با تلاش واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس صورت گرفت؛ حل معضل زیست محیطی با احداث و راه اندازی واحد بازیافت گسولین DMD در پتروشیمی خارگ

با تلاش واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس صورت گرفت؛ حل معضل زیست محیطی با احداث و راه اندازی واحد بازیافت گسولین DMD در پتروشیمی خارگ

با تلاش فناور پارک علم و فناوری فارس صورت گرفت؛

حل معضل زیست محیطی با احداث و راه اندازی واحد بازیافت گسولین DMD در پتروشیمی خارگ

به گزارش روابط عمومی، به همت شرکت دانش تک انرژی سبز مستقر در پارک علم و فناوری فارس، و در راستای حل معظل زیست محیطی، واحد بازیافت گسولین DMD در پتروشیمی خارگ احداث و راه اندازی شد.

دکتر سرشار مدیرعامل شرکت دانش تک انرژی سبز با بیان این موضوع، اضافه کرد: با بررسی و انتخاب پیشنهاد فنی و بازرگانی این شرکت به عنوان بهترین پیشنهاد، قراردادی برای مهندسی، احداث و راه اندازی یک واحد عملیاتی برای بازیافت گسولین DMD به روش تقطیر به صورت Skid Mounted منعقد و پیرو آن در مدت کمتر از یک سال این واحد عملیاتی در مجتمع پتروشیمی خارگ احداث و به بهره برداری رسید.

وی افزود: یکی از مراحل پایانی پالایش ترکیبات هیدروکربنی، جداسازی مرکاپتان ها از این ترکیبات می باشد. در طی فرآیند مرکاپتان زدایی در مرحله کاستیک واش مرکاپتان ها وارد محلول کاستیک شده و در نتیجه این انحلال دی سولفید ها تولید می شوند. برای جداسازی ترکیبات دی سولفید از کاستیک، مقداری از گسولین تولیدی در تماس با کاستیک قرار می گیرد. دی سولفید ها از فاز کاستیک به فاز هیدروکربن منتقل می شوند و کاستیک پس از شستشو باگسولین  در واحد DMD، بازیافت می گردد. گسولین فوق با ظرفیتی معادل ۳ تن در روز حاوی مقادیر متنابهی دی سولفید و مرکاپتان (معادل سولفور کل ۲۰-۳۰ درصد ) به همراه محلول کاستیک می باشد. این ترکیب به دلیل دارا بودن مقدار بیش از حد ترکیبات گوگردی قابلیت فروش را ندارد. همچنین بازگشت آن به چرخه محصول نیز امکان پذیر نمی‌باشد. ازاین رو گسولین استفاده شده در واحد DMD جزو مواد دور ریز این واحد بوده و در فلرسوزانده می شود. بازیافت گسولین آلوده واحد DMD، علاوه بر رفع مساله زیست محیطی، گسولین تصفیه شده را به چرخه محصول باز میگرداند.

این فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس در خصوص روش بازیافت گسولین DMD افزود: ایده اولیه به صورت یک طرح در واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی خارگ مبنی بر جداسازی ترکیبات گوگردی از گسولین DMD با روش تقطیر مطرح سپس، شرکت دانش تک انرژی سبز با توجه به توانایی های علمی و فنی و اجرایی، ایده اولیه را به یک واحد عملیاتی و تجاری برای تولید یک محصول ارزشمند تبدیل کرد.

ایشان با اشاره به زمان کوتاه در راه اندازی و احداث این واحد گفت: فاز مهندسی شامل طراحی پایه و جزئی انجام و سپس با تایید کارفرما، عملیات ساخت و خرید تجهیزات وفق شرایط قرارداد انجام شد. تامین تمامی تجهیزات و پایپینگ پروژه در کارگاه شرکت دانش تک انرژی سبز انجام و سپس پکیج تجهیزات به صورت SKID  به محل احداث پروژه در مجتمع پتروشیمی خارگ واقع در جزیره خارگ منتقل گردید و در مدت کوتاهی به طور کامل در محل استقرار نصب گردید. در آخر نیز در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ عملیات موفق، راه اندازی پایدار و بی عیب و نقص وفق قرار داد فی مابین انجام و واحد عملیاتی مورد بهره برداری قرار گرفت.

شایان ذکر است با راه اندازی این واحد در پتروشیمی خارگ نتایج کلی زیر محقق گردید:

  • اجرای موفق صفر تا صد پروژه و ایجاد دانش فنی بومی توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی
  • جلوگیری از هدر رفتن وآلوده کردن محیط زیست با سوختن ۳ تن گسولین در روز و تبدیل آن به محصول قابل فروش
  • احداث پکیج برای بازیافت ۳ تن در روز گسولین با سولفور کل ppm  ۲۰ و انتقال آن به چرخه محصولات با ارزش از گسولین DMD با سولفور کل ۲۰-۳۰ درصد
لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری فارس

منبع خبر

پارک علم و فناوری فارس

پارک علم و فناوری فارس

پارک علم و فناوری فارس یک پارک علم و فناوری در شهر شیراز می باشد

    نظرات