سازه‌ساپو می‌تواند در عین سادگی، بیشترین‌فضا را با استفاده از کمترین مقدار مصالح‌ساختمانی، محصور کند


مدیر عامل شرکت طراحی نو نقش پارت با اشاره به اینکه سازه‌های ساپو را می‌توان هنگام اضطرار و بحران استفاده کرد، گفت: ساخت فوری سرپناه‌های امن، برپایی کمپ‌های موقت یا احداث بیمارستان‌های سیار صحرایی برای امدادرسانی به‌ آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی، مهم‌ترین کاربرد این سازه‌ها است.

اسحاق رحمانی‌نسب در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم‌وفناوری خراسان اظهار کرد: از سال ۹۱ طراحی و اجرای سازه‌های «ژئودزیک» را آغاز کردیم و در سال ۹۳ توانستیم شرکت «طراحی نو نقش پارت» را به ثبت برسانیم. دو سال بعد موفق به اخذ گواهی خلاقیت و فناوری از معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری شدیم.

وی افزود: شرکت طراحی نو نقش پارت یکی از شرکت‌های فعال پارک علم و فناوری خراسان است که در زمینه انواع سازه‌های مهندسی در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند. یکی از حوزه‌های کاری این شرکت فعالیت در شاخه مهندسی سازه‌های معماری روز دنیا و طراحی، تولید انبوه، اجرا و بهره‌برداری از این نوع سازه‌ها است.

مدیرعامل شرکت طراحی نو نقش پارت با اشاره به اینکه واژه ساپو را جایگزین کلمه ژئودزیک کردیم، گفت: واژه ساپو به‌راحتی در ذهن‌‌ها می‌ماند. این واژه مخفف‌ عبارت «سازه پوسته‌ای» است. سازه ساپو یک پوسته نازک نیم‌کروی است که از چینش چندوجهی‌های منظم در کنار یکدیگر ساخته می‌شود. این ساختار می‌تواند در عین سادگی، بیشترین فضا را با استفاده از کمترین مقدار مصالح ساختمانی محصور کند.

رحمانی‌نسب ادامه داد: از خصوصیات این سازه‌ها سرعت بالای اجرا، تولید کارخانه‌ای، پیش ساخته بودن و مقاومت بالا در برابر طوفان و زلزله است. مهمترین رسالت گروه طراحی نو، در دسترس قرار دادن محصولات لوکس برای همه، با قیمت و کیفیت مناسب است.

وی گفت: در این نوع سازه نیازی به‌ ستون یا دیوارهای داخلی نیست و امکان استفاده بدون محدودیت از فضای داخل آن را برای انواع کاربردهای مختلف فراهم می‌کند. مشاغل صنعتی یا خدماتی، تالارهای همایش، گلخانه‌ها، مجموعه‌های گردشگری و کمپ‌های اقامتی، تنها بخشی از مشتریان ما هستند.

رحمانی‌نسب خاطرنشان کرد: همچنین از این نوع سازه در هنگام اضطرار و بحران هم می‌‌توان، کمک گرفت. ساخت فوری سرپناه‌های امن، برپایی کمپ‌های موقت یا احداث بیمارستان‌های سیار صحرایی برای امدادرسانی به‌ آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی مهم‌ترین کاربرد این سازه‌ها است.

مدیرعامل شرکت طراحی نو نقش پارت از ویژگی‌های منحصر به‌فرد ساپو به سبک و قابل حمل بودن سازه، سرعت اجرا، زیبایی و همچنین کارایی بسیار گسترده آن اشاره کرد و گفت: فلسفه ما در شرکت ساخت و اجرای این نوع سازه‌ها است. مهم‌ترین نکته در طراحی و تولید سازه‌های ساپو، اندازه دهانه آن‌ها است. در‌حال حاضر در دنیا دهانه با عرض ۴۰ متر را حداکثر میزان مجاز در اجرای دهانه سازه می‌دانند. در صورتی‌که دهانه یک سازه ساپو بیش از ۴۰ متر در نظر گرفته شود، از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک است و جان افرادی که زیر سازه حضور دارند، به‌شدت تهدید می‌شود.

وی با بیان اینکه «بزرگ‌ترین ضعف سازه‌ ساپو محدودیت در اجرای دهانه‌های آن‌ها است»، ادامه داد: وسیع‌کردن دهانه‌ها یا حتی از بین بردن محدودیت در اجرای آن‌ها از اهداف مهم شرکت است. همچنین قصد داریم وارد حوزه صادرات شویم. باتوجه به تجربه و مهارتی که در طول سال‌های فعالیت‌ خود در ساخت و نصب سازه ساپو کسب کرده‌ایم، می‌توانیم خدمات‌ را به خارج از مرزهای کشور صادر کنیم. در همین راستا نمونه‌هایی به کشور آذربایجان و باکو فرستاده‌ایم.

رحمانی‌نسب افزود: متاسفانه برخی از همکاران ما تخصص و مهارت کافی در این حوزه ندارند و سازه‌های غیراصولی و نا‌امن با دهانه‌های بزرگ‌تر از ۴۰ متر ساخته‌اند که تعداد آن‌ها روزبه‌روز بیشتر شده و به دلیل آشنا نبودن به ظرایف کار کیفیت تولید آن‌ها کم است.

وی با اشاره به اینکه داشتن کیفیت بالا و قیمت مناسب سبب برتری ما نسبت به همکاران شده است، اضافه کرد: احترام به مشتری سرلوحه کار ماست و تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات باکیفیت، ضمن حفظ شان مشتری و احترام به او، همیشه یک گام جلوتر از رقبا باشیم.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات