تولید پپتون با استفاده از ضایعات کشتارگاهی برای اولین بار در ایران


مدیرعامل شرکت سورن تک توس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در استان خراسان رضوی در خصوص معرفی محصول این شرکت، اظهار کرد: محصولات شرکت ما تنوعی از حوزه‌های بیوتکنولوژی و بیولوژی از جمله پپتون است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، محسن فتحی‌نجفی، مدیرعامل شرکت سورن تک توس اظهار کرد: پپتون‌ها مجموعه‌ای از محصولات استراتژیک در حوزه واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک هستند. تا به امروز تولید کننده پپتون در داخل ایران نداشتیم. با توجه به حوزه وسیع کاربرد پپتون‌ها به وسیله دانش بومی ایجاد شده محصول را با استفاده از مواد مختلفی مانند ضایعات کشتارگاهی و پروتئین‌های دارای ارزش افزوده پایین تهیه می‌کنیم.

این دکترای بیوتکنولوژی افزود: محصولات دیگر ما شامل گروهی از عصاره مخمر بوده که طیف وسیعی از محصولات را شامل می‌شود. محصولات مختلفی در حوزه درمان مانند قرص‌های مکمل سرطان و موارد مرتبط با زخم نیز تولید می‌کنیم. تمامی این محصولات توسط آزمایشگاه مجهز وابسته به شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت سورن تک توس بیان کرد: مزیت این محصول نسبت به سایر نمونه‌های خارجی آن در زمینه قیمت پایین و کیفیت بالای آن کاملا محسوس است. سالیانه حدود صد میلیون دلار واردات این محصول را داشتیم، که با بومی سازی آن از خروج ارض تا حدودی جلوگیری شده و حداقل واردات این محصول را داریم. ظرفیت تولیدی ما درحال حاضر حداقل ۲۰۰  کیلو در ماه و ۱۰۰  تن در سال است تا بتوانیم حدود ۲۰ درصد از نیاز کشور را تامین کنیم. باتوجه به اینکه در میان کشورهای همسایه و در آسیای شرقی نیز تولید کننده پپتون نداریم بازار خوبی برای آن فراهم است. امیدواریم با سرمایه‌گذاری سایر موسسات در این زمینه به بحث صادرات پپتون دست پیدا کنیم.

وی تشریح کرد: نیازمند تولید پپتون به میزان ۳۰ الی ۵۰ تن در سال هستیم تا ۳۰ درصد ظرفیت بازار را تامین کنیم. برای تولید بیشتر نیازمند پشتیبانی مالی، سرمایه‌گذار و جلوگیری از واردات این محصول هستیم. زیرا تولید کنندگان همیشه نمی‌توانند سرمایه‌گذار باشند. همچنین بایستی برای مصرف داخلی اعتمادسازی لازم برای استفاده از این محصول را داشته باشیم. اعتمادسازی را آغاز کردیم، اما برای قانع کردن مراکز دانشگاهی و مصرفی برای استفاده از محصول و جلوگیری از واردات آن نیازمند همراهی هستیم.

فاطیما فتحی‌نجفی، کارشناس بخش تکنولوژی شرکت سورن تک توس، در اشاره به نحوه تهیه و زمینه کاربرد پپتون‌ها، اظهار کرد: تمامی مواد اولیه مورد استفاده در پپتون‌ها بدون نیاز به واردات توسط شرکت تولید می‌شود. پپتون‌ها می‌توانند به عنوان مصارف دارویی، دام و طیور، آبزیان و مواد اولیه مورد نیاز محیط کشت‌ها مورد استفاده قرارگیرند. تمام پپتون‌ها از طریق ضایعات خون، پوست و گوشت هیدرولیز شده و تولید می‌شوند. استفاده از این پپتون‌ها از لحاظ قیمتی بسیار به صرفه‌تر خواهند بود. باتوجه به مبلغ بالای واردات این محصول، می‌توان آن را صرف خرید بیشتر پپتون داخلی کرد. محصولات شرکت ما بیشتر درمانی است.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات