تبلیغات همسان چیست؟
فهرست
تبلیغات همسان به چه شکل هستند؟
از چه کانالهایی این تبلیغات انجام میشود
تبلیغات همسان در شبکههای اجتماعی
چرا بازاریابان به این تبلیغات روی آوردند
چه کسانی از تبلیغات همسان سود میبرند
نکات مهم برای بستر محتوای همسان
تبلیغات همسان استفاده از تبلیغات پولی است که با ساختار و عملکرد قالب رسانهای که در آن منتشر میشود مطابقت دارد و در عین حال انتظارات مخاطبان را برآورده میکند. تبلیغات همسان اغلب در فیدهای رسانههای اجتماعی (به طور مثال در اینستاگرام در قالب یک پست که مشابه با پستهای دیگر پیج است ایجاد میشود) یا به عنوان محتوای توصیه شده در یک صفحه وب یافت میشوند. برخلاف تبلیغات نمایشی یا بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات همسان در واقع شبیه تبلیغات نیستند. به نظر میرسد بخشی از جریان تحریریه صفحه هستند. نکته کلیدی تبلیغات همسان این است که برای مخاطب مزاحمت ایجاد نمیکند.
تبلیغات همسان تاکتیکی است که از بازاریابی عملکردی پشتیبانی میکند و مانند یک چرخه عرضه و تقاضا فعالیت میکند. در طرف عرضه، ناشران زیادی هستند که به دنبال کسب درآمد از سایتهای خود هستند. طرف تقاضا، تبلیغ کنندهها به دنبال جلب مخاطب بیشتر و دستیابی به اهدافی مانند آگاهی از برند، فروش یا لید جنریشن(سرنخ فروش) هستند.
با مقاومت بیشتر مصرفکنندگان در برابر شکلهای سنتی تبلیغات، برندها و استارت آپهای مصرفی به طور یکسان بودجههای بیشتری را به سمت بازاریابی محتوا و قالبهای تبلیغاتی همسان اختصاص میدهند .
انتظار میرود بازار جهانی تبلیغات همسان تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۸۵ میلیارد دلار درآمد سالانه برسد.
تبلیغات همسان محتوایی هستند که محتوای مورد نظر در واقع یک تبلیغ است، اما به نظر میرسد بسیار شبیه به محتوای معمولی است که یک شبکه اجتماعی یا وبسایت منتشر میکند .
بنابراین، تجربه کاربر، متفاوت از تجربه معمول او، با طرحهایی است که بدیهی است. تبلیغ آشکار بنری مزاحم کاربر است، زیرا در کنار محتوای منظم بستر انتشار، اذیت کننده به نظر میرسد.
تبلیغات همسان در وب سایت ها و شبکههای اجتماعی مختلف به چند شکل است که در ادامه توضیح میدهیم.
۱. این نوع از تبلیغات چون جایگاه خاصی ندارند و با شکل ظاهری واسط کاربری هماهنگی دارند توجه کاربر را به خود جلب میکنند و باعث افزایش نرخ کلیک ( CTR ) میشوند.
۲. تبلیغات همسان سه برابر بیشتر وقت و توجه را به خود جلب میکند و عملکرد آن ده برابر بیشتر از تبلیغات سنتی است .
۳. تبلیغات نیتیو نسبت به سایر تبلیغات با اطمینان بیشتری جذابیت و آگاهی از برند را افزایش میدهند. با تولید محتوای مناسب برای بالای قیف بازاریابی که به ایجاد آگاهی از برند کمک میکند و تغذیه سرنخهای فروش (لید جنریشن) با محتوای مخصوص میانه قیف، قادر به هدایت مشتریان خود به انتهای این قیف میشود.
۴. تعداد بیشتری از متخصصان بازاریابی تبلیغات نیتیو را انتخاب میکنند. پیش بینی میشود در سال ۲۰۲۱، ۶۳ ٪ از هزینههای تبلیغات نمایشگر موبایل از تبلیغات همسان استفاده شود.
۱-وقتی محتوای ضعیفی ایجاد کردهاید یا ماهیت آن را به وضوح فاش نکردهاید (که این یک تبلیغ است)، میتوانید به خوانندگان این احساس را بدهید که از آنها سوء استفاده شده است .
۲- پتانسیل ایجاد آگاهی از برند منفی وجود دارد. اگر تجربه محتوای تبلیغاتی همسان تجربه بدی باشد، احساسات منفی به برند تجاری شما توسط کاربر ایجاد میشود .
۳- تبلیغات نیتیو میتواند گرانتر از سایر اشکال بازاریابی محتوا باشد.
تبلیغاتی که در قسمت فید شبکه های اجتماعی شما نشان داده می شود (به عنوان مثال فید فیسبوک یا توییتر شما، که شامل پستهایی مشابه به بقیه پستهای صفحه است)
لیست آگهیهایی که در بالای نتایج جستجوی Google شما یا در نوار کناری نشان داده میشوند .
مقالات پیشنهادی که در زیر مقالهای که اخیراً خواندهاید وجود دارد. علاوه بر مطالب پیشنهادی مثالی که در وب سایتها میتوان زد رپورتاژ آگهی است .
تبلیغات همسان در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام و یوتیوب با برچسب « Sponsered » متمایز میشود که خیلی کوچک در کنار پست نوشته میشود. به همین علت ممکن است متوجه تبلیغاتی بودن آن نشوید و مانند سایر پستهای عادی برخورد کنید.
یکی از محبوبترین شیوههای تبلیغات همسان، تبلیغ در شبکههای اجتماعی است. بسیاری از افراد بخش قابل توجهی از وقت خود را در شبکههای اجتماعی میگذرانند. بر اساس تحقیق گارتنر در سال ۲۰۱۸، مدیران بازاریابی ۲۱% از بودجه خود را صرف تبلیغات کردهاند، و از این مبلغ، ۶۶ درصد آن در شبکههای اجتماعی مصرف شده است. این شبکهها پتانسیل خوبی برای ارائه تبلیغات نیتیو دارند.
براساس گزارش Business Insider ، تبلیغات بنیتیو در فیس بوک ۴۹ برابر بیشتر از تبلیغات استانداردی که در سمت راست صفحه نمایش داده میشود، نرخ کلیک دارد.
میتوانید محتوای تبلیغاتی خود را در قالب عکس و یا ویدئو در قسمت پست و استوری قرار دهید. قابلیت دیگری که پستهای اسپانسری دارد این است که شما میتوانید از طریق نواری که در قسمت پایین پست قرار دارد، لینک بگذارید یا فایلی قرار دهید و کاربران را دعوت به کلیک کنید.
این ویژگی در پستهای عادی وجود ندارد، پس میتوان نتیجه گرفت خصوصیت دیگر پستهای تبلیغاتی دعوت به عمل ( CTA ) است.
قابلیت دیگر این پستها گزارشی است که از میزان تعامل و بازدید پست به شما میدهد تا شما بتوانید نتیجه کمپین خود را بسنجید. نمونه یکی از تبلیغات همسان در پلتفرمهای تبلیغاتی در تصویر زیر نشان داده شده است.
وقتی چند نمونه تبلیغات همسان هوشمند مشاهده کنید، درک اینکه چرا ممکن است شخصی استفاده از این نوع تبلیغات را انتخاب کند بسیار آسانتر باشد .
بیایید نگاهی به برخی از تبلیغات بومی بیندازیم که احتمالاً خودتان با آنها برخورد کردهاید.:
تبلیغ اسپاتیفای و نتفیلیکس
Netflix و Spotify دو برند تجاری هستند که به دلیل استفاده از دادههای کاربری خود برای ایجاد تجربیات مرتبط و منحصر به فرد شناخته شدهاند. در سال ۲۰۱۷، این سیستم عاملها با همکاری یکدیگر یک کمپین تبلیغاتی همسان عالی ایجاد کردند که توجه بسیاری را به خود جلب کرد .
پس از نمایش سریال محبوب Stranger Things Netflix ، کاربران اسپاتیفای میتوانستند به حساب کاربری خود وارد میشدند و بر اساس پلی لیستی که همیشه در اسپاتیفای گوش میدادند با یکی از ۱۳ کاراکتر این سریال هماهنگ شوند.
این محتوا به صورت اسپانسر مالی انجام شد و دارای طرحی بود که با پلتفرم و طراحی کاربری اسپاتیفای سازگار بود .
The New York Times ; Allbirds
یک قالب تبلیغاتی همسانی که اغلب در وب سایتهای خبری میبینید، با اسپانسر مالی انجام میشود. یک مثال عالی این مورد در نیویورک تایمز است که توسط شرکت تولید کفش Allbirds حمایت مالی شد .
این یک آگهی در بخش خبر محتوا است که در اخبار خبری معمولی پلتفرم با برچسب تبلیغ حمایت شده مالی انجام میشود. وقتی کاربران روی مقاله کلیک میکردند، با گرافیک زیبا و جلوههای صوتی پشتیبانی به صفحهای بینظیر در وب سایت نیویورک تایمز منتقل میشدند .
این مقاله بر ارزش پرندگان در محیط زیست ما و چگونگی خطر ابتلا به آنها به دلیل تغییرات آب و هوایی متمرکز است. این کاملاً منطبق با اهداف این شرکت کفش است.
فیلتر اینستاگرام و برند Nickelodeon
همه تبلیغات نیتیو شبکههای اجتماعی نباید تبلیغاتی در فید باشند. Nickelodeon با فیلتر « شما کدام شخصیت باب اسفنجی هستید؟» این را نشان داد.
این نسخه از تبلیغات همسان سرگرم کننده، تعاملی و راهی عالی برای ارتباط با کاربران اینستاگرام است. در حالت اسپانسر شده توسط Nickelodeon نشان داده شده است، جایی که همه فیلترهای دیگر قرار دارند قرار میگیرد و دقیقاً مانند سایر فیلترهای ارگانیک کار میکند.
برند patron و توییتر
سازنده تکیلا Patrón در روز جهانی مارگاریتا (۲۲ فوریه) به توییتر رفت تا نام تجاری خود را در شبکههای اجتماعی تبلیغ کند. آنها چندین دستورالعمل مارگاریتا ارائه دادند و از مردم خواستند در مورد اینکه کدام یک از آنها بهترین است رای دهند .
پاترون با تعامل با کاربران توییتر و ترغیب افراد به درگیر شدن، توانست تبلیغات تجاری خود را بدون تبلیغات سنتی انجام دهد. در عوض، آنها مردم را مجبور کردند که به طور طبیعی و خودجوش برند خود را به اشتراک بگذارند، لایک کنند و درباره آن نظر دهند.
کاربران ۵۳ ٪ بیشتر از تبلیغات نمایشی به تبلیغات همسان نگاه میکنند. تبلیغات همسان باعث افزایش ۱۸ درصدی خرید میشود و ارتباط بصری با تبلیغات همسان کمی بیشتر از محتواهای دیگر است.
تبلیغات نیتیو با خستگی از تبلیغات مبارزه میکند. خستگی تبلیغاتی اتفاقی است که وقتی مخاطب از دیدن تبلیغات خسته میشود، اتفاق میافتد. پس از مدتی، آنها به سادگی توجه را متوقف میکنند.
مصرف کنندگان میدانند که تبلیغات بومی نوعی تبلیغات است، اما اهمیتی نمیدهند! در مطالعه اخیر در دانشگاه استنفورد، محققان دریافتند که تبلیغات بومی هیچ کس را گول نمیزند. مصرفکنندگان به خوبی میدانند که نوعی تبلیغ را مشاهده میکنند، با این حال تبلیغات همسان هنوز تاثیر قابل توجهی بر رفتار خرید دارند.
استارت آپهای نوپا به طور یکسان از تبلیغات نیتیو برای جلب مخاطبان در لحظات بسیار تاثیرگذار استفاده میکنند، زمانی که مردم در حال مصرف محتوا هستند و برای کشف چیز جدید پذیرا هستند. این کمپینها میتوانند اهداف پیرامون آگاهی از برند در سطح بالا و همچنین هدایت و فروش پایین قیف را به همراه داشته باشند.
ناشران از تبلیغات همسان به عنوان ابزاری ضروری در کسب درآمد از محتوا در بستر خود استقبال کردهاند. این جایگاههای تبلیغاتی بدون اینکه UX کلی را فدا کنند، کاربران را به سمت صفحات با ارزش بالا مانند ویدیو، محتوای حمایت شده، و غیره سوق میدهند.
تبلیغات نیتیو از دامهای محل تبلیغات پاپ آپ یا آگهیهای آزار دهنده تکراری برای کاربران جلوگیری میکند و به افراد اجازه میدهد با توجه به شرایط خود محتوای برندی را که ممکن است دوست داشته باشند کشف و با آن درگیر شوند.
تبلیغات همسان ابزاری قدرتمند و جدید است که میتواند با اطلاعات جذاب در وسط فضای مصرف کننده قرار بگیرد. با این حال در صورت نحوه استفاده نادرست میتواند نتیجه معکوس دهد. کاربران مرتبط با تبلیغات نیتیو خود را مشخص کنید. هیچ کس نمیخواهد فید خصوصی او توسط تبلیغات بیربط گرفته شود. پلتفرمهای مختلف تبلیغاتی کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند و تلاش برای درک کامل پتانسیل آنها در یک استراتژی تبلیغات همسان ممکن است کمی طاقتفرسا باشد.
این شیوه تبلیغ در سالهای آینده در بازاریابی دیجیتال رشد بیشتری خواهد داشت، چرا که کاربران، تبلیغات مزاحم را میبندند یا آنها را نادیده میگیرند . گرچه انجام درست تبلیغات همسان کار دشواری است، اما پلتفرمها و تکنولوژیهای جدید، کار بازاریابها را برای استفاده از شیوههایی که مخاطبان مناسب را در محیطهای مرتبط هدف قرار میدهند، آسانتر کرده است. در این راستا متخصصین آژانس دیجیتال مارکتینگ راز به شما کمک خواهند کرد.
مطالب مرتبط:
نظرات