چطور یک مدیر میتواند فرصتهای ایدهآل برای کسب و کارش را شناسایی کند؟
شما ممکن است به عنوان فردی که عاشق کارتان هستید، بخواهید تمام کارها را یک تنه به دوش بکشید اما واقعیت این است که این کار عملا ممکن نیست. حقیقت این است که شما یک نفر هستید و نمیتوانید همزمان در تمام جلسات، تمام کنفرانسها و تمام دورهمیها شرکت کنید. به عنوان یک رهبر شما باید به صورت گزینشی دعوتنامههای خود را انتخاب کرده کنید.
اکوسیستم - این موضوعی است که همه ما آن را به خوبی میدانیم اما انجام چنین کاری نیاز به مهات دارد و کمی دشوار است. به خصوص برای کسانی که خودشان کسب و کارشان را آغاز کرده اند. شما عادت کرده اید که تمام جلسات و کنفرانسها شرکت کنید و اگر یکی از آنها را از دست بدهید احساس میکنید فرصت بزرگی از دست رفته است. در ادامه این مطلب به شما نشان خواهیم داد که چطور با مطرح کردن سه سوال کلیدی فرصت های ایده ال کسب و کار خود را شناسایی کنید.
John Hall موسس و مدیر عامل شرکت Influence & CO درباره تجربه خود در این زمینه میگوید: من میدانم که در آغاز کار خود چطور رفتار میکردم. من شخصیتی اجتماعی دارم. بنابراین از شرکت در رویدادها و کمک به مردم لذت میبردم و از این که آنها را خوشحال میکردم احساس خوبی به من دست میداد. علاوه بر این من به همراه یکی دیگر از دوستانم شرکتمان را تاسیس کردیم. زمانی که Infulence & Co یک استارتاپ کوچک بود، من 80 ساعت در هفته کار میکردم، تلاش میکردم در هر جایی که لازم باشد حضور داشته باشم و با هر کسی که میتواند به رشد شرکت ما کمک کند ارتباط ایجاد کنم.
همیشه احساس ترس و نگرانی از این موضوع که فرصت بزرگی را از دست خواهم داد من را آزار میداد. این که اگر "نه" بگویم ممکن است شانس بزرگی که به تیم من روی کرده است را از دست بدهم یا سهوا روابط تجاری خوبی که میتوانست شکل بگیرید را خراب کنم.
با کمک کردن به دیگران به خودتان کمک کنید
از یک طرف، ترس از دست دادن فرصتها برای من یک دغدغه محسوب میشد. این موضوع باعث میشد که سخت کار کنم تا بتوانم فرصتهایی را که ممکن بود هرگز برای شرکت من به وجود نیاید، بسازم.
هم چنین یکی دیگر از مواردی که بسیار برای من اهمیت دارد، کمک کردن به دیگران است. زیرا زمانی که برای دیگران مفید باشید به نوعی توانستهاید به خودتان کمک کنید. ارتباط داشتن با افراد در سطوح بالا به من این امکان را داد که بتوانم شبکهای از افراد تاثیرگذار را در اطراف خود ایجاد کنم و در نهایت نیز منجر به شکلگیری شراکتها، همکاریها و داشتن مشتریان جدید شد. حتی این کار در تهیه کتابم نیز الهامبخش بود.
اما حقیقت این است که همیشه فرصتهایی زیادی پیش رو است و جواب مثبت دادن به همه آنها کار درستی نیست. بخصوص زمانی که کسب و کار شما گسترش پیدا میکند زمان و منابع شما و هم تیمیهایتان نیز محدودتر میشود و دیگر به راحتی نمیتوانید هر درخواستی را قبول کنید.
بنابراین یکی از وظایف مهم یک مدیر بررسی موقعیتهای مختلف و انتخاب بهترین فرصتها از بین آنها است. بنابراین قبل از این که تصمیم بگیرید به دیگران کمک کنید و به فرصتهایی که در سر راه تیم شما قرار میگیرد پاسخ مثبت بدهید این سه سوال را از خود بپرسید:
1 – آیا شما اهداف مشترک و مخاطبان مشترکی با سایر شرکتها دارید؟
در ابتدا ممکن است این موضوع بسیار ساده به نظر برسد اما من تیمهای فراوانی را دیده ام که زمان خود را بر روی پروژههای بلندمدتی تلف میکنند که به هیچ جایی نخواهند رسید و منابع خود را نیز به خوبی بر روی پروژههای اصلی متمرکز نمیکنند. اگر اهداف شما با شرکایتان به طور کلی تفاوت دارد و مخاطبان مشترکی نیز ندارید، بنابراین همکاری شما چه سودی میتواند داشته باشد؟
این موضوع به خصوص در زمینه بازاریابی و همکاری مشترک برندها نیز صادق است. شما باید از خود بپرسید که آیا حضور مشترک شما و شرکت همکارتان در یک وبینار، کنفرانس یا کمپین تبلیغاتی عاقلانه است؟ این کمپین تبلیغاتی مشترک تا چه میزان به حوزه کاری شما و مخاطبانتان مرتبط است؟ آیا این کمپین برای هر دو برند به یک اندازه مهم است؟
همکاری مشترک بین دو برند ممکن است در ظاهر جالب و وسوسهکننده باشد اما اگر شما و برندی که قصد همکاری با آن را دارید برای پروژه خود دارای اهداف و مخاطبان مشترکی نباشید، در نتیجه نمیتوان انتظار داشت که چنین کمپینهایی در دراز مدت کمکی به شما کند.
2 – آیا آینده نگر هستید؟
همان طور که گفته شد گاهی اوقات ممکن است اهداف و مخاطبان شما با شرکتی که قصد همکاری با آن را دارید یکی نباشد. اما این موضوع نمیتواند همیشه دلیل قانع کننده ای برای قطع همکاری باشد. ممکن است کاری که انجام میدهید هم اکنون برای دستیابی به اهدافتان هیچ کمکی نکند. اما در عوض بتواند باعث پیش رفت شریکتان شود. بنابراین به شما توصیه میکنیم که اگر چنین کمکی وقت زیادی از شما و تیمتان نمیگیرد آن را دریغ نکنید. زیرا انجام چنین همکاریهایی در آینده میتواند برای شما مفید باشد و مطمئنا شریک شما برای جبران کمکتان در آینده پیشنهادات خوبی به شما ارائه خواهد کرد.
برای مثال روزی یکی از شرکتهایی که یک پلتفرم خبری راهاندازی کرده بود، از من خواست تا مطلب برای آنها بنویسم. اگرچه مطلبی که قرار بود من آن را تهیه کنم با استراتژی محتوایی تیم من سازگاری نداشت اما موضوعی بود که من به آن علاقمند بودم و تنها چند ساعت وقت من را میگرفت. بنابراین به این درخواست پاسخ مثبت دادم. بعد از گذشت چند ماه اوضاع آن پلتفرم خبری بهبود پیدا کرد. پس از گذشت زمان به وسطه همکاری خوبی که من با آنها داشتم، توانستم مطالب مربوط به کسب و کار خود را در ستون مخصوصی در آن سایت منتشر کنم و از آنجایی که آن سایت بسیار پرمخاطب شده بود، در نتیجه مطالب من نیز بسیار پربیننده شد و این موضوع تنوانست در رشد شرکت ما تاثیر زیادی داشته باشد.
چندماه بعد از من دعوت شد تا در یک سخنرانی که در تالار بورس New York بود، شرکت کنم. حضور در همین سخنرانی نیز منجر به شکلگیری یک فرصت فوقالعاده برای کمپانی من شد.
3 – آیا به جای گفتن "بله" میتوانید پیشنهاد دیگری بدهید؟
خیلی از مواقع "نه" گفتن کار سادهای نیست. مخصوصا وقتی که مردم از شما درخواست کمک میکنند. در چنین مواقعی میتوان به جای این که درخواست طرف مقابل خود را رد کنید، شخص دیگری را به او معرفی نمایید تا مشکلش را حل کند.
این روزها شرکتها و مدیران آنها انقدر درگیر مسائل پیچیده مربوط به کسب و کار خود هستند که ممکن است نتوانند به طور مستقیم مشکل دیگران را حل کنند. بنابراین چنانچه شما نیز نمیتوانید کاری برای طرف مقابل خود انجام دهید، او را به فرد دیگری معرفی کنید که کاری از دستش بر میآید.
واقعیت این است که در برخی از مواقع معرفی یک فرد درست به شخص درخواست کننده میتواند مفیدتر از کمک مستقیم خود ما به او باشد. رد یک پیشنهاد به هیچ وجه ایرادی ندارد اما پیشنهاد ما به شما این است که تا حد ممکن سعی کنید از روشهای مختلف به منظور کمک استفاده کنید.
شما به عنوان رهبر یک شرکت هر روز در حال یادگیری چیزهای جدید هستید و تجربیاتی را بدست میآورید که خود بهترین معلم است. با گذشت زمان شما یاد خواهید گرفت که انجام دادن چه کارهایی و داشتن ارتباط با چه کسب و کارهایی میتواند به رشد شرکت و تیم شما کمک کند.
با پرسش این سه سوال از خود میتوانید فرصتهای ایدهآل کسب و کار خودتان را سریع تر کشف کنید و به مشغلههای کاری خود نظم و ترتیب ببخشید و به رشد کسب و کار خود به صورت پایدار کمک کنید.
نظرات