بازگشت نیازمندی‌های همشهری با رویکرد دیجیتال

بازگشت نیازمندی‌های همشهری با رویکرد دیجیتال

بااین‌حال، بخش نیازمندی‌های همشهری از سال ۱۳۹۵ و با محبوبیت‌یافتن پلتفرم دیوار هر روز کم‌رنگ‌و‌کم‌رنگ‌تر شد؛ تا جایی که دیگر اثری از آن پیدا نبود و مردم اکنون ثبت آگهی را با اپلیکیشن‌ها به‌خاطر می‌آورند. اینکه چه دلایلی باعث شد همشهری چندین سال برای ارائه‌ی آنلاین خدماتش منتظر بماند و میدان رقابت را به بازیگران جدید ببازد، موضوع گفت‌وگوی زومیت با مدیرعامل جدید بخش نیازمندی‌های همشهری است. ، مدیرعامل شرکت «پیام همشهری»، متولی بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری، در گفت‌وگو با زومیت از تفاوت نگاه این اپلیکیشن جدید با دیگر بازیگران حوزه آگهی آنلاین و همکاری با روبیکا و درآمد این بخش از روزنامه می‌گوید. زومیت- برخی می‌گویند نیازمندی‌های همشهری به‌نوعی تاریخ آگهی در ایران است. نیازمندی‌های همشهری در حوزه آگهی‌های دسته‌بندی‌شده قطعا تاریخ آگهی در ایران محسوب می‌شود؛ چه ازنظر وسعت بازار و نوع ارائه خدمات، چه ازنظر آشنایی مردم با این برند. اگر در آن سال‌ها این درآمد صرف سرمایه‌گذاری مولد یا توسعه کسب‌و‌کار می‌شد، شاید اتفاقات بهتری برای نیازمندی‌های همشهری می‌افتاد. برای مثال، شاید شما اهدافی در مرحله‌ی استراتژی مشخص کرده‌ای (مانند اهداف مالی) و به آن‌ها هم می‌رسی؛ اما زمانی‌که به آن‌ها می‌رسی، متوجه می‌شوی ساختار بازار عوض شده و باید به‌سمت دیگری می‌رفتی؛ درحالی‌که روی موضوع دیگری تمرکز کرده بودی. دراین‌میان، از منظر مهم دیگری هم می‌توان موضوع را بررسی کرد و آن نوع نگاه مدیریت ارشد همشهری به مقوله دیجیتال است. کسب‌و‌کار آنلاین نیازمندی‌ها نیز در همین دوره ایجاد شده که از نگاه درست هیئت‌مدیره فعلی به مقوله دیجیتال حکایت می‌کند. در دوره‌های قبلی هم، تلاش‌هایی برای ایجاد تغییرات شده بود؛ اما چون در مدیریت ارشد موسسه این نگاه وجود نداشت، امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت در آن وجود نداشت و درنهایت، ترکیب این‌ها باعث شد نیازمندی‌های همشهری به‌تدریج جایگاهش را از دست بدهد. باوجوداین، نیاز داشتیم نیروی متخصصی را آموزش دهیم تا بتواند در حوزه دیجیتال هم کار کند؛ نیرویی که ۳۰ سال در حوزه آگهی فعالیت می‌کند و تجربه‌ی کسب‌و‌کار حرفه‌ای در این زمینه دارد. زومیت: همشهری ازجمله پیش‌گامان انتشار نسخه‌ی آنلاین روزنامه‌‌ها است؛ چرا این استراتژی برای نیازمندی‌ها در پیش گرفته نشد؟ درآمد همشهری از حوزه آگهی‌ها بوده و ایجاد تغییر در جایی که از آن درآمد وجود دارد، بسیار سخت است و جسارت زیادی نیاز دارد. از روزهای اول فعالیت در حوزه نیازمندی، نفر اول بازار بودیم و اگر کسی می‌خواست با همشهری رقابت کند، این رقابت برای کسب مقام دوم و سوم بود. درنتیجه، انتشار نسخه آنلاین روزنامه با هدف نفوذ در بازار و افزایش درآمد نبوده؛ بلکه صرفا برای ارائه‌ی خدمات بهتر بوده است. همین حالا هم مخالفت‌های زیادی برای ارائه نسخه آنلاین وجود داشت؛ اما دیگر تغییر برای ما اجتناب‌ناپذیر بود. زومیت: آیا در مدیریت روزنامه و نیازمندی تفاوت وجود دارد؟ چون همشهری آنلاین اولین کسب‌و‌کار رسانه‌ای آنلاین در کشور بود و تنوع جدی مدت‌ها پیش در آن دیده شد. زومیت: بین زمانی‌که نیازمندی‌های همشهری کم‌رنگ شد تا الان که اپلیکیشنش راه‌اندازی شده است، این بخش چه وضعیتی داشت و استقبال از آن چگونه بود؟ به‌طور متوسط، از سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به‌بعد، سالی ۲۰ درصد از درآمدمان کم شد؛ اما همان درآمد باقی‌مانده هم جواب هزینه‌ها را می‌داد و احساس نمی‌شد نیاز است شکل کار تغییر یابد. در این مدت، تلاش‌هایی هم با قصد تغییر نوع کسب‌و‌کار و برنامه برای افزایش درآمد در بخش نیازمندی‌ها شد؛ اما به‌دلیل فعالیت و برنامه‌های غیر‌حرفه‌ای و نامنسجم و حمایت‌نکردن مدیریت ارشد روزنامه با شکست مواجه شدند. برای مثال، در سال‌های گذشته برنامه‌ای برای راه‌اندازی ۶ اپلیکیشن در طول یک سال نوشته شده بود که وقتی به آن نگاه می‌کنیم، شکستش محرز بود؛ چون هیچ مدل کسب‌و‌کار (بیزینس مدل) یا برنامه کسب‌و‌کاری (بیزنس پلن) برایش طراحی نشده بود و صرفا بلندپروازی بی‌نتیجه بود. زومیت: نسخه موبایل‌ وب‌اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری برای کاربران سوپراپلیکیشن روبیکا ارائه شده است. درواقع روبیکا و بخش نیازمندی همشهری قصد دارند دانش خود را به تبادل بگذارند و به مدلی متفاوت از مدل‌های موجود در بازار آگهی آنلاین برسند. چنین خدمتی در هیچ‌یک از پلتفرم‌های فعال این حوزه ارائه نمی‌شود و امکانش هم برای آن‌ها وجود ندارد و پشتیبانی خدمات در آن‌ها سخت‌تر است و مرکز تماس آن را انجام می‌دهد. همین حالا علاوه‌بر ۶۰ دفتر نمایندگی در تهران، ۵۰ مرکز دیگر آمادگی بازگشایی دارند و به‌زودی از این مراکز نمایندگی به‌عنوان مراکز دپو و توزیع مویرگی و ارائه خدمات محلی استفاده خواهیم کرد. همان‌طور‌که گفتم، فعلا فقط پلتفرم را راه‌اندازی کرده‌ایم و تفاوتی در مدل کسب‌وکاری با دیگر بازیگران این حوزه نداریم؛ اما از‌آنجا‌که رقابت نگاه به آینده دارد، پس از رونمایی ویژگی‌ها و امکانات جدید اپلیکشن، مدل کسب‌وکاری‌مان تغییر می‌کند. زومیت: برآوردتان از حجم بازار آگهی نیازمندی چقدر است و با‌توجه‌به درآمدتان در سال ۱۳۹۳، الان چقدر درآمد دارید و برای چه رکوردهایی هدف‌گذاری کرده‌اید؟ حوزه آگهی در ایران سالانه هزار‌میلیارد تومان درآمد داشته باشد که ۱۰ درصدش سهم بازیگران مکتوب و بقیه بین پلتفرم‌های آنلاین پخش شده است. قطعا به‌راحتی نمی‌توانیم بیشترین سهم بازار را به‌دست آوریم؛ اما درست به‌همین‌دلیل، سعی می‌کنیم مدل‌های کسب‌وکاری متفاوتی راه‌اندازی کنیم تا وارد بخش‌هایی از بازار شویم که برای رقبایمان جذاب نیستند یا به آن توجهی نمی‌کنند و از این بخش سهم بیشتری از بازار را به‌دست بیاوریم؛ البته تجربه کاربری جای تغییر بسیاری دارد و همشهری تازه پای در این راه گذاشته است.

متن کامل خبر در سایت زومیت

منبع خبر

زومیت

زومیت

مرجع اخبار تکنولوژی، رویداد‌ فناوری و بررسی گجت‌

نظرات