مصاحبه با آقای حسن اورمز سازنده دستگاه محافظ پمپ آب و اتومات و مدیرشرکت تالو کیا پارس

مصاحبه با آقای حسن اورمز سازنده دستگاه محافظ پمپ آب و اتومات و مدیرشرکت تالو کیا پارس

شرکت تالو کیا پارس از جمله شرکت‌های فناور مرکز رشد بندر انزلی است که موفق به ساخت و تولید دستگاه محافظ پمپ آب و اتومات منازل شده است در این محصول که در بازار نمونه مشابه ندارد از عناصر الکترونیک قدرت استفاده شده است. که از جمله ویژگی های آن این است که از خرابی پلاتین، چسبندگی اتومات و از گیرپاز پمپ آب جلوگیری کرده و با از کار انداختن پمپ مانع از سوختن آن می‌شود. در ادامه با آقای حسن اورمز طراح و سازنده دستگاه محافظ پمپ آب و اتومات و شرکت تالو کیاپارس بیشتر آشنا می‌شویم...

خودتان و شرکت تالو کیا پارس را برایمان معرفی کنید و بفرمایید به چه فعالیتی مشغول هستید؟


بنده حسن اورمز دارای لیسانس برق از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد انزلی هستیم در ابتدا به صورت ایده محوری برای کنترل سالن های پرورش قارچ به منظور کنترل رطوبت ، دمای هوا و... فعالیت خود را شروع و بعد به بستر (
IOT ) بردیم.


در ابتدا به صورت ایده محور فعالیت خود را شروع کردیم و بعد به صورت واحد فناور جذب پارک شدیم و بعد تبدیل به شرکت تالو کیا پارس با محوریت (
IOT ) یا همان اینترنت اشیا ثبت برند شد و طی فعالیت‌های خود موفق به ساخت دستگاه محافظ پمپ آب و اتومات به نام ستایش شدیم. شرکت ما فراز و نشیب‌های بسیاری را پیموده است. چندبار به تغییر شرکا کشیده شد زیر این شرکت استارتاپی بود و اینگونه شرکت‌ها روحیه استارتاپی می‌خواهد زیرا ممکن است تا چندین سال به کسب درآمد ختم نشود و در این مدت ممکن است یا شرکت منحل شود یا به رشد و پیشرفت دست یابد. خدارو شکر شرکت تالوکیا پارس بعد از گذشتن این فراز و نشیب‌ها و بعد ساخت محصول ( IOT ) و ثبت اختراع دستگاه محافظ پمپ آب، از این مراحل گذشت و اکنون این محصول رقیب داخلی و خارجی ندارد و این دستگاه یک دستگاه کامل پمپ آب است که مشابهی در بازار ندارد .


گیرپاژ کردن یکی از مشکلات پمپ‌های  آب است که باعث ۹۰ درصد سوختگی پمپ های آب می شود دستگاهی که اختراع کردیم زمانی که پمپ در حال گیرپاژ است آن را از مدار خارج می‌کند تا پمپ نسوزد. علاوه برآن این دستگاه محافظ اتومات نیز هست برای مثال مجتمع های مسکونی که تعداد واحد های زیادی دارند بر اثر مصرف مداوم ، جریان آب در حال قطع و وصل است ، این امر  ممکن است باعث جرقه و سوختگی شود و این دستگاه با کاهش مصرف جریانی که از اتومات دارد باعث می شود که اتومات آن خراب نشود و از آن محافظت می‌کند.


این دستگاه بسیار در داخل کشور مورد نیاز است و حتا به راحتی می‌شود در حوزه صادرات به آن امیدوار بود و به دلیل نداشتن رقیب دارای بازار بکری است.



محصول محافظ پمپ آب و اتومات شرکت تالوکیا پارس چه وجه تمایزی با محصولات موجود دیگر در بازار دارد؟


این محصول منحصر به فرد است و مشابهی در بازار ندارد که قابل رقابت با محصول ما باشد. اما بعضی از خانه‌ها بجای آن از کنتاکتور استفاده می‌کنند که استفاده از آنها با معایب و مشکلاتی مانند ایجاد سرو صدای زیاد و نداشتن قدرت کافی و خراب شدن اتومات و بالا بودن قیمت روبه‌ور است که این مشکلات در محصول ما وجود ندارد و نیز با نداشتن نشتی ولتاژ آن را متمایز می‌سازد.



شرکت تالو کیا پارس با چه میزان سرمایه شروع بکار کرد و آیا اکنون نیاز به سرمایه گذار دارید؟


در ابتدا با وام ده میلیونی که از پارک علم و فناوری دریافت شد شروع به ساخت محصول جدید کردیم و اکنون برای گسترش کار و تولید بیشتر نیاز به سرمایه حدودا صد میلیونی داریم و نیاز به سرمایه چه از طریق جذب سرمایه گذار چه از طریق دریافت وام احساس می‌شود.

شرکت تالو کیا پارس و محصول محافظ پمپ و اتومات " ستایش " چه مزیتی برای جذب سرمایه گذار دارد؟


با توجه به منحصر به فرد بودن محصول و نداشتن رقیبی در بازار ، بازار بکری وجود دارد که این خود می‌تواند مزیتی برای جذب سرمایه گذار باشد.


شرکت تالو کیا پارس با چه میزان نیروی کار فعالیت خود را شروع کرد ؟ چقدر اشتغالزایی در شرکت صورت گرفته و آیا شرکت شما قابلیت جذب نیروی کار بیشتری دارد؟


در ابتدا نیروی کار با یک نفر و تنها با فعالیت خودم شروع شد و در حال حاضر دو نفر به صورت مستقیم و سه نفر دیگر به صورت غیر مستقیم در شرکت فعالیت دارند .و در حال حاضر نیز در حال پیگیری افزایش ظرفیت نیروی کار برای شرکت هستیم. و مسلما با افزایش سرمایه گذاری این ظرفیت اشتغالزایی در این شرکت افزایش خواهد یافت.


میزان فروش محصولات فناور شما چقدر بوده ؟ و آیا قرداد مهمی با شرکت شما منعقد شده است؟


در ابتدای کار در دستگاه تنها محافظ اتومات طراحی شده بود که در همان موقعیت ۵۰دستگاه فروخته شد و بعد از اینکه دستگاه مراحل تست را گذراند وعلاوه بر محافظ اتومات محافظ پمپ نیز در آن تعبیه شد ۲۰ دستگاه دیگر به فروش رسید و اکنون ۳۰ دستگاه دیگر در حال گذراندن مراحل تست و آماده فروش هستند.

چه دیدگاهی در مورد صادارات محصول خود دارید؟


در حال حاضر تمرکز ما روی بازار داخل کشور است اما صد درصد صادرات از برنامه های بلند مدت شرکت ما خواهد بود. شرکت در سبد تولید محصولات خود که در آینده بسیار نزدیک تولید خواهد کرد دو محصول دیگر برای ثبت اختراع دارد و این دو محصول جدید ما نیز مشابهی در بازار ندارند. و همین که بقای شرکت تثبیت شود محصول دوم و سوم روانه بازار می‌شود. لذا شرکت ما به صادارات محصولات خود به دلیل نداشتن رقیب و نمونه مشابه در بازار بسیار خوش بین و امیدوار است.


استقرار در پارک علم و فناوری و مرکز رشد برای شرکت شما چه مزیت‌هایی داشته و چه حمایت‌هایی از طرف پارک صورت گرفته است؟


در اختیار دادن جایگاه و مکان مناسب با قیمت کم برای شروع فعالیت و حمایت‌های مالی پارک از شرکت و برپایی نمایشگاه‌ها قبل از شیوع کرونا برای معرفی و فروش محصولات ما و کمک در امر تبلیغات ، از جمله مزیت‌ها استقرار در پارک و حمایت‌های این نهاد از شرکت ما بوده است.


اما به نظر من پارک نه فقط از راه برگزاری کلاس‌های آموزشی بلکه با راهنمایی و معرفی افرادی که توانایی بازاریابی برای شرکت‌ها را داشته باشند می تواند موثرتر عمل کند. زیرا کسانی که وارد پارک می‌شوند ایده‌پرداز و سازنده هستند و روحیه سازندگی دارند بنابراین نمی‌توانند وقت و انرژی سازندگی خود در را در راه بازاریابی صرف کنند و محصولات را بازار پسند و بارور سازند زیرا استعدادهای آنها در مسیر دیگری است.

بارور کردن محصول بسیار مهم است و پارک می‌تواند در زمینه بازاریابی به کمک سازنده ایده پرداز بیاید و این نقص را مرتفع سازدکه متاسفانه در این مورد پارک ضعیف عمل میکند و سازو کاری برای به نتیجه رساندن محصولات شرکت‌ها و بازاریابی آنها ندارد.



چه مشکلاتی در زمینه بازار و بازاریابی دارید ؟


در زمینه بازاریابی سعی کردیم که با افرادمتخصص وارد مذاکره و همکاری شویم اما متاسفانه با هیچ کدام به نتیجه نرسیدیم زیرا در حال حاضر توانایی مالی آن را نداریم که با شرکت‌های بزرگ بازاریابی قرارداد داشته باشیم. ولی یک سری سیاست‌های بازایابی داریم که امیدواریم به نتیجه برسد زیرا محصول شرکت ما محصول بکری است فقط اگر درست ارائه شود هیچ مشکلی در بازار نخواهد داشت. اما با وجود اینکه این محصول ثبت اختراع دارد یکی از دغدغه ها و نگرانی های ما موضوع کپی کردن و پشتیبانی از این محصولی است که زحمت‌های زیادی برای آن کشیده شده است. قانون این است که محصولی که ثبت اختراع داد تا بیست سال کسی نمی‌تواند مانند آن تولید کند اما ما نمیدانیم که در کشور ما این قانون تا چه حد رعایت می‌شود و مورد حمایت است و این باعث نگرانی است.



انتظار شما از دیگر دستگاه‌های اجرایی استان چه چیزی است؟


از دستگاه‌های اجرایی استان انتظار داریم که از راهی که ممکن است و برای انجام وجود دارد به شرکت‌های کوچکی مانند شرکت ما کمک کنند تا ظرفیت تولیدشان بالا رود مانند راهکارهایی برای ساده‌تر گرفتن بحث استاندارد یا سرعت عمل در روند اداری مشکلات شرکتها و غیره... تا از طریق همین شرکت‌ها اشتغالزایی در سطح استان و سطح ملی افزایش پیدا کند و از ظرفیت افراد نخبه هر چه بیشتر استفاده شود.


اگر کسی با ایده مشابه شما وارد کار تولید شود ممکن است با چه مشکلاتی مواجهه شود؟


مشکلات بر اثر کار تولید زیاد است اما بستگی به ظرفیت خود تولیدکننده دارد در کار ما شکست زیاد اتفاق می‌افتد اما کسی که ظرفیت و توانایی انجام کار را داشته باشد حتما به موفقیت خواهد رسید.


توصیه شما به جوانانی که دارای ایده نوآور و خلاق هستند اما هنوز وارد عرصه ثبت ایده و کار تولید نشده اند چیست ؟


توصیه من این است که برای فکر و ایده خود بجنگند و پشتکار داشته باشند و نا امید نشوند. و اگر شکست خوردند دوباره تلاش کنند. به نظر من شکست بهتر از پیروزی است زیرا شکست باعت حرکت و رشد و تلاش بیشتر می‌شود اما پیروزی انسان را متوقف می‌کند . هر کسی برای ایده خود باید نهایت سعی و تلاش خود را بکار بگیرد و توانایی خود را ثابت کند تا به موفقیت برسد. زمان در حال گذر و غیر قابل بازگشت است اگر جوانان برای ایده و فکر خود تلاش نکنند با گذشت زمان افسوس لحظه ای را خواند خورد که برای هدف خود هیچ قدمی برنداشتند. باید با پشتکار برای هدف خود بجنگند زیرا حتی اگر به موفقیت نرسند باز با این فکر که
« من تلاش کردیم و نشد» ، آسوده خاطر خواهند بود.

حرف آخر
از مسئولین میخواهم تلاش بیشتری برای جوانان نخبه داشته باشند واگر از جوانان خوش فکر برای حل مسایل موجود در جامعه استفاده کنند به نظر من دیگر مشکلی باقی نخواهد ماند .

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گیلان

منبع خبر

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان یک پارک علم و فناوری در شهر رشت می باشد

    نظرات