جدال استارت‌آپ‌ها و دولت در زمین دارو

اکنون تنها مجوزی که در زمینه امکان فروش آنلاین داروهای بدون‌نسخه و مکمل‌‌ها وجود دارد، به داروخانه‌ها اجازه می‌دهد که وب‌سایت اختصاصی برای خود ایجاد کنند و بر بستر این وب‌سایت و با نظارت پزشک داروخانه، اقدام به عرضه آنلاین برخی اقلام مجاز کنند. نوشین محمدحسینی، سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال «دنیای‌اقتصاد» که چرا داروخانه‌‌هایی که مجوز عرضه آنلاین دارو را دارند اجازه فروش همان اقلام را بر بستر استارت‌آپ‌های بازارگاهی ندارند، می‌گوید: وب‌سایت‌‌های اختصاصی داروخانه‌ها، تحت‌نظارت سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی است؛ درحالی که امکان چنین نظارتی بر پلت‌فرم‌‌های بازارگاهی عرضه دارو و مکمل وجود ندارد. وی می‌گوید چنانچه این پلت‌فرم‌‌ها استانداردهای موردنظر «غذا و دارو» را برآورده کنند، این سازمان هیچ مخالفتی با عرضه در بستر پلت‌فرم‌‌های دارای استاندارد سلامت ندارد و آنچه باعث مناقشه میان استارت‌آپ‌ها و سازمان غذا و دارو شده است، اقدام بدون مجوز، خارج از استاندارد و بدون نظارت داروساز در این استارت‌آپ‌هاست. آنها تاکید می‌کنند که تمامی داروخانه‌‌هایی که در بازارگاه پلت‌فرم‌‌های استارت‌آپی ثبت شده‌اند، داروخانه‌های دارای مجوز عرضه آنلاین از سازمان غذا و دارو هستند و از آنجا که تمامی مراحل ارائه این داروها با جزئیات کامل ثبت و ضبط می‌شود، شفافیت در این پلت‌فرم‌‌ها بیش از فروش حضوری دارو یا بر بستر سایت‌‌های اختصاصی داروخانه‌هاست. مسعود تاج‌فرد، هم‌بنیانگذار «اسنپ‌‌دکتر»، در گفت‌وگویی که در یک روم کلاب‌هاوسی برگزار شد گفت: حساسیت ثبت و ضبط تمامی فرآیند فروش دارو بر بستر این پلت‌فرم‌ها به‌حدی است که حتی مسیر حرکت پیک تا زمان تحویل دارو نیز قابل رصد و پیگیری است، اما سازمان غذا و دارو معتقد است تا زمانی‌که امکان رصد این اطلاعات ثبت و ضبط شده برای سازمان و وزارت بهداشت میسر نباشد، نمی‌‌توان روی این امر حساب کرد. محمدحسینی تاکید می‌کند که ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم محصولی که به‌نام داروخانه روی این پلت‌فرم‌‌ها عرضه می‌شود آیا واقعا از داروخانه تهیه شده است یا خیر و می‌افزاید: به دلیل وجود چنین تردیدهایی، باید موضوع فروش این اقلام در استارت‌آپ‌های بازارگاهی بیشتر بررسی شود. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی درباره علت مخالف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با بحث فروش مکمل‌‌های دارویی بر پلت‌فرم استارت‌آپ‌های بازارگاهی می‌گوید: از نگاه متولیان بهداشت و درمان، عرضه دارو و مکمل‌های دارویی بر بستر پلت‌فرم‌‌های آنلاین با چند چالش جدی مواجه است. مهدی خدادادی، هم‌‌بنیان‌گذار استارت‌آپ «دکتر ساینا» در پاسخ به اینکه چرا هنوز استارت‌آپ‌ها از این سامانه که امکان اصالت‌سنجی کامل نسخه را برای سازمان غذا و دارو فراهم می‌کند استفاده نمی‌کند، می‌گوید: بارها برای دسترسی پیداکردن به این سامانه به بیمه‌ها مراجعه کردیم اما آنها صریحا اعلام کردند که به‌دستور وزارت بهداشت، استارت‌آپ‌های حوزه سلامت در لیست‌سیاه قرار گرفته‌‌اند و مقرر شده تا امکان دسترسی به این سامانه برای آنها فراهم نشود. خدادادی، در پاسخ به ابهام دیگر که چرا هویت داروخانه‌ها در پلت‌فرم‌‌های بازارگاهی مشخص نمی‌شود، می‌گوید: این سوالی است که باید از وزارت بهداشت و متولیان دیگر این حوزه پرسید، زیرا این بخش‌ها کار را به جایی رسانده‌‌اند که داروخانه‌ها از ذکر نامشان در پلت‌فرم‌‌های بازارگاهی بر حذر هستند و بارها نامه‌‌هایی برایشان ارسال شده و آنها را تهدید به لغو مجوز فروش آنلاین کرده‌اند. الهام توسلی، یکی از داروسازان کشور که در گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی اخیر با این موضوع شرکت داشت، معتقد است که حساس‌بودن مساله دارو و امکان سوءاستفاده‌ها و عوارضی که می‌تواند برای یک فرد ایجاد کند اقتضا می‌کند که حساسیت زیادی روی این موضوع داشت و حتی در مواردی مانند همکاری با استارت‌آپ‌ها که صرفا قصد تسهیلگری و بهبود شرایط را دارند، باید محتاطانه قدم برداشت. سجاد موسوی، عضو مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی مذکور تاکید کرد که حتی عرضه حضوری دارو در شرایط فعلی نیز باگ‌‌های زیادی دارد و با وجود سامانه‌‌ای مانند «تی‌‌تک» (TTAC) که سامانه اختصاصی سازمان غذا و دارو برای کنترل روند توزیع دارو و مبارزه با قاچاق است نیز هنوز امکان رصد کامل زنجیره تامین و توزیع داروها میسر نیست.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

منبع خبر

مدیر اینفو

مدیر اینفو

مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات