال جاری را پیگیری طرح مشترک با شهرداری شیراز تحت عنوان ناحیه نوآوری شیراز عنوان کرد و گفت: نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز نظر مثبت بر اجرای این طرح دارند و این می تواند به اکوسیستم دانش بنیان استان کمک کند.
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس بیان کرد: در اطراف پارک علم و فناوری فارس اراضی وجود دارد که اگر این اراضی در تفاهم نامه ای با شهرداری شیراز دارای کاربری فناوری شوند و زیرساخت اولیه برای آن فراهم شود به شرکتهای دانش بنیان بزرگ واگذار می کنیم تا بتوانند از این فضا استفاده کنند.

رضایت معاونت ریاست جمهوری از روند توسعه شرکت‌های دانش بنیان در فارس
ذوالقدر در ادامه با اشاره به روند توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در استان فارس افزود: این روند مورد رضایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و شاهد افزایش تعداد شرکتها هستیم.
وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم کارگزاران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در استان فارس افزایش دهیم.

لینک خبر اصلی در خبرگزاری ایرنا:
https://www.irna.ir/news/۸۴۰۲۵۵۰۱/%D۸%B۱%DB%۸C%DB%۸C%D۸%B۳-%D۹%BE%D۸%A۷%D۸%B۱%DA%A۹-%D۸%B۹%D۹%۸۴%D۹%۸۵-%D۹%۸۸-%D۹%۸۱%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۹%۸۸%D۸%B۱%DB%۸C-%D۹%۸۱%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%B۳-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%AA%D۹%۸۸%D۸%B۳%D۸%B۹%D۹%۸۷-%D۸%B۲%DB%۸C%D۸%B۱-%D۸%B۳%D۸%A۷%D۸%AE%D۸%AA-%D۹%۸۷%D۸%A۷-%D۸%A۷%D۹%۸۷%D۸%AA%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۹%۸۵-%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۱%DB%۸C%D۹%۸۵

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری فارس

منبع خبر

پارک علم و فناوری فارس

پارک علم و فناوری فارس

پارک علم و فناوری فارس یک پارک علم و فناوری در شهر شیراز می باشد

    نظرات