تاکید رئیس پارک علم و فناوری گلستان برای تشکیل کارگروه ویژه دانش بنیان‌ها// برخی دستگاه‌های اجرایی دغدغه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را ندارند

تاکید رئیس پارک علم و فناوری گلستان برای تشکیل کارگروه ویژه دانش بنیان‌ها// برخی دستگاه‌های اجرایی دغدغه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را ندارند

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر مهدی غفاری در نشست صمیمی جمعی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور عضو پارک علم و فناوری گلستان با دکتر زنگانه، استاندار و دکتر دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر موضوع اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان اظهارکرد: اگر کسانی که در رده های اجرایی هستند و مسئولیت دارند همان اشراف و حساسیت رهبر انقلاب را در موضوع دانش بنیان‌ها داشتند، امروز مسیرمان را با سرعت بیشتری طی می کردیم.

دکتر غفاری با تاکید بر اینکه این مجموعه یک اکوسیستم کامل است، افزود: در پارک‌ها، افراد با ایده وارد می‌شوند و البته مهم این است که این ایده‌ها قابلیت تجاری‌سازی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: خدماتی که در پارک های علم و فناوری ارائه می شود می تواند به صاحبان ایده کمک کند تا شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند. ما معتقد هستیم اگر قرار است کسب‌وکاری به شکست بیانجامد بهتر است این شکست در اکوسیستم پارک باشد که تبعات اجتماعی و مالی بسیار کمتری به جامعه تحمیل می کند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان با اشاره به وجود ۴۵ پارک در سطح کشور گفت: راه برون رفت از مسائل و مشکلات کشور تکیه بر اقتصاد دانش بنیان است. متاسفانه نرخ بیکاری به ویژه در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالاست و شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت و زمینه خوبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دارند.

وی با اشاره به جایگاه هفدهم ایران در تولید علم گفت: با وجود این جایگاه، اما در زمینه تولید علم به ثروت، فقط ۲ تا ۴ درصد تولید علم در دانشگاه های ما تبدیل به ثروت می شود که این یک معضل جدی است.

دکتر غفاری در ادامه یکی از مشکلات استان گلستان را خام فروشی محصولات و تولیدات عنوان کرد و افزود: با وجود فعالیت‌های اقتصادی اما به علت خام فروشی در استان درآمد سرانه مردم کم است که باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد ارزش افزوده در این بخش استفاده کرد.

وی با بیان اینکه گلستان از حیث تعداد شرکت‌های دانش بنیان در جایگاه بیستم کشور است، افزود: طبق یک کار کارشناسی انجام شده در پارک علم و فناوری استان، این ظرفیت در گلستان وجود دارد که در افق ۱۴۰۴ به جایگاه سیزدهم برسیم. در حوزه شرکت‌های خلاق نیز می‌توانیم به رتبه ۱۴ کشور برسیم.

دکتر غفاری بر تشکیل یک کارگروه ویژه برای حل و فصل مشکلات دانش‌بنیان‌ها در استان تاکید کرد و گفت: پارک علم و فناوری، مرجع صدور مجوز، پرداخت تسهیلات و ... نیست و اغلب در کنار دستگاه‌های اجرایی دیگر قرار می گیرد؛ با وجود این کارگروه، مسائل و مشکلات فعالان این عرصه لحاظ می شود.

وی با بیان اینکه دغدغه حمایت از دانش‌بنیان ها در برخی دستگاه های اجرایی وجود ندارد، عنوان کرد: در برنامه‌ای که در افق ۱۴۰۴ ترسیم شده سهم هر بخش و دستگاه را مشخص کردیم و لازم است دستگاه ها در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان در ادامه به موضوع توسعه زیرساختی در استان اشاره کرد و گفت: فضای فیزیکی ما از ۲ هزارمترمربع در اوایل سال ۹۸ اکنون به ۱۷ هزار مترمربع رسیده است. با توجه به رشد قابل توجهی که در حوزه زیرساختی داریم اکنون تمرکزمان را بر روی مهارت های نرم قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به شبکه سازی گسترده در حوزه فناوری استان گفت: در حال حاضر در اغلب دانشگاه‌ها مراکز رشد مشترک را داریم‌ و تعداد این واحدها به ۱۲ مرکز رشد و نوآوری رسیده است

دکتر غفاری به رشد تسهیلات پرداختی به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ کل تسهیلات پرداختی به این شرکتها ۳۰۰ میلیون تومان که الان به ۱۵ میلیارد تومان رسیده است‌. در زمینه اشتغال نیز با وجود اینکه سهمیه سالانه پارک در استان حدود ۵۰ نفر است اما سال گذشته ۲۰۰ فرصت شغلی و امسال بیش از ۴۰۰ شغل در سامانه رصد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت ها رشد خوبی پیدا کرده ایم، گفت: عمده مکان های در اختیار ما استیجاری است و امیدواریم از ظرفیت سفر رئیس جمهور بتوانیم برای خریداری کارخانه نوآوری گرگان اقدام کنیم.

تامین زمین برای ایجاد سایت تولید محصولات دانش بنیان نیز درخواست دیگر رئیس پارک علم و فناوری از استاندار بود.

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

      نظرات