برنامه خسروشاهی برای عرضه اولیه سهام اوبر در سال 2019

دارا خسرو شاهی (مدیرعامل اوبر)، از عرضه اولیه سهام این کمپانی در سال 2019 میلادی خبر داد.

به گزارش اکوسیستم، خسروشاهی زمانی که در ماه آگوست سال جاری به عنوان مدیرعامل جدید اوبر معرفی شد، اعلام کرد که عرضه اولیه سهام اوبر در سال 2020 انجام خواهد شد. اما وی اخیرا گفته است که اوبر کاملا همانند یک کمپانی عمومی، دوراندیش و ژرف نگر عمل می‌کند، ولی این رویکرد هیچ منفعتی برای آنها ندارد و به همین دلیل نیز این کمپانی قصد دارد برنامه‌های عرضه اولیه سهام خود را تسریع کند.

مدیرعامل جدید اوبر با اشاره به مذاکراتی که با سافت بانک انجام شده است، گفت: جاه طلبی‌های اوبر در مورد عرضه اولیه سهام خود، به هیچ وجه تاثیری بر قرارداد احتمالی با این کمپانی ژاپنی نخواهد داشت. برنامه ریزی برای عمومی شدن سهام اوبر حتی ممکن است در نظر سرمایه گذاران سافت بانک یک مزیت به حساب آید؛ زیرا به عنوان یک استارتاپ ارزشی بالغ بر 1 میلیارد دلار دارد. اوبر با عرضه اولیه سهام خود، فرصتی برای برداشت پول سرمایه گذاران را مهیا می‌کند.

ارزش اوبر حدود 70 میلیارد دلار برآورده شده است، از اینرو این کمپانی در مذاکره با سافت بانک شانس زیادی برای موفقیت دارد. اما این مذاکرات به دلایلی طولانی شده است؛ این شرکت ژاپنی اصرار دارد که بخش قابل ملاحظه‌ای از سهام اوبر را با تخفیف خریداری کند و این امر منجر به کاهش ارزش سهام این کمپانی خواهد شد، همچنین سافت بانک در تلاش است تا اختیارات تراویس کالانیک (مدیرعامل اسبق اوبر) و دیگر مدیران این کمپانی را محدود کند. تراویس کالانیک بعد از آنکه از سمت خود به عنوان مدیرعامل کناره گیری کرد، به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره به کار خود ادامه می‌دهد.

در نهایت لازم به ذکر است که عرضه عمومی سهام، هیچوقت جز اولویت‌های مدیریتی کالانیک نبوده است، اما دارا خسروشاهی رویکردهای متفاوتی را دارد. وی اخیرا با درخواست‌های استخدام بعضی از مدیران اوبر مخالفت کرده است، این موضوع نشان داد که دوران صرف هزینه‌های کلان از سوی این کمپانی به اتمام رسیده است. خبرها حاکی از آن است که خسروشاهی به دنبال یک مدیر مالی جدید برای اوبر است و احتمالا در آینده نزدیک وی را معرفی خواهد کرد.

    نظرات