رئیس پارک علم‌و‌فناوری خراسان بر ترویج و رشد فرهنگ نوآوری در شهرستا‌ن‌ها تاکید کرد


رئیس پارک علم‌ و فناوری خراسان گفت: استان نوآور و دانش‌بنیان، نه تنها می‌تواند مشکلات را با کمک علم و دانش مردم خود حل کند، بلکه می‌تواند اشتغال پایدار نیز ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، دکتر رضا قنبری امروز چهارشنبه ۷ مهر ماه ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران درخصوص فعالیت‌های پارک علم و فناوری خراسان با موضوع مراکز رشد اقماری در سایر شهرهای استان، اظهار کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، ما باید بتوانیم علم خود را به ثروت ملی تبدیل کنیم. اصلی‌ترین برنامه پارک خراسان این است که به سمت یک استان نوآور و دانش‌بنیان پیش‌ رویم.

وی افزود: استان نوآور و دانش‌بنیان، نه تنها می‌تواند مشکلات را با کمک علم و دانش مردم خود حل کند، بلکه می‌تواند اشتغال پایدار نیز ایجاد کند. تلاش داریم در شهرستان‌‌ها بستری برای ترویج و رشد فرهنگ نوآوری ایجاد کنیم.

رئیس پارک علم‌ و فناوری خراسان عنوان‌کرد: مشکل ما در شهرستان‌ها این است که سطح تکنولوژی شرکت‌ها پایین است و دلیل آن هم، همین نقطه ضعفی است که همه امکانات در مراکز استان ها متمرکز شده است.

وی ادامه داد: کسب و کار ممکن است نوآورانه نباشد، اما فردی که در مدل کسب و کار خود نوآوری داشته باشد، این، ارزشمندترین نوع نوآوری در کشور است. آشنا شدن با مدل‌ و طراحی کسب و کار، یکی از عوامل مهمی است که نیازمندیم آن را به دانش‌آموزان از دوران دبیرستان بیاموزیم.

قنبری تاکید کرد: مهمترین کاری که پارک خراسان در حال انجام است مشارکت با شبکه‌های موجود در شهرستان‌ها است. برای این امر دفاتر حمایت از فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه راه‌اندازی شده است.

لازم به ذکر است که در نیشابور ۲۰، گناباد ۲۷، تربت حیدریه ۳۲ و سبزاور ۲۶ شرکت راه‌اندازی شده است. همچنین از  ۳۳۸  طرح‌ در شهرستان‌ها حمایت شده و ۱۴ شرکت دانش‌بنیان در این چهار شهرستان مشغول فعالیت هستند. حدود ۶۰۰ نفر نیز در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

قنبری خاطرنشان کرد: اگر این تعداد شرکت دانش‌بنیان را با ۳۱۰ شرکت دانش بنیان در استان مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که تمرکز برای ایجاد شرکت‌ها در مشهد بالا است. اگر به گذشته بازگردیم این اعداد بسیار امید بخش هستند، اما اگر نسبت به ظرفیت موجود بسنجیم عددها ناچیز است که البته ظرفیت ‌های بزرگتری وجود دارد که با قصه شخصی‌سازی و استفاده از پتانسیل‌های محلی، امید داریم کارهای جالب‌تری را پیش ببریم.

قطب فناوری و نوآوری زعفران در تربت حیدریه، قطب صنایع و فولاد در نیشابور، قطب سفال و صنایع معدنی در گناباد وجود دارد و همچنین در حوزه کشاورزی در سبزوار پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌ایم.

در ادامه این نشست شرکت‌های پارس اطلس، شرکت آذرین سفال صنعت پویان، شرکت نوین صنعت آفتاب سبزوار و شرکت ساینا پردازش گسترش شرق«همیاب۲۴»، کسب و کار خود را معرفی کردند.

مهران غفاری مدیرعامل شرکت پارس اطلس، شرکتی دانش‌بنیان، مستقر و عضو دوره رشد مرکز رشد فناوری تربت‌حیدریه پارک علم و فناوری خراسان است که ایده محوری آن‌ها تهیه اطلاعات مکانی به روش سنجش از راه دور با استفاده از سنجنده‌های پهپادپایه است.تهیه نقشه بزرگ مقیاس شهری، نظارت هوشمند بر ساخت و سازها و اسکن سه بعدی شهرها از فعالیت‌های این شرکت به شمار می‌رود.

مرتضی آذرنوشان مدیرعامل شرکت آذرین سفال صنعت پویان است. این شرکت در مرکز رشد فناوری گناباد توانست برای اولین بار در دنیا، ایده طرح و تولید سفال به روش ریخته‌گری را ارائه و این فعالیت را آغاز کند. همچنین توانسته است اشتغال خانگی در این زمینه ایجاد کند. افراد می‌توانند با یک دوره آموزش و با سرمایه‌ای حدود ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان، برای خود کسب و‌کار راه‌اندازی کند و درآمدی حدود ۳ تا ۴ میلیون در ماه داشته باشد.

معین سرسنگین مدیرعامل شرکت نوین صنعت آفتاب سبزوار است که در حوزه مواد زیستی مانند کیتوسان فعالیت می‌کند. این محصول در پوشش‌های زخم کاربرد دارد و جزو مواد اولیه شرکت‌های تولید کننده پوشش زخم است.

شرکت کیتوتک یک شرکت تولید پوشش زخم است و مواد اولیه خود را از چین وارد می‌کند. شرکت نوین صنعت آفتاب سبزوار می‌تواند نیاز اولیه این شرکت که در خاورمیانه جایگاه قابل توجهی دارد را برآورده کند. همچنین محصولات شرکت نوین صنعت آفتاب در کشاورزی، صنعت کاغذسازی و نساجی نیز مصرف دارد.

بهروز فتح آبادی از شرکت ساینا پردازش گسترش شرق «همیاب۲۴» گفت: این شرکت با راه‌اندازی سامانه همیاب۲۴ توانست با گوشی، تبلت و لپ‌تاپ سرقتی و مفقودی در کشور را ردیابی نماید. این سامانه مورد حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه ‌قضاییه قرار گرفت و با همکاری اپراتورهای مخابراتی، اصناف و کلانتری‌های سراسر کشور، در خصوص تسهیل و تسریع فرآیند ردیابی، فعالیت می کند.

با کمک این سامانه حدود ۳۵ درصد موبایل‌های سرقتی و مفقودی کشف شده است. همچنین برای قوه قضاییه حدود ۴ میلیارد تومان کاهش هزینه و زمان رسیدگی توسط کارشناسان قوه قضاییه را ۹۵ هزار ساعت کاهش داده است. این سامانه با ۳۸۰ دادگستری و ۲۰۰۰ کلانتری در کشور همکاری دارد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات