شش اصل برای تقویت عملکرد و میزان کارآمد بودن افراد در زندگی روزمره

شش اصل برای تقویت عملکرد و میزان کارآمد بودن افراد در زندگی روزمره

تقویت عملکرد افراد و افزایش میزان کارآمد بودن آن‌ها در انجام هر کاری، می‌تواند به موفق شدن آن‌ها کمک زیادی کند. در ادامه به بیان شش اصل می‌پردازیم که می‌توانند به شما کمک کنند عملکرد و کارآمد بودن خود را تا میزان زیادی تقویت کنید.

اکوسیستم - موفق‌ترین افراد نه تنها دارای هوش سرشار و خلاقیت بالایی هستند، بلکه عملکرد آن‌ها نیز قابل تحسین است و در انجام کارهای مختلف بسیار کارآمد هستند. در واقع عملکرد خوب و کارآمد بودن، یکی از اصول مهم برای موفق شدن است. البته زیاد کار کردن برای چندین ساعت متوالی لزوما به معنای عملکرد خوب یک فرد و کارآمد بودن او نیست و ممکن است فردی با وجود سخت‌کوش بودن به موفقیت‌های چندانی دست پیدا نکند. افزایش عملکرد و کارایی تنها با دنبال کردن یک رویکرد امکان‌پذیر نیست و افراد برای دست‌یابی به این هدف باید از اصول مختلفی پیروی کنند. در ادامه به بیان شش اصل خواهیم پرداخت که با پیروی از آن‌ها می‌توانید عملکرد و کارایی خود را در زندگی روزمره تقویت کنید و در مدیریت زمان هم تا حدودی موفق باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

خواب کافی داشته باشید

یکی از مواردی که می‌تواند کارایی شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد، خواب کافی و خوب است، برخی از افراد برای اینکه بیشتر کار کنند، کمتر می‌خوابند که اصلا کار درستی نیست و این کار در بلند مدت منجر به کاهش کارایی و تمرکز حواس آن‌ها می‌شود. توصیه می‌شود شب‌ها 7 تا 8 ساعت بخوانید و این میزان خواب به یک عادت برای شما تبدیل شود. خواب کافی باعث می‌شود انرژی از دست رفته روحی و جسمی شما تجدید شود و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

صبح زود از خواب بلند شوید

همانطور که همه ما می‌دانیم کارایی ذهنی و جسمی انسان در ساعات ابتدایی صبح بیشتر از سایر مواقع است و در این ساعات تمرکز حواس بیشتری دارید. در واقع صبح زود می‌توانید کارهای سنگین ذهنی را راحت‌تر انجام دهید. توصیه می‌کنیم به مدت 2 تا 3 روز 5 صبح از خواب بیدار شوید و  پس از گذشت این مدت به راحتی به این روند عادت می‌کنید.

با برنامه کار کنید

قطعا عملکرد و کارایی هیچ فردی در تمام مدت روز در بیشترین میزان خود نیست. ممکن است برخی افراد صبح‌ها عملکرد بهتری داشته باشند و برخی دیگر بعد‌ازظهر‌ها. برای اینکه همه کارهای برنامه‌ریزی‌ شده خود را به نحو احسن انجام دهید، بهتر است کارهایی که بیشترین انرژی را از شما می‌گیرند، در زمانی انجام دهید که بیشترین کارایی و بهترین عملکرد را دارید.

هر روز ورزش کنید

عقل سالم در بدن سالم است. یکی از اصولی که نقش بسزایی در تقویت کارایی و عملکرد دارد، ورزش است. 30 دقیقه پیاده‌روی در ساعات میانی روز انرژی شما را به میزان زیادی تقویت می‌کند. ورزش صبحگاهی هم باعث افزایش ترشح انواع مختلفی از هورمون‌های اندورفین می‌شود که منجر به افزایش انرژی شما می‌شود و شما را برای ادامه روز کاملا آماده می‌کند.

استراحت‌های کوتاه

بی وقفه کار کردن ممکن است در کوتاه مدت نتایج خوبی داشته باشد؛ اما در بلندمدت اصلا این چنین نیست و تنها باعث خسته شدن شما می‌شود. توصیه می‌شود در روز دو تا سه مرتبه کار را کاملا کنار بگذارید و استراحت مطلق داشته باشید. حتی استراحت‌های پنج تا ده دقیقه‌ای هم می‌تواند شما را برای چندین ساعت کار آماده کنید

برنامه کاری سبکی داشته باشید

اگر چه این اصل در پایان مطلب بیان شده است، اما دارای اهمیت زیادی است. بهتر است به جای اینکه در برنامه‌ روزانه خود کارها و ملاقات‌های زیادی را جای دهید، تعداد آن‌ها را کاهش دهید و وقت بیشتری به هر یک از آن‌ها اختصاص دهید. در ضمن باید ببینید که آیا می‌توانید تمام کارهای برنامه‌ریزی شده در طول یک روز را انجام دهید یا نه. اگر هر روز تنها 15 دقیقه به بررسی برنامه کاری خود و سبک‌تر کردن آن اختصاص دهید، در مدیریت زمان عملکرد بهتری خواهید داشت.

سخن آخر

قطعا موفقیت هرگز به سراغ شما نمی‌آید و شما خودتان باید با جدیت به دنبال کسب موفقیت باشید. اگر می‌خواهید موفقیت‌های بزرگی کسب کنید، باید تقویت روح، جسم و ذهن و همچنین بهبود کارایی و عملکرد را سرلوحه کار خود قرار دهید. با پیروی از اصول مطرح شده در این مطلب راحت‌تر می‌توانید به اهداف برنامه‌ریزی شده خود دست پیدا کنید و از زندگی خود لذت ببرید.

 

نظرات