ایران صاحب بانک اطلاعاتی محصولات فناورانه صادراتی می‌شود

ایران صاحب بانک اطلاعاتی محصولات فناورانه صادراتی می‌شود

در سایه حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بانک اطلاعاتی محصولات فناورانه صادراتی کشور ایجاد شد.

به گزارش اکوسیستم، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که بانک اطلاعاتی محصولات فناورانه صادراتی کشور با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به دست شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان آماده بهره برداری گردید.

هدف از اجرای این طرح جمع‌آوری اطلاعات محصولات شركت‌های دانش بنیان و فناور كشور در همه‌ی زمینه‌های فناوری و ارزیابی و نظارت این اطلاعات بوده که با به وجود آوردن بانك اطلاعاتی اقدام به معرفی توانمندی‌های فناورانه صادراتی کشور نموده است.

آدرس اینترنتی این بانک اطلاعاتی hitechexport.ir بوده که حاوی اطلاعات فنی محصولات همراه با كاربرد و عکس‌ها بصورت دسته بندی شده بر پایه زمینه فناوری است. اطلاعات فوق به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی و روسی برای مخاطبان ارائه شده، این سایت به منظور معرفی ظرفیت‌های ایران و بازاریابی بین‌المللی محصولات فناورانه بطور رسمی در دسترس مخاطبین داخلی و خارجی قرار گرفته ‌است.

آن دسته از شرکت‌های دانش بنیان که دارای توان صادرات محصول هستند، از طریق لینک ثبت نام موجود در بانک اطلاعاتی محصولات فناورانه می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند. ثبت نام شامل مراحل ثبت اطلاعات اولیه مربوط به شرکت و محصول، ارزیابی اولیه، ثبت اطلاعات تکمیلی مربوط به شرکت و محصول و در نهایت ارزیابی ثانویه است. اگر در مرحله ارزیابی ثانویه، کارشناسان محصول را تایید کنند، اطلاعات مورد نیاز برای نمایش محصول به هر چهار زبان ترجمه می‌شود.

حمایت از درج محصولات در وب سایت‌های چند زبانه B2B از سایر اقدامات صورت گرفته برای معرفی محصولات دانش بنیان کشور است، این اقدام امکان معرفی تولیدات دانش بنیان را به تجار و سرمایه گذاران خارجی فراهم خواهد کرد. وب سایت‌های ۲exim.com و Zoodel.com از جمله بسترهای B2B برای این امر هستند.

سایت زودل (Zoodel) به عنوان یکی از بسترهای تجارت آنلاین B2B با رسالت آسان سازی و بهبود تجارت ایران با کشورهای همسایه و جاده ابریشم به وجود آمده است، تا بتواند در یک بستر آنلاین، راه‌های برقراری ارتباط بین فروشندگان و خریداران داخلی و خارجی فراهم شود تا بدین ترتیب تمام نیازهای تجاری آنان برطرف گردد. زودل بستری مناسب برای توسعه تجارت فروشندگان و خریداران است.

از این طریق تجارت میان ایران و کشورهای همسایه (عمان، افغانستان، عراق، ترکیه) و کشورهای جاده ابریشم (ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان) آسان‌‌تر خواهد شد. زودل برای فروشندگان و خریداران این امکان را فراهم می‌آورد که زنجیره تامین خود را ارتقاء دهند. این وب سایت به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، روسی، ترکی استانبولی و چینی قابل دسترس است و خدمات متنوعی نیز به منظور گسترش بازار صادرات به اعضا ارائه می‌دهد. هم اکنون این سامانه حاوی اطلاعات ۱۳۴۹ محصول بیش از ۲۳۰ شرکت دانش بنیان به عنوان یکی دیگر از بانک‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود.

وب سایت ۲exim یک سامانه بین‌المللی ایرانی بوده که با روش‌های جدید بازاریابی صادراتی به معرفی محصولات ایرانی در بازارهای خارجی پرداخته است. این سامانه در حقیقت یک بازار مجازی بین المللی ایرانی است که در آن خریداران و فروشندگان می‌توانند با نیازها و پیشنهادات یکدیگر آشنا شده و با کمک متخصصین و مترجمین این وب سایت مذاکره و تبادل اطلاعات کنند.

با در نظر گرفتن صادرات دو سال گذشته، بازارهای هدف ایران در اولین قدم عراق، امارات، چین، افغانستان، هند، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، پاکستان است. به وجود آمدن وب سایت ۲exim به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و روسی گامی موثر در معرفی محصولات صادراتی را به شیوه‌ای عملی و مناسببه بازارهای هدف است. هم اکنون این سامانه حاوی اطلاعات ۲۹۹ محصول از ۷۶ شرکت دانش‌بنیان می‌باشد.

بانک‌های اطلاعاتی محصولات دانش‌ بنیان دیگری نیز وجود دارد که رویکرد صادرات نداشته ولی پایگاه اطلاعاتی خوبی هستند، از جمله Iranlabexpo.ir حاوی اطلاعات ۹۴۵۵ محصول و ۴۲۱ مواد از ۳۹۴ شرکت در زمینه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی به دو زبان فارسی و انگلیسی، سایت Nanoproduct.ir حاوی اطلاعات ۱۸۷ محصول در زمینه مواد و تجهیزات نانوفناوری به دو زبان فارسی و انگلیسی و سایت daneshbonyankala.ir حاوی اطلاعات ۳۳۸ محصول در حوزه‌های دانش‌بنیان.

    نظرات