قوانین متناقض توسعه پردیس‌های دانش‌بنیان را به بن‌بست کشاند


رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در غرب مشهد مستقر هستند که متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که برای آن‌ها قائل هستند توسعه‌ای نیز در این مناطق حاصل نشده است اما برای پارک علم و فناوری و پردیس سلامت ثامن اقدامات خوبی جهت توسعه و واگذاری اراضی ملی در حال شکل‌گیری است که این اقدامات به صورت محدود و برای یک سری شرکت‌های تخصصی است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، به نقل از خبرگزاری صبح توس ؛ وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت خوبی برای توسعه، آبادانی و اشتغال آفرینی دارند، افزود: در زمین‌های اطراف پارک علم و فناوری مشهد اجازه توسعه وجود ندارد این در حال است که لزوماً نیازی به واگذاری کامل اراضی ملی به بخش خصوصی وجود ندارد و می‌توان این توسعه را از طریق مشارکت دولت و شرکت‌های خصوصی محقق کرد.

توسعه شرکت‌های دانش بنیان در بن‌بست قوانین متناقض

قنبری ادامه داد: در واگذاری اراضی ملی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با چند قانون متناقض مواجه شده‌ایم که این قوانین مانع توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شده‌اند و به‌نوعی به بن‌بست رسیده‌ایم لذا نیاز است تا با ورود نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی این قوانین متناقض شناسایی و به بهترین شکل اصلاح شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی یادآور شد: در حال حاضر جهت استفاده بهینه از اراضی ملی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، نیاز به یک نظارت عالیه دولتی و حکومتی داریم، از طرف دیگر با یکپارچگی قانونی و به‌روزرسانی آن از لحاظ دانش‌بنیانی می‌توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان اکثراً دوستدار محیط زیست و دارای شاخصه‌های لازم محیط زیستی هستند، عنوان کرد: یک سری قوانین قدیمی جهت توسعه شهرها وجود دارد که بیشتر این قوانین برای صنایع تدوین شده است اما شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل ماهیت متفاوتی که دارند باید با از این قوانین مستثنا شوند.

در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با کمبود فضا مواجه هستیم

قنبری یادآور شد: بر اساس مصوبه سال ۹۸ ستاد تسهیل استانداری خراسان رضوی، پارک علم و فناوری اجازه توسعه ۵۰ هکتاری دارد که با توجه به استقبال و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان این امر باید تا چند سال آینده محقق شود زیرا در حال حاضر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با کمبود فضا مواجه هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی خاطرنشان شد: با پیگیری‌های خوبی که انجام شده است و با مجوز وزارت علوم در پردیس سلامت ثامن، ۷ هکتار از اراضی ملی به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار و تغییر کاربری‌های آن‌ها انجام شده است که با توجه به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت این مقدار زمین تا ۵ سال آینده جوابگو خواهد بود و پس از آن باز هم با کمبود فضا مواجه خواهیم شد.

اشتغال‌زایی برای ۱۰ هزار نفر در انتظار واگذاری ۵۰ هکتار از اراضی ملی

وی بیان کرد: در صورتی که اقدامات تخصیص ۵۰ هکتار از اراضی ملی اطراف پارک علم و فناوری خراسان رضوی انجام شود، حداقل ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان با ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۱۰ هزار نفر، می‌توانند در این اراضی مستقر شوند.

احداث اولین پردیس دانش‌بنیان کشور در مشهد

قنبری با اشاره به اینکه مسئول توسعه پارک‌های علم و فناوری، وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند، افزود: اولین پردیس دانش‌بنیان با مشارکت بخش خصوصی برای اولین بار در مشهد در حال اجرا است و امیدواریم این طلیعه برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور باشد و در حال حاضر درخواستی از سمت شهرستان سبزوار جهت ایجاد دومین پردیس دانش‌بنیاد در اطراف این شهر به دست ما رسیده است که مطالعات مقدماتی آن در حال انجام است و در صورت واگذاری هرچه سریع‌تر اراضی ملی به شرکت‌های دانش‌بنیان به‌زودی شاهد توسعه ‌این پردیس‌ها در سراسر کشور خواهیم بود.

با توجه به موضوعات مطرح شده در گزارش انتظار می‌رود دولت و مجلس در راستای مانع‌زدایی از مسیر تولید داخلی کشور برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند تا هر چه سریع‌تر شاهد شکوفایی و توسعه اقتصادی در پی افزایش سطح تولید ملی کشورمان باشیم.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات