چالش های مدیران در دوران رشد کسب و کار

چالش های مدیران در دوران رشد کسب و کار

شروع یک کسب و کار با مشکلات و چالش‌های زیادی همراه است، اما این پایان مشکلات نیست زیرا دوران رشد یک کسب وکار نیز به تدبیر و تصمیم گیری‌های چالش برانگیزی احتیاج دارد.

اکوسیستم - به عنوان یک کارآفرین زمانی که کسب و کارتان را شروع می‌کنید، باید تصمیمات مهم و مختلفی بگیرید؛ به علاوه موانع و تردیدهای بسیاری در مسیرتان وجود دارد که فرآیند انتخاب کردن را پیچیده و دشوار می‌کند.

اما زمانی که این موانع اولیه را پشت سر گذاشتید، برای پیشرفت کسب و کار خود چه باید بکنید؟ در این رابطه سرهات پالا (هم بنیانگذار شرکت Barkily) به کارآفرینان توصیه می‌کند در تصمیم گیری‌های خود سه اصل مهم را در نظر بگیرید. وی این توصیه‌ها را همراه با مثال‌ها و تجربیات شخصی خود شرح داده است. با اکوسیستم همراه باشید.

مقیاس پذیری

زمانی که کسب وکارتان شروع به رشد کرد، باید راهکاری مناسب برای توسعه آن پیدا کنید. برای تامین کردن منابع، با تامین کنندگانی کار کنید که در صورت لزوم به افزایش تولید شما کمک کنند. در صورتی که به فضای فیزیکی احتیاج دارید، باید بررسی کنید که اگر تحت شرایطی تصمیم گرفتید محیط کارتان را گسترش دهید، چه مکانی برای شما مناسب‌تر است. اغلب مقیاس پذیری در شرایط غیرمنتظره پیش می‌آید؛ بنابراین اگر از قبل به فکر آن باشید، کار راحت‌تری در پیش خواهید داشت.

مقیاس پذیری

اگر فکر می‌کنید مقیاس پذیری کسب وکار، هزینه زیادی برای کسب و کار شما دارد، باید بدانید که در بلند مدت باعث می‌شود پول بیشتری صرفه‌جویی کنید؛ بطور مثال چنانچه اطمینان دارید که کسب وکارتان به سرعت در حال رشد است، از الان به فکر تهیه انبار بزرگتری باشید، به این ترتیب مجبور نیستید در لحظات آخر و بطور شتاب زده به فکر پیدا کردن انبار باشید و از حمل و نقل‌های مشکل آفرین نیز اجتناب می‌کنید.

سرهات پالا می‌گوید زمانی که نخستین کسب و کار خود را آغاز کردم، از همان ابتدا روی نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی سرمایه گذاری کردم. اگر چه در آن زمان این سیستم هزینه زیادی دربر داشت، اما با گذشت زمان بازدهی این سرمایه گذاری، ارزش بیشتری برای ما به وجود آورد؛ زیرا دیگر مجبور نبودیم هنگامی که وارد دوران رشد شرکت شدیم، پروسه‌ها را تغییر دهیم و بروزرسانی کنیم.

شک گرایی

این مرحله مربوط به زمانی است که فردی با یک پیشنهاد تجاری به شما نزدیک می‌گردد. احتمالا یک تامین کننده منابع، توصیه می‌کند از مواد عالی او استفاده کنید یا مثلا فرد دیگری ادعا کند که یک فضای کامل و مناسب برای کسب و کار شما در اختیار دارد. در این شرایط باید به این پیشنهادها با شک و تردید نگاه کرد. ممکن است این مواد اولیه یا فضای کاری، مزایای خوبی داشته باشند؛ اما شما باید با تعهد به کسب و کارتان، در کمال دقت و بسیار سخت گیرانه گزینه‌ها را بررسی کنید. به ویژه اگر فرد پیشنهاد کننده در کسب و کار شما نقشی نداشته باشد، باید بررسی کنید آیا این گزینه‌های پیشنهادی، بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید؟ به علاوه به این نکته توجه کنید که شما از قبل برای رشد کسب وکارتان برنامه‌هایی نیز داشته‌اید.

شک گرایی

از آنجا که ما یک کسب و کار تولیدی داشتیم، همواره با پیشنهادهای متفاوتی از سوی عرضه کنندگان منابع و خدمات داشتیم. اما همیشه به یاد داشتیک که باید با هوشیاری و تردید به موضوع نگاه کنیم و سعی می‌کردیم تمام گزینه‌ها را به خوبی مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم. من باور داشتم که به‌ عنوان یک شرکت، زمانی که با تحقیق و بررسی پیش برویم، تصمیمات بهتری اتخاذ خواهیم کرد تا اینکه بخواهیم از اولین پیشنهاد موجود استقبال کنیم. به همین علت همیشه وقت کافی می‌گذاشتیم تا اطمینان حاصل کنیم این انتخاب‌ها، ارزشمند هستند.

جریان نقدی

مهمترین عاملی که باید در تصمیم گیری‌های مرتبط با هزینه در تظر داشته باشید، الزاما میزان هزینه صرف شده نیست، بلکه میزان تاثیر آن در جریان نقدینگی شرکت است. همیشه انتخاب ارزان‌ترین پروسه به نفع شرکت نیست، زیرا گاهی این پروسه ارزان قیمت در نهایت ضرر یا هزینه‌ بسیار بیشتری به کسب وکارتان تحمیل می‌کند.

تصور کنید دو تامین کننده منابع دارید، تامین کننده اول محصول را با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌کند و برای پرداخت هزنیه به شما 30 روز فرصت می‌دهد، تامین کننده دوم محصول را با قیمت بالاتری ارائه می‌دهد و 60 روز برای بازپرداخت در نظر می‌گیرد. انتخاب شما کدام گزینه خواهد بود؟ پاسخ صحیح این است هر سناریویی که برای جریان نقدی شرکت بهتر باشد.

‌سال‌های اولی که تازه کسب و کار خود را راه اندازی کرده بودم، کالاهایمان را برای فروش به یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ ارسال می‌کردیم. آنها دو ماه پس از فروش تمام محصولات، هزینه را پرداخت می‌کردند. درست است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مطرح کردن نام برند ما تاثیر زیادی داشتند، اما به عنوان یک شرکت نوپا و کوچک این تاخیر دو ماه فشار زیادی به جریان نقدی ما وارد می‌کرد. به‌علاوه ما هزینه جداگانه‌ای برای بازاریابی نیز متحمل می‌شدیم.

همین موضوع سبب شد که ما از مزایای یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای چشم پوشی کنیم و روش‌های دیگری را برای توزیع محصولات امتحان کنیم. بعدها متوجه شدیم که شرکت دیگری نیز در همین صنعت به دلیل تاخیر در فروش و منقضی شدن تاریخ‌ مصرف مواد با ورشکستگی روبرو شده است و در نهایت شرکت تعطیل گردید.

بنابراین باید در تصمیم گیری‌های‌تان این سه نکته را در نظر داشته باشید: مقیاس‌پذیری، شک گرایی در مقابل پیشنهادات و حفظ جریان نقدی شرکت. در این صورت مسیر بهتری برای توسعه کسب و کار انتخاب خواهید کرد.

    نظرات