رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه: بسترسازی، ترویج و توسعه فرهنگ فناوری از مهم‌ترین رویکردهای انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری باشد

رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه: بسترسازی، ترویج و توسعه فرهنگ فناوری از مهم‌ترین رویکردهای انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری باشد

رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه در نشست هیئت‌مدیره انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران، گفت: بسترسازی توسعه فناوری و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری از مهم‌ترین رویکردهایی است که انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری باید به دنبال آن باشد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر باقری قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا در نشست هیئت مدیره انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت علوم این است که به سمت توسعه فناوری رود. در این خصوص تجربه شهرک علمی و فناوری اصفهان نیز به عنوان یکی از محوری‌ترین مراکز توسعه فناوری، در سایر استان‌ها به کار گرفته شد. امروز که فضای پشت سر را نگاه می‌کنیم تا حدود زیادی این اتفاق افتاده است. رویکرد مرکز هیئت‌های امنا نیز طی سال‌های اخیر، تقویت حوزه فناوری بوده است. در این راستا تلاش کرده‌ایم هیئت امنای مستقل برای پارک‌های علم و فناوری در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه حضور روسای پارک‌ها در هیئت امنای دانشگاه‌ها کمک‌کننده خواهد بود، گفت: ممکن است همه جا امکان این کار نباشد. اما با شکل گرفتن ساختار مدیریت استانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری باید جلسات حداقل سه ماه یک بار بین روسای پارک‌ها و دانشگا‌ه‌های معین برقرار شود و توسعه همکاری دانشگاه‌ها با پارک‌ها در دستور کار قرار گیرد.

قائم مقام وزیر علوم با اشاره به استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی در پارک‌های علم و فناوری افزود: شیوع بیماری کرونا این روند را مختل کرد. اگر این ظرفیت را به پارک‌ها بیاوریم، می‌تواند به شکل‌گیری فعالیت‌های علمی دانشجویی کمک کند. همزمان با ابلاغ این آیین‌نامه، کرونا اتفاق افتاد و حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها کم‌رنگ شد. با این حال باید به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کنیم. اگر این شبکه ارتباطی بین پارک‌ها و دانشجویان اتفاق بیافتد، بسیار می‌تواند به این موضوع کمک کند.

وی با اشاره به مسئله سیاست‌گذاری و نقش انجمن در این روند گفت: انجمن علمی به‌عنوان یک نهاد غیردولتی می‌تواند در حوزه سیاست‌گذاری تاثیرگذار باشد. یکی از موضوعات آن است که ببینیم واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در عمل چه مشکلاتی دارند که نمی‌توانند بسط و توسعه پیدا کنند. این موضوع را هم خود واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان بهتر و دقیق‌تر می‌دانند که می‌توانند به مدیران مشاوره دهند. انجمن می‌تواند مطالعه‌ای انجام دهد تا در عمل مشخص شود آنهایی که در این سال‌ها بسط و توسعه پیدا نکردند، مشکلات‌شان چیست.

دکتر باقری همچنین به بیان تجارب جهانی در این خصوص پرداخت و گفت: باید تجارب جهانی در حوزه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان احصا شود و آنها را در کشور استفاده کنیم و در صورت امکان بومی شوند. مثلاً اینکه مطرح می‌شود ساختار پارک‌ها باید تغییر کند باید تحقیق کرد که در دنیا چگونه این اتفاق افتاده است. چه بخش‌هایی را می‌توان به بخش خصوصی سپرد؟ بالاخره این کار در دنیا انجام شده است و ما باید از تجربه جهانی استفاده کنیم. اگر این کار را نکنیم، دوباره در استان‌ها یک سری ساختارهای دولتی را توسعه می‌دهیم که این کار درست نیست.

رئیس مرکز هیئت امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم در ادامه با اشاره به حوزه هیئت‌های امنا، گفت: در این حوزه ما آمادگی داریم، کمک کردیم و باز هم کمک می‌کنیم. باید به سمتی برویم که پارک‌ها هیئت‌های امنای مستقل داشته باشند.

وی با اشاره به رویکردهای مهم انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری گفت: انجمن کارهای دیگری هم باید در حوزه بسترسازی توسعه فناوری انجام دهد. برخی چیزها نیاز به بسترسازی دارند. این بسترسازی را سازمان‌های مردم‌نهاد بهتر می‌توانند انجام دهند. این کار یکی از مهمترین کارهایی است که انجمن می‌تواند در استان‌ها و شهرهای مختلف انجام دهد. همچنین ترویج و توسعه فرهنگ فناوری از دیگر کارهای مهمی است که انجمن می‌تواند در آن اقدامات ارزشمندی انجام دهد.
لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری مازندران

منبع خبر

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران یک پارک علم و فناوری در شهر ساری می باشد

    نظرات