آیا چین می‌تواند در حوزه فین تک رقبایش را از پیش رو بردارد؟

آیا چین می‌تواند در حوزه فین تک رقبایش را از پیش رو بردارد؟

هم اکنون نیویورک، لندن و سیلیکون ولی به عنوان مراکز فین تک دنیا شناخته می‌شوند، اما تعدادی از کارشناسان بر این باورند که در آینده چین در این حوزه رقبایش را پشت سر گذاشته و به قطب فین تک دنیا مبدل می‌گردد.

به گزارش اکوسیستم، مدت زمان زیادی از پیداش فین تک یا همان بهره‌مندی از فناوری به منظور کارآمدتر شدن خدمات مالی نمی‌گذرد، اما چین در این بخش به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته، تا جائیکه گروهی از کارشناسان عقیده دارند در آینده به قطب اصلی فین تک تبدیل می‌شود.

البته این دسته از کارشناسان دلایلی نیز برای این ادعای خود دارند، از جمله اینکه اغلب بانک‌های اصلی و مهم کشور چین از قبیل BOC، ICBC، CCB و ABC دولتی بوده و پرداخت وام به شرکت‌های بزرگ دولتی یکی از اولویت‌های آنها است. در این میان، موسسات مالی جدید و بعضی از غول‌های فناوری مثل علی بابا، Tencent، تلاش می‌کنند تا با ساختن پلتفرم‌های فین تک و دیجیتال خود از این خلاء استفاده کرده و از شرکت‌های کوچک و متوسط حمایت کنند.

از طرف دیگر تعداد زیاد کاربران اینترنت در چین و نقش حائز اهمیتی که در گسترس حوزه فین تک می‌توانند داشته باشند را نباید فراموش کرد. بالغ بر 700 میلیون کاربر اینترنت در چین وجود دارد که به خدمات پرداخت توسط گوشی‌های هوشمند علاقه دارند.

وب‌سایت TechBullion در گزارشی اعلام کرده که نرخ پذیرش فین تک در چین از اغلب کشورها بیشتر است. بطور مثال بالغ بر 40 درصد شهروندان چینی برای پرداخت‌های خود از سیستم‌های پرداخت نوین مثل Alipay استفاده می‌کنند، اما این رقم در کشوری مانند سنگاپور تنها 4 درصد است. این علاقه‌ی مردم چین در سایر زمینه‌های فین تک از جمله مدیریت ثروت، وام و بیمه نیز وجود دارد.

موضوع دیگر این است که در گذشته در این کشور بلاکچین صرفا محدود به دانشگاه‌ها و نهادهای تحقیقاتی بود، اما امروزه این روند متحول شده و شاهد حضور و فعالیت اتحادیه‌ها و کنسرسیوم‌های متفاوتی در این زمینه هستیم، از جمله Qianhai International Blockchain Ecosphere Alliance.

    نظرات