در اکوسیستم استارتاپی، لقب شما چیست؟

فکر کنم ما ایرانی ها تنها مردمان دنیا باشیم که وقتی به یک چیزی گیر می دهیم تا مدت ها بی خیالش نمی شویم تا یک جایی صدایش در بیاید. این موضوع از ناسزا گفتن به لئو مسی تا عکس سلفی گرفتن آن نماینده های بنده خدا با خانم موگرینی دلالت می کند.

به گزارش اکوسیستم، گاهی مشاهده می کنیم که در  اکوسیستم استارتاپی هم شوری وارد می شود؛ یک روز  همه می خواهند دیجیکالا باشند و روزی هم پیگیر این که: “می خواهیم مثل اسنپ باشیم”. روز دیگر هم پیگیر این هستند که: “ما حتما باید استارتاپ ویکند برگزار کنیم”.

اخیرا هم دوستان زیادی به صورت یک پارچه دست به کار شده اند تا برای خود لقبی در این اکوسیستم درست کنند. مثلا بابای استارتاپ! مامان استارتاپ! دکتر استارتاپ! مرد استارتاپ! جوان استارتاپ! خانم استارتاپ! عمه استارتاپ و … .

برای اثبات اینکه القابی از این دست کسی را کوچک و بزرگ نمی کند و اگر کسی چیزی توی چنته اش باشد ملت خودشان برای آن فرد اسم می گذارند، لازم می دانم این نکته را به دوستان بگویم که وقت خود را برای این جریان ساختن ها و حواشی تلف نکنند و ببینند که افراد موفق در این اکوسیستم با برند کسب و کارشان به شهرت رسیدند، نه القاب جالبشان. البته این نکته را هم باید بگویم که پی‌گیر بودن به معنی پشتکار چیز بدی نیست اما نمی‌دانم چرا ما ملت ایران بر سر حواشی و شوآف کردن این قدر از خود پشتکار نشان می‌دهیم و بر سر مسائل مهم این قدر بی رمقیم. همین سلفی گرفتن آن نماینده‌های بنده خدا با خانم موگرینی را به یاد بیاورید. یعنی الان حتی بچه‌ای که در شکم مادر است هم می‌داند آنها چه کردند. یا حواشی زیادی که در این اکوسیستم اتفاق می افتد که پر شده است از القاب و شوآف های عجیب و غریب!

ای کاش این پیگیری و پشتکار را صرف نقش دولت در استارتاپ ها می کردیم. ای کاش این پیگیری را صرف همکاری و پژوهش در اکوسیستم استارتاپی و آموزش دانش آموزان، افراد و حمایت درست و منطقی از آنها می کردیم تا درست مفاهیم را بیاموزند و دچار توهم نشوند. ای کاش پیگیر کیفیت محصولات و خدمات ساخت ایران بودیم تا محصولات و خدمات باکیفیت‌تری را برای استفاده خودمان و خانواده هایمان تولید می کردیم و دیگر لازم نبود برای داشتن سانروف و شاسی بلند و موبایل و تبلت، دست به دامان چینی‌ها بشویم. خلاصه که اکوسیستم ما، اکوسیستم عجیبی است. اکوسیستمی است عاشق حاشیه. عاشق و پیگیر حاشیه!

یعنی کافی است شب تا صبح برایش داستان موفقیت دیگران و شوآف دیگران را پخش کنی تا بنشیند و یاد بگیرد و برود شوآف کند و بگویید من استیو جابز ایران هستم و هرروز پیگیر القاب و شوآف جدید باشد.

    نظرات