نکاتی برای فعالیت در حوزه واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده

نکاتی برای فعالیت در حوزه واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده

با ورود و ظهور تکنولوژی های جدید، کسب وکارهای مرتبط با آن حوزه از تکنولوژی نیز ظهور می کنند. یکی از تکنولوژی هایی که اخیرا توانسته تا حد زیادی در تولید محصولات الکترونیک استفاده شود، تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بوده است.

 اکوسیستم - وقتی تکنولوژی جدیدی به بازار عرضه می شود و استفاده از آن تکنولوژی بین کاربران مرسوم می شود، فعالان و صاحبان کسب و کار های مربوط به آن حوزه سعی می کنند تا حوزه فعالیتی خود را به سمت استفاده از آن تکنولوژی سوق دهند. تکنولوژی واقعیت افزوده و همچنین واقعیت مجازی میز از جمله تکنولوژی های پز طرفداری است که بسیاری از صاحبان کسب و کار تمایل به ورود به آن حوزه را دارند.

در این مطلب قصد داریم به نکاتی در خصوص راه اندازی کسب کارهایی در حوزه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اشاره کنیم و بهتر است هر کارآفرین و فعال در حوزه کسب وکار قبل از راه اندازی کسب وکار در زمینه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به آن ها توجه کند.

اولین نکته ای که باید به آن توجه شود، شناسایی پلت فرم ها و محتواهایی است که در آن ها می توان از تکنولوژی واقعیت افزوده و یا واقعیت مجازی استفاده کرد. خوشبختانه پلت فرم ها و محتواهای زیادی هستند که امکان استفاده از انواع گونه های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر روی آن ها وجود دارد. این پلت فرم ها و محتواها به طور خلاصه عبارتند از:

مایکروسافت هولولنز، متا، اوکولوس ریفت، گیر وی آر، گوگل دی دریم، گوگل کاردبورد، اچ تی سی وایو، مایکروسافت میکس رآلیتی و پلی استیشن وی آر.

برای دسترسی به اچ تی سی وایو و اوکولوس ریفت می توان از طریق فروشگاه مایکروسافت در برخی از مناطق که دسترسی به آن مجاز است استفاده کرد.

در این میان نکته قابل توجه این است که برای راه اندازی کسب وکار در حوزه هایی که به نوعی به استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مرتبط هستند، بررسی هر چه بیشتر این پلت فرم ها و محتواها ضروروی است. در واقع داشتن دید باز در این زمینه به صاحب کسب و کار چه در زمینه تولید محتوا و چه در زمینه تولید پلت فرم اجازه می دهد تا محصولی مطابق با نیازهای بازار طراحی و تولید کند و به کاربر رائه دهد.

دکتر هلن پاپاگیانیس یکی از فعالان حوزه انسان افزوده یا همان Human Augmented است. او در خصوص فعالیت های خود در این زمینه به این نکته اشاره کرده است که در طراحی فناوری های غول پیکر، تمرکز بر روی تجربه بشری حیاتی است. به عقیده وی استفاده از تکنولوژی های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می تواند به نوعی باعث ساختن واقعیت های جدید و ایجاد تفکر انتقادی در زندگی بشر شود که می تواند به نوعی انسان را توانمند سازد.

نکته دیگر که به آن باید توجه شود این است که وقتی ابزار ها و پلت فرم های استفاده از تکنولوزی واقعیت افزوده در بازار زیاد است و به نظر می رسد نیازی به تولید ابزار و پلت فرم جدید وجود ندارد، بکارگیری خلاقیت و وورد به دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به عنوان یک توسعه دهنده می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد. ریکاردو پارکر، بنیانگذار آکادمی کرونوس گلوبال است که مردم را برای استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی آماده می کند. این آکادمی که در حال حاضر در سیاتل مستقر استف قرار است شعبه های دیگر خود را سانفرانسیسکو و لس آنجلس نیز افتتاح کند. به گفته او، مهندسان و صاحبان کسب و کارهای مربوط به حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بعد از آشنایی کامل با این دو تکنولوزی می باستف کار خود را آغاز کنند و تصمیم بگیرند که آیا می خواهند پلت فرم ها و محتواهای موجود را توسعه دهند یا می خواهند پلت فرم و یا محتوای جدیدی تولید کنند. بعد از اتخاذ تصمیم مناسب با واقعیت های بازار، ایجاد فضای مناسب برای توسعه یا تولید محتوا و یا پلت فرم لازم و ضروری است. پارکر در ادامه به این نکته نیز اشاره می کند که فعالان حوزه تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی باید کاری را شروع کنند که می دانند توانایی ادامه و به پایان رساندن آن را دارند و از طرفی دانش لازم و کافی را نیز در اختیار دارند. مثلا اگر قرار است از این تکنولوزی برای توسعه یا تولید بازی چه از لحاظ پلت فرم و چه از نظر محتوا، استفاده کنند باید نسبت به موتورهای بازی و یا پلت فرم های مربوط به بازی های رایانه ای اطلاعات کافی و جامعی داشته باشند و از افراد متخصص در این زمین در گروه خود استفاده کنند.

اما آن دسته از افرادی که می خواهند به عنوان یک مبتکر وارد کسب و کارهای مربوط به حوزه استفاده از تکنولوزی های واقعیت افزوده شوند، باید توانایی خلق ایده های جدید متناسب با نیاز بازار را داشته باشند تا بتوانند در کار خود موفق شوند.

همچنین ایجاد زیر ساخت های مناسب برای راه اندازی کسب و کار در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بسیار مهم و حائز اهمیت است. در واقع اعضای یک گروه فعال در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می بایست از تمامی محتواها و پلت فرم های تولید شده در این زمینه ها استفاده کنند و دانش کافی در مورد نحوه کار آن ها را داشته باشند و سپس تولید یا توسعه محتوا و یا پلت فرم را آغاز کنند.

    نظرات