اکوویک نوزدهم: از تعداد فعالان کسب و کارهای اینترنتی دارای مجوز تا ممنوعیت حمل و نقل بین شهری برای سامانه های درخواست تاکسی آنلاین

اکوویک نوزدهم: از تعداد فعالان کسب و کارهای اینترنتی دارای مجوز تا ممنوعیت حمل و نقل بین شهری برای سامانه های درخواست تاکسی آنلاین

طبق روال شنبه ها در اکوویک این هفته نیز به بررسی اخبار مهم ایرانی در حوزه کارآفرینی و استارت آپ های ملی خواهیم پرداخت. تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته اول دی ماه در صدر رسانه های خبری معتبر داخل اخبار گوناگون و قابل توجهی در حوزه های مختلف خری از جمله کسب و کار منتشر شد. این اخبار بیشتر در خصوص کسب و کارهای بر پایه اینترنت و یا همان کسب و کارهای مجازی بود. از جمله اخبار مهم و قابل توجه خبر مربوط به تعداد مجوز فعالان کسب و کارهای اینترنتی در کشور بود. خبر دیگری که توجه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی به خصوص تاکسی های آنلاین را به خود جلب کرد خبر مبنی بر ممنوعیت حمل و نقل بین شهری برای تاکسی های آن لاین بود.

تنها 30 درصد از فعالان کسب و کارهای اینترنتی در کشور دارای مجوز فعالیت هستند. رمضانعلی صادق زاده (رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک) گفت: حدود ۳۰ درصد از فعالان در فضای کسب و کار اینترنتی، زیر نظر این مرکز مجوز دریافت کرده‌اند. صادق زاده در مورد تعداد مجوزهایی که برای کسب و کارهای اینترنتی صادر شده است، اظهار داشت: ۳۲ هزار نفر از افراد حقیقی و حقوقی که کسب و کار اینترنتی دارند از وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان ای نماد را دریافت کرده‌اند. وی با اشاره به این موضوع که امسال نسبت به سال گذشته، ۲۵ درصد رشد در صدور مجوز داشته‌ایم، گفت: یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، این است که بانک مرکزی داشتن ای نماد را جزو ملزومات اعطای درگاه پرداخت الکترونیکی به افرادی که می‌خواهند در فضای کسب و کار اینترنتی فعالیت کنند، قرار نداده است.

بر اساس امضای تفام نامه میان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد مشترک نیروهای مسلح افراد می توانند خدمت سربازی خود را در رکت های دانش بنیان انجام دهند. سورنا ستاری (معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور) از امضای تفاهم نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد مشترک نیروهای مسلح خبر داد که به واسطه آن زمینه ورود شاغلین دوره خدمت وظیفه عمومی به بازار کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق و نقش‌آفرینی آنان در حوزه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری فراهم خواهد شد. ستاری در مورد این تفاهم نامه گفت: مهارت آموزی ظرفیت عظیم سربازان کشورمان می‌تواند به عنوان بستری با ارزش، زمینه‌ ساز تحقق اقتصاد دانش بنیان شود. وی با خاطر نشان کردن این موضوع که هدف از امضای تفاهم نامه همکاری، آماده سازی جامعه جوان و سرباز برای حضور در عرصه کارآفرینی و نقش آفرینی در به وجود آمدن کسب و کارهای خلاق است، بیان کرد: بر پایه این تفاهم نامه، سربازان می‌توانند شش ماه تا یک سال آخر دوره خدمت وظیفه خود را در شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور حضور داشته باشند و با مهارت آموزی و کسب مهارت‌های دانش بنیان در مسیر ایجاد ارزش افزوده و اشتغال حرکت کنند.

استارت آپ همیار مهر باعث ایجاد تحولی بزرگ در زندگی توان یابان شده است. وحید رجب لو، توان یابی است که با وجود ۹۸ درصد معلولیت موفق شد استارتاپی برای توان یابان به وجود آورد که با توسعه آن، زندگی این قشر از جامعه راحت‌تر و آسوده‌تر خواهد شد. وحید رجب لو که ۳۰ سال سن دارد و ساکن کرج است، تنها با ۲۰ درصد از توان دست راستش توانست استارتاپ همیار مهر را طراحی کند. وی با بیماری ژنتیکی SMA متولد شد و به مرور زمان قدرت دست و پای خود را از دست داد. با این وجود وی مدت ۱۱ سال است که به تنهایی از عهده مخارج خود برآمده است و از طریق برنامه نویسی و طراحی وب کسب درآمد می‌کند. استارتاپ همیار مهر که رجب لو بنیانگذار آن است موفق شد در رویداد توان تک مقام سوم را کسب کند. وی در مورد اینکه با وجود شرایط ویژه‌اش تا چه مقطعی موفق به تحصیل شده است، گفت: بخاطر شرایطم نتوانستم تحصیلات خود را ادامه دهم، زیرا مدرسه‌ای من را ثبت نام نمی‌کرد و فقط توانستم تا دوم دبیرستان درس بخوانم، البته همین هم به صورت غیرحضوری خواندم. پس از آن پای کامپیوتر نشستم و بطور خودآموز زبان‌های برنامه نویسی تحت وب را یاد گرفتم و وارد بازار کار شدم.

کارگاه توسعه و حمایت از کسب و کارها و ایده های خلاقانه فعالیت خود را آغاز کرد. کارگروه توسعه و حمایت از کسب و کارها و ایده‌های خلاقانه در ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری شکل گرفت و شروع به فعالیت کرد. هدف از شکل گیری این کار گروه، تسهیل گری کسب و کارهای نوپا، حمایت نمودن از استارتاپ‌ها، برطرف کردن موانع حقوقی شرکت‌ها و حمایت از ایده‌های خلاقانه در کسب و کار است. این کارگروه اولین جلسه خود در مورد برنامه ریزی و چشم انداز فعالیت‌های کارگروه را با حضور تنی چند از فعالان این بخش و نمایندگان نهادهای مسئول صبح روز گذشته در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار کرد. به علاوه در این جلسه محورهایی از جمله مقررات زدایی و کاهش مجوزهای متعدد برای فعالیت کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها، پیشنهاد به وجود آمدن انجمن صنفی حقوقی کسب و کارهای اینترنتی بین شرکت‌ها، تجزیه و تحلیل آرای متفاوت صادر شده برای این کسب و کارها و بررسی وضعیت فعالیت نهادهای متولی کسب و کارهای اینترنتی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حمل و نقل بین شهری برای سامانه های درخواست تاکسی آنلاین ممنوع شد. سامانه‌های حمل و نقل هوشمند با استقبال خوبی مواجه شدند و اکنون در کلان شهرهایی مثل تهران، اصفهان و … این سامانه‌ها فعالیت گسترده‌ای دارند و در بین مردم شناخته شده هستند. اما شرایط در مورد حمل و نقل بین شهری، برای این سامانه‌ها متفاوت است. سامانه‌های درخواست تاکسی آنلاین خدمات خود را در چهار بخش تاکسی‌های اقتصادی، تاکسی‌های لوکس، تاکسی‌های مخصوص بانوان و درخواست موتور به کاربران ارائه می‌دهند. داود کشاورزیان (رئیس سازمان راهداری کشور) تا کنون دو بار در مورد سفرهای بین شهری سامانه‌های مذکور موضع گیری کرده است. وی در اینباره می‌گوید: اگر چه هیچ کدام از سامانه‌های اسنپ و تپسی برنامه خاصی برای حضور در جاده‌ها و سفرهای بین شهری ندارند، ولی سازمان راهداری مخالفت رسمی خود را با این موضوع به آنها اعلام کرده است. سیاست‌ها و نگاه کلان کشور باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کند. ظرفیتی که در یک اتوبوس برای جابجایی مسافران وجود دارد، نیاز به ۱۲ خودرو شخصی دارد و این یعنی ما باید یک خودرو را حذف کنیم و در عوض تعداد زیادی خودرو دیگر را وارد جاده نماییم. به نظر می‌رسد صحبت‌های رئیس سازمان راهداری کشور به نوعی پیشگیری یا هشداری برای این سامانه‌ها است تا به فکر گسترش فعالیت‌های خود به حمل و نقل‌های بین شهری نباشند.

 

    نظرات