تفاوت بازاریابی در استارتاپ ها و بازاريابى در شرکت های بزرگ

تفاوت بازاریابی در استارتاپ ها و بازاريابى در شرکت های بزرگ

استارتاپ‌ها از نظر مالی امکان استخدام افراد متخصص را برای هر بخش ندارد، به همین دلیل به دنبال افرادی هستند که علاوه بر تخصص اصلی خود، مهارت‌های دیگری نیز داشته باشد؛ در نتیجه شخصی که بازاریاب یک استارتاپ می‌شود باید از مهارت‌های بالایی در زمینه‌های مختلف برخوردا باشد.

اکوسیستم - بازاریابی شامل مهارت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف می‌شود، از جمله برنامه نویسی و طراحی سایت، سئو و آشنایی با شبکه‌های اجتماعی. اما موضوع بازاریابی برای استارتاپ‌ها متفاوت است؛ این کسب و کارهای نوپا عمدتا بیش از 2 الی 3 عضو ندارند، به همین علت وظایف بازاریابی در استارتاپ‌ها بسیار دشوارتر و بیشتر از وظایف بازاریابی است که در شرکت‌های بزرگی با تیم ۱۰ الی ۲۰ نفره از بازاریاب‌ها کار می‌کند.

بودجه استارتاپ ها محدود است و بر خلاف شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند برای امور بازاریابی هزینه زیادی را در نظر بگیرند، اما بازاریابی در یک کسب و کار به اندازه‌ای مهم است که می‌تواند منجر به شکست یا موفقیت آن شود. از اینرو بنیانگذاران استارتاپ‌ها به دنبال شخصی خلاق و پرانرژی هستند که دائما در حال یادگیری باشد و مستقل کار کند، علاوه بر این بازاریاب یک استارتاپ باید دارای 5 مهارت باشد.

دانش تولید محتوا و سئو

دانش تولید محتوا و سئو

استارتاپ‌ها برای معرفی آنلاین خود به شخصی احتیاج دارند که علاوه بر مهارت در زمینه محتوا با اصول سئو نیز آشنا باشد. چنین فردی می‌تواند برای آنها محتوای ویدئوی و پست‌های وبلاگ تولید کند و اصول سئو را در سایت پیاده سازی نماید. در حقیقت تولید محتوا در هر کسب و کاری برای مشتریان انجام می‌شود، بنابراین تولید مستمر محتوای با کیفیت و ارزشمند می‌تواند به روابط خوب و طولانی با مخاطبان منجر شود. به همین علت بسیاری از مردم بر این باورند که مهارت‌های نویسندگی مهمتر از دانش کافی نسبت به صنعت مرتبط است، ولی در واقع چنین نیست؛ بنابراین یک بازاریاب مجرب باید هر دو مورد مهارت خود را بهبود بخشد.

سئو یکی مهارت‌های ضروری برای یک استارتاپ است و به دلیل پیچیدگی باید یک فرد متخصص آن را انجام دهد. اما جالب است بدانید که تمام دانش سئو را خودتان می‌توانید به راحتی بیاموزید.

مهارت‌های پایه کدنویسی

حضور یک بازاریاب در استارتاپ زمانی ارزشمندتر می‌شود که علاوه بر دانش سئو با مهارت‌های پایه کدنویسی نیز آشنایی داشته باشید. مهارت کدنویسی در بسیاری از فرآیند‌های یک استارتاپ کاربرد دارد؛ به ویژه هنگامی که بودجه محدود است و تعداد اعضای تیم نیز زیاد نیست. با دیدن کلمه کدنویسی وحشت نکنید، کسی انتظار ندارد شما متخصص باشید، داشتن دانش ساده‌ای از HTML و Css به شما کمک خواهد کرد که آسان‌تر با وردپرس، بازاریابی ایمیلی، شبکه‌های اجتماعی و ... کار کنید. برنامه‌نویسی به این زبان‌ها خیلی ساده است و به راحتی می‌توانید خودتان این مهارت را بیاموزید.

داشتن تجربه در زمینه تحلیل داده

هر روز شاهد توسعه تکنولوژی‌های جدیدی هستیم و این موضوع باعث تولید حجم زیادی از داده‌ها سریع‌تر از قبل می‌شود. تحلیل این داده‌ها به کسب و کارها کمک می‌کند که تصمیم‌های درستی بگیرند. تحلیل داده‌ها کار پیچیده و زمان‌بر است درنتیجه استارتاپ‌ها برای این موضوع باید از یک فرد متخصص کمک بگیرند، اکثر استراتژی‌های یک استارتاپ با آزمون و خطا به دست می‌آید، در صورتی که با استفاده از نتایج تحلیل داده‌ها می‌توان به نتایج بهتری دست یافت.

داده‌ها، هسته اصلی بازاریابی محتوا را تشکیل می‌دهند و شرکت‌ها هر روز اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی استفاده از داده‌های کلیکی، مکالمات و کلمات کلیدی به دست می‌آورند. یک فرد متخصص در زمینه تحلیل داده می‌تواند به صاحبان استارتاپ ثابت کند که نه تنها قادر خواهید بود این داده‌ها را جمع آوری کنید بلکه می‌توانید اطلاعات مفید و ارزشمندی را نیز به دست آورید؛ این اقدام قطعا بار سنگینی را از دوش آنها برمی‌دارد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

مخاطبین زیاد شبکه‌های اجتماعی سبب شده است که این شبکه‌ها به محلی برای معرفی کسب و کارهای جدید تبدیل شوند. به همین دلیل شخصی که با تمام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارد، می‌تواند حضور مفیدی در یک استارتاپ داشته باشد. اکثر استارتاپ‌ها به دلیل بودجه محدود فردی را برای رسیدگی به امور مربوط به شبکه‌های اجتماعی استخدام نمی‌کنند، بنابراین در استارتاپ‌ها، بازاریاب این وظیفه را به عهده خواهد داشت. در نتیجه یک بازاریاب استارتاپ بهتر است، شناخت شبکه‌های اجتماعی اصلی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام را در اولیت قرار دهید و با استراتژی بازاریابی در هر کدام آشنا شود. طراحی متفاوت هر یک از شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که هر کدام از این شبکه‌ها فقط برای بعضی از انواع کسب و کارها مفید باشند؛ بنابراین زمان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید نوع فعالیت استارتاپ را در نظر بگیرید.

بهترین روش برای نشان دادن مهارت در شبکه‌های اجتماعی، عضویت قوی در این شبکه‌ها است؛ بطور مثال اگر قصد دارید در مورد مزایای عضویت در لینکدین صحبت کنید، بهتر است یک پروفایل قوی در این سایت داشته باشید یا اگر در گذشته در این زمینه به کسب و کار دیگری کمک کرده‌اید، می توانید نکات و استراتژی‌های استفاده شده را ذکر کنید.

مهارت‌های طراحی

علاوه بر حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی، یک استارتاپ باید برند شدن خود را به طور کامل به نمایش بگذارد و در این بخش طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر استارتاپ‌ها وب‌سایت کاملی به منظور بازاریابی اینترنتی خود ندارند و از آنجا که دسترسی کاربران کلید اصلی موفقیت است، حتی بهترین کسب و کارهای دنیا نیز بدون داشتن یک وب‌سایت موفق به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

    نظرات