پاسخ‌های برتر پارک علم و فناوری خراسان به پرسش‌های جایزه پُل


دکتر ایرج صادقی، مشاور برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک پارک علم و فناوری خراسان و مهندس ساناز حسینیان نژاد، رئیس اداره توسعه بازار و پروژه های پارک خراسان، موفق به کسب رتبه سوم در دومین دوره جایزه پل با عنوان "سیاست های شبکه سازی و توسعه همکاری فناورانه بین شرکت های دانش بنیان و بنگاه های بزرگ صنعتی" شدند.

دکتر ایرج صادقی، مشاور برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک پارک علم و فناوری خراسان در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم‌ و فناوری خراسان اظهار کرد: وزارت علوم در سال ۱۳۵۸ با هدف ایجاد هماهنگی میان مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، مرکزی را تحت عنوان «ملی تحقیقات علمی» راه‌اندازی کرد. نام این مرکز در سال ۱۳۸۰ با هدف سیاست‌‌گذاری علمی، پژوهشی و فناوری به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تغییر یافت.

وی افزود: این مرکز دارای «آزمایشگاه سیاستی» است که با هدف کاهش شکاف میان مطالعات نظری و مسائل روز حوزه علم، فناوری و نوآوری فعالیت می‌کند. این آزمایشگاه‌ طرحی را تحت عنوان «پل» جهت شناسایی سیاست‌های شبکه‌سازی و توسعه همکاری فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌های بزرگ صنعتی فراخوان کرده است.

دکتر صادقی با بیان اینکه امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت قرار گرفته‌اند و از علم و دانش‌ آن‌ها استفاده بیشتری می‌شود، تصریح کرد: علیرغم اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان موجب ارتباط میان دانشگاه‌ها و صنایع شده‌اند، با این حال همچنان مهمترین نکته‌ چگونگی همکاری سیستماتیک و عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع و کارخانجات بزرگ است.

مشاور برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: در این فراخوان اعلام شده، میان بنگاه‌های بزرگ صنعتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای تسهیل‌گر دولتی تاکنون ارتباط موثر و گسترده ای در کشور برقرار نشده است. بنابراین از ارگان‌ها و سازمان‌ها با طرح دو سوال در این خصوص درخواست راه‌حل شده است. این دو سوال عبارت‌اند از اینکه «چه صنایعی دارای اولویت و ظرفیت بیشتری برای همکاری هستند» و اینکه «چارچوب پیشنهادی برای نقش‌آفرینی دولت بر این صنایع دارای اولویت چیست».

وی گفت: پارک علم و فناوری خراسان برای پاسخ به این دو سوال مقاله‌ای با عنوان «تحلیل سیاست‌های شبکه‌سازی و توسعه همکاری‌های فناورانه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌های بزرگ صنعت» ارائه داد. این مقاله توسط مهندس ساناز حسینیان‌نژاد، رئیس اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان و دکتر ایرج صادقی، مشاور برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک پارک علم و فناوری خراسان تهیه و تدوین شده است.

دکتر صادقی افزود: پارک علم‌ و فناوری خراسان با توجه به تجربیات فراوان در این زمینه سرآمد بوده و توانسته است میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع ارتباط خوبی برقرار کند و بر اساس همین تجربیات، توانسته با جزئیات سوالات را پاسخ و تشریح کند و حائز رتبه در این فراخوان شود.

وی با اشاره به پاسخ پارک علم و فناوری خراسان به این پرسش‌ها، گفت: در پاسخ به پرسش نخست، کلیه صنایع موجود لیست‌بندی شده و برای آن‌ها شاخص ارزیابی مشخص‌ گردید. بر اساس این لیست، صنایع حوزه انرژی و بخش مرتبط با آن از جمله بهینه‌سازی مصرف انرژی، صنعت پتروشیمی، صنعت انتقال و توزیع نفت و گاز در اولویت قرار گرفتند.

مشاور برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: همچنین در پاسخ به پرسش دوم راهکارهایی ارائه و‌ پیشنهاد داده شد تا دولت مجموعه‌های دولتی را مجاب کند که بخشی از بودجه‌های پژوهشی خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهند. همچنین پیشنهاد دادیم نهادهایی با نقش واسطه‌گری بتوانند مجوز‌های لازم را دریافت کنند و وارد این مسیر شوند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که طی همکاری صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان فناور شکل می‌گیرد این است که صاحب دانش فن حاصل از این همکاری کیست؟  این امر جنبه‌های حقوقی دارد و در مورد آن باید چاره‌ای اندیشه شود. نکته مهم‌تر و حائز اهمیت این است که دانش فن چقدر ارزش دارد؟ در کشور ما هنوز برای ارزش‌گذاری فناوری سواد و تجربه‌ای قابل توجه و تجربه کافی و قابل استناد وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد دادیم تا از شرکت‌های و نهادهای در حوزه ارزش‌گذاری فناوری که در این راستا فعالیت‌های جدی انجام می‌دهند حمایت و این موضوع تقویت شود.

وی اضافه کرد: یکی از ضعف‌های موجود در کشور نبود بانک‌های اطلاعاتی است. دولت می‌تواند بانک اطلاعاتی در خصوص توانمندیهای شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه نماید. همچنین شرکت‌های دولتی و بزرگ را تشویق و ترغیب کند تا مسائل و مشکلات خود را با شرکت‌هایی به‌روزتر و‌ توانمندتر مطرح کنند تا آن‌ها به دنبال حل مسائل و‌ مشکلات آن‌ها باشند، زیرا این امر سبب توسعه شرکت‌های کوچک نیز می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که شرکت‌های دانش‌بنیان غالباً تجهیزات، خط تولید و سرمایه قابل توجهی ندارند و بعضاً تنها دارایی آن‌ها دانش، علم و هنر آن‌ها در حل مسائل است، ما بستری برای معرفی این شرکت‌ها به صنایع پیشنهاد کردیم و مزایا و معایب همکاری، موانع، مشکلات و آسیب‌ها را شناسایی و در این مقاله به تشریح ‌آن‌ها پرداختیم. همچنین گفته‌ایم که این شرکت چگونه با توجه به تخصصی که دارند به سمت نیاز صنایع بروند و محصولات را بر همان اساس طراحی و تولید کنند. در ادامه این مقاله در خصوص تجارب کشورهای دیگر، دستاوردها و نتایج بدست آمده در این زمینه آمارهایی جمع‌آوری و ارائه شده است.

مشاور برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک پارک علوم و فناوری خراسان با تاکید بر اینکه  شرکت‌های بزرگ برای ایجاد شبکه با شرکت‌های دانش‌بنیان الزاماتی دارند، خاطرنشان کرد: بنابراین رقابت میان شرکت‌ها آن‌ها را نه تنها وادار به توسعه قابلیت‌های  داخلی کرده، بلکه وادار به ایجاد شبکه‌های همکاری کرده است. با تشکیل شبکه، دانش بین اشخاص انتقال می‌یابد، دارایی‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و ریسک‌های توسعه در بخش‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی کاهش می‌یابد. همچنین شبکه می‌تواند بستری برای نوآوری باشد. با این وجود بنگاه‌ها در تشکیل شبکه همکاری، با دو چالش اساسی مواجه هستند که شامل شناسایی شریک و همکار مناسب به منظور شبکه‌سازی و آموختن نحوه کار با آن‌ها است.

وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری خراسان  در این زمینه چندین تجربه موفق داشته است از جمله شرکت ملی گاز که سالانه چندین پروژه موفق با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به انجام می‌رساند. در حال حاضر محصولات زیادی ماحصل این همکاریی‌ها در صنعت گاز در حال بهره‌بردای است. همچنین صنایع دفاعی سالانه تعدادی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان استان دارد.

دکتر صادقی گفت: همچنین حل برخی از مسائل شهری، تاسیسات و خدمات شهری با نوآوری‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به انجام رسیده است. پالایشگاه و نیروگاه‌ها، صنایع معدنی و فلزی نیز همکاری‌های موفقی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان داشته‌اند و صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی نیز با چندین تجربه موفق در حوزه این قبیل همکاری‌های خوبی داشته‌اند

همچنین ساناز حسینیان‌نژاد، رئیس اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان در این خصوص،  اظهار کرد: از لحاظ هئیت داوران دومین دوره جایزه پل «متدولوژی » طرح پیشنهادی حائز اهمیت بود.

وی در توضیح متدولوژی مذکور با اشاره به استفاده از روش ماترسی افزود: بنابر این روش در ستون اول ماتریس لیست صنایع و در سطر اول این ماتریس شاخص‌هایی را که برای همکاری استخراج شده بود ، قرار دادیم.سپس سلول به سلول میزان تحقق هر شاخص در هر صنعت را بر بررسی نموده و امتیاز دهی کردیم.

رئیس اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: در نهایت در هر ردیف کسرت تحقق هر صنعت را جمع زدیم و سه صنعت که بالاترین امتیاز را داشت، جزو صنایع با اولویت همکاری قرار گرفت. در آخر خروجی این سه صنعت را با آنچه در پارک علم و فناوری اتفاق افتاده بود مطابقت دادیم و راست آزمایی مدل صورت گرفت که روش مطرح شده مورد تایید هئیت داوران واقع شد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات